Internationale Dag voor Personen met een Handicap
06/12/2010
NMBS-dienstverlening ten behoeve van personen met beperkte mobiliteit
Vertegenwoordigers van PBMs (personen met beperkte mobiliteit) en het Centrum
voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding werden vanmorgen ontvangen door de
NMBS-directie. NMBS lichtte haar dienstverlening aan PBMs toe, 7 dagen op 7,
van de eerste tot de laatste trein in 114 Belgische stations.
Ook Brussel-Centraal maakt deel uit van dit netwerk
Naast het netwerk van 114 Belgische stations, wordt ook vanuit 17
andere stations een taxidienst aangeboden naar het dichtstbijgelegen
station uit het netwerk van de 114 bediende stations, ook tijdens de
piekuren.
Om een service op maat te kunnen aanbieden raadt NMBS de PBMs aan om
hun reis 24 uur op voorhand te reserveren, dat kan via het Call Center
(02/528.28.28) of online op de NMBS-website.
Deze regels zijn geheel conform de Europese Verordening 1371/2007, en
zijn zelfs voordeliger dan wat hierin op vlak van reservatietermijn
wordt opgelegd: "de bijstand wordt verleend op voorwaarde dat de
spoorwegonderneming, de stationsbeheerder, de verkoper van
vervoerbewijzen of de touroperator waarbij het vervoerbewijs is
gekocht, ten minste 48 uur voordat de bijstand nodig is, in kennis
wordt gesteld van de behoefte van de persoon aan deze bijstand. (...)"
(art. 24, punt a)
Door de assistentie op voorhand te reserveren, zijn de PBMs zeker na
bevestiging door het Call Center dat het vertrek-, overstap- en
bestemmingsstation zeker toegankelijk zijn en dat de gevraagde
assistentie aanwezig zal zijn.
Wanneer de gevraagde assistentie niet mogelijk is, zal een alternatief
aangeboden worden. Indien de PBMs de assistentie niet tijdig
reserveren, zal NMBS trachten om, binnen de mate van het mogelijke, een
service aan te bieden om de treinreis in de best mogelijke
omstandigheden te laten verlopen. Het trein- en stationspersoneel
krijgt een specifieke opleiding om de PBMs in alle veiligheid te kunnen
begeleiden.
De reservatie laat de PBMs met andere woorden toe om zeker te zijn van
een dienstverlening op maat, op het gekozen tijdstip, van een vlotte
treinreis en van de nodige assistentie.
Het is de doelstelling van NMBS om aan de PBMs een kwaliteitsvolle
dienstverlening en treinreis aan te bieden. De treinoperator staat open
voor de opmerkingen van de PBMs en doet het maximale om deze te
integreren in haar aanbod, weliswaar binnen de mogelijkheden en
beperkingen van wat realiseerbaar is op het Belgische spoornet.
Een delegatie van vertegenwoordigers PBMs en het Centrum voor Gelijke
Kansen en Racismebestrijding werd vanmorgen ontvangen door Sabin
Sheeren, directeur-generaal van NMBS Mobility. Het gesprek was
constructief en er werd afgesproken om elkaar op korte termijn opnieuw
te ontmoeten. Zo kan er samen worden nagedacht over mogelijkheden om de
reservatieprocedure te versoepelen en om meer en uitgebreider te
communiceren over de bestaande mogelijkheden.
NMBS