Vrije Universiteit Amsterdam
Ideemanagement: creatieve processen in drie organisaties
* Startdatum: 06-12-2010
* Tijd: 11.45
* Locatie: Aula
* Titel: Idea management. Unravelling creative processes in three
professional organizations
* Spreker: H.J. Bakker
* Promotor: prof.dr. M.B. Veenswijk
* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen
* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen
* Evenementtype: Promotie
Han Bakker deed onderzoek naar ideemanagement bij drie organisaties:
acties die worden ondernomen om ideeën verder te krijgen in een
organisatie. Hoewel de roep om innovatie en vernieuwing tegenwoordig
luid is, blijkt het uitvoeren van ideeën in organisaties niet
eenvoudig. Aan de werknemers lijkt het niet te liggen. Ook in situaties
waarin niet aan het stimuleren van ideeën gedaan wordt blijkt er een
grote hoeveelheid aan ideeën te worden gerapporteerd. Een eerste
belemmering die voorkomt is dat creativiteit in organisaties soms
actief afgehouden wordt door het management. De top roept wel om
innovatie, maar volgt zijn eigen prioriteiten en lijkt niet
geïnteresseerd in ideeën van werknemers. Een gangbare gedachte is dat
creativiteit autoriteit zou ondermijnen, maar daarvan is tijdens het
onderzoek van Bakker niets gebleken.
In de tweede plaats blijkt de roep om creativiteit soms een vorm van
frontstage creativiteit, omdat zij niet vergezeld gaat met het
beschikbaar stellen van routes of middelen. Daar waar ideeën wel
serieus worden genomen en er fondsen beschikbaar komen, ontstaan er
politieke processen voor de verdeling van dat geld. Dit noemt Bakker
het crea-politieke proces. Uitvindingen blijken niet vanzelfsprekend
een afgeleide te zijn van kennis, maar ontstaan in een krachtenveld van
onderhandelen, lobbyen, netwerken en kennisontwikkeling. De uitvinder
of werknemer met een goede reputatie, die goed is in het presenteren
van zijn bevindingen en die strategisch goed door de organisatie kan
manoeuvreren is hierbij in het voordeel. Voor organisaties is het
hebben van een computerondersteund ideemanagementsysteem, ondersteund
door fondsen, duidelijk een voordeel.
Bakker concludeert dat innovatie in Nederland verbeterd zou kunnen
worden door creativiteit van werknemers in organisaties niet af te
knijpen en door frontstage creativiteit om te buigen tot productieve
vormen van werken. Daarnaast kunnen ideemanagementsystemen verbeterd
worden door ze enerzijds te verbinden met processen van creatief denken
en kennisdelen en anderzijds door ze te integreren met de bestaande
organisatiecultuur.
Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam