Gemeente Tilburg

Tilburg gaat door met alfacheques

Klanten geven alfahulpen een 8,7 voor vriendelijkheid en een 8,3 voor de kwaliteit van het werk

De gemeente Tilburg gaat door met alfacheques. Uit een evaluatieonderzoek blijkt namelijk dat zowel alfahulpen als klanten tevreden zijn. De klanten geven de alfahulpen gemiddeld een 8,7 voor vriendelijkheid en een 8,3 voor de kwaliteit van het werk. Hulpen die in dienst zijn van een zorgorganisatie scoren gemiddeld een 8,4 voor vriendelijkheid en een 8,1 voor het geleverde werk. Dat blijkt uit de evaluatie, waarvan het college deze week kennis heeft genomen.
Geen wachtlijst
Ongeveer 2.500 klanten maken gebruik van de alfacheques. Zij worden geholpen door zo'n 960 alfahulpen. Deze vorm van werken trekt ook nieuwe doelgroepen aan. Hierdoor is er voldoende aanbod van alfahulpen en zijn er geen wachtlijsten. Elke klant die zich aanmeldt, kan binnen twee weken rekenen op hulp.
Handig
Klanten vinden het vooral handig dat ze met de alfacheques:
* zelf kunnen bepalen wie er komt schoonmaken;
* zelf kunnen bepalen op welk tijdstip de hulp komt;
* zelf afspraken kunnen maken met de hulp over zijn of haar taken;
* geen contant geld in huis hoeven hebben;

* geen verantwoording over uitgaven hoeven af te leggen;
* geen administratie hoeven bijhouden.
18K
89% van de klanten en 79% van de alfahulpen is (zeer) tevreden over de dienstverlening van 18K. De gemeente Tilburg heeft daarom besloten dat deze organisatie ook in 2011 klanten mag ondersteunen bij hun werkgeversrol.

Goedkoper
De alfahulpen zijn voor de gemeente goedkoper dan hulpen die in dienst zijn van een organisatie of een persoonsgebonden budget. Door klanten de keuze te geven uit deze drie vormen, kan de gemeente Tilburg goede hulp bieden binnen het beschikbare budget. Het college heeft deze week kennis genomen van het evaluatieonderzoek, en heeft 18K opdracht gegeven om in 2011 door te gaan met de alfacheques. Dit collegebesluit wordt ter informatie naar de raad gestuurd.




Gemeente Tilburg