Nivel
Meetinstrument voor kwaliteit revalidatiezorg
NIVEL: revalidatiezorg 2 december 2010 | Om de kwaliteit van de
revalidatiecentra in kaart te brengen zijn twee CQ-index vragenlijsten
ontwikkeld: een voor volwassen patiënten en een voor de ouders van
kinderen die in revalidatie zijn.
Patiënten in de revalidatiecentra en ouders van revaliderende kinderen
vinden deskundigheid en goede bejegening van en door de revalidatiearts
en andere behandelaars het meest belangrijk. Ze willen graag serieus
genomen worden en zich in vertrouwde handen voelen. En ze vinden het
belangrijk dat de revalidatiearts en medewerkers bij ontvangst alles op
een begrijpelijke manier uitleggen. Ze willen geen tegenstrijdige
informatie krijgen en hechten aan privacy bij de lichamelijke
verzorging. Minder belangrijk vinden ze bijvoorbeeld telefonische
bereikbaarheid van het revalidatiecentrum na 17.00 uur, een eigen kamer
en steun aan en overleg met naasten.
Ervaringen
Revalidatiepatiënten en ouders zijn over het algemeen tevreden met de
behandeling en geven deze hoge waarderingsscores. 32% was volledig
tevreden, 54% grotendeels tevreden, en bij 15% voldeed de behandeling
niet aan de verwachtingen. De helft (47%) vond dat ze van de arts geen
informatie kreeg over de wachttijd, terwijl patiënten en ouders
aangeven dat ze dat wel belangrijk vinden. Dit kan nog verbeterd
worden, zo blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut
voor onderzoek van de gezondheidszorg) voor de ontwikkeling van twee
CQ-index vragenlijsten over de kwaliteit van zorg in de
revalidatiecentra. Het onderzoek is uitgevoerd met subsidie van ZonMw
en in samenwerking met Revalidatie Nederland, Stichting Miletus (een
samenwerkingsverband van enkele grote zorgverzekeraars), de Vereniging
voor RevalidatieArtsen (VRA) en de patiëntenorganisaties LSR en NPCF.
Keuze-informatie en kwaliteitsverbetering
De CQ-index informatie is te gebruiken als keuze-informatie voor
patiënten die een revalidatiecentrum moeten kiezen. Daarnaast kunnen
patiëntenorganisaties, de revalidatiecentra en zorgverzekeraars de
CQ-index informatie gebruiken voor hun belangenbehartiging,
kwaliteitsverbetering of zorginkoop. Planning en wachttijden vinden
patiënten bijvoorbeeld belangrijk om informatie over te krijgen,
vertelt NIVEL-onderzoeker Herman Sixma. En ook informatie over de
aandoening en de nazorg vinden ze belangrijk; deze
informatieverstrekking kan beter. Bij het vergelijken van de
revalidatiecentra bleek dat veertien revalidatiecentra hier gemiddeld
scoorden, vier presteerden boven gemiddeld en vier presteerden onder
gemiddeld.
CQ-index
Op allerlei terreinen binnen de gezondheidszorg worden momenteel
CQ-index vragenlijsten ontwikkeld. Want kwaliteit van zorg betekent
niet alleen dat de zorg voldoet aan regels en richtlijnen van de
overheid of de beroepsgroepen, maar ook dat rekening wordt gehouden met
de wensen en verwachtingen van patiënten, cliënten of hun
vertegenwoordigers. Het gaat bij CQI-onderzoek niet zozeer om het meten
van de tevredenheid, maar om wat cliënten belangrijk vinden en wat hun
ervaringen zijn met de zorg. De systematiek van de CQ-index is
ontwikkeld door het NIVEL, in samenwerking met de afdeling Sociale
Geneeskunde van het AMC, met subsidie van Agis, de Stichting Miletus en
ZonMw.