Gemeente Tilburg
Persbericht
2 december 2010
Tilburg gaat door met alfacheques
Klanten geven alfahulpen een 8,7 voor vriendelijkheid en een 8,3 voor
de kwaliteit van het werk
De gemeente Tilburg gaat door met alfacheques. Uit een
evaluatieonderzoek blijkt namelijk dat zowel alfahulpen als klanten
tevreden zijn. De klanten geven de alfahulpen gemiddeld een 8,7 voor
vriendelijkheid en een 8,3 voor de kwaliteit van het werk. Hulpen die
in dienst zijn van een zorgorganisatie scoren gemiddeld een 8,4 voor
vriendelijkheid en een 8,1 voor het geleverde werk. Dat blijkt uit de
evaluatie, waarvan het college deze week kennis heeft genomen.
Geen wachtlijst
Ongeveer 2.500 klanten maken gebruik van de alfacheques. Zij worden
geholpen door zo'n 960 alfahulpen. Deze vorm van werken trekt ook
nieuwe doelgroepen aan. Hierdoor is er voldoende aanbod van alfahulpen
en zijn er geen wachtlijsten. Elke klant die zich aanmeldt, kan binnen
twee weken rekenen op hulp.
Handig
Klanten vinden het vooral handig dat ze met de alfacheques:
* zelf kunnen bepalen wie er komt schoonmaken;
* zelf kunnen bepalen op welk tijdstip de hulp komt;
* zelf afspraken kunnen maken met de hulp over zijn of haar taken;
* geen contant geld in huis hoeven hebben;
* geen verantwoording over uitgaven hoeven af te leggen;
* geen administratie hoeven bijhouden.
18K
89% van de klanten en 79% van de alfahulpen is (zeer) tevreden over de
dienstverlening van 18K. De gemeente Tilburg heeft daarom besloten dat
deze organisatie ook in 2011 klanten mag ondersteunen bij hun
werkgeversrol.
Goedkoper
De alfahulpen zijn voor de gemeente goedkoper dan hulpen die in dienst
zijn van een organisatie of een persoonsgebonden budget. Door klanten
de keuze te geven uit deze drie vormen, kan de gemeente Tilburg goede
hulp bieden binnen het beschikbare budget.
---