Gemeente Kampen


Dienstverlening gemeente Kampen sneller, meer digitaal en vraaggericht

30-11-2010

Vanaf mei 2011 één telefoonnummer voor de hele gemeente De gemeente Kampen gaat de dienstverlening voor haar inwoners verder verbeteren. Snel, prijsbewust en vraaggericht werken is daarvoor noodzakelijk. De gemeente gaat tussen 2010 en 2015 stapsgewijs haar (digitale) dienstverlening verbeteren. Het college van B&W heeft vandaag ingestemd met de opzet van het project `Programma Dienstverlening.'

In het Programma Dienstverlening staat de moderne visie op de overheidsdienstverlening centraal. Hierin staat onder andere dat de informatieverstrekking aan de burger eenduidiger en sneller moet gebeuren en dat de burger bij complexe zaken één aanspreekpunt heeft. Daarnaast mag de gemeente maximaal éé'n keer dezelfde gegevens van de burgers vragen, die daardoor niet steeds opnieuw hun gegevens aan overheidsinstanties hoeven door te geven. Ook periodieke tevredenheidonderzoeken zijn een must. De dienstverlening van de gemeente Kampen voldoet hier voor een deel al aan, maar nog niet op alle fronten.

"We moeten nog heel wat stappen zetten om de dienstverlening op het door ons gewenste niveau te krijgen, maar we zetten nu wel weer een belangrijke stap", aldus burgemeester Koelewijn.

Wat merkt de burger hier de komende jaren van?
Burgers bellen vanaf mei 2011 via één algemeen publieksnummer de gemeente. Deze telefoontjes komen binnen bij het zogeheten KlantenContactCentrum (KCC). De burger krijgt in de toekomst alleen nog te maken met dit informatiecentrum, dat de meeste van de binnenkomende vragen opvangt en alle algemene informatievragen afhandelt. Burgers worden hierover binnenkort uitgebreid geïnformeerd.

Uitbreiding elektronische dienstverlening
Op www.kampen.nl kan men nu al terecht voor een uittreksel van persoonsgegevens of burgerlijke stand, het doorgeven van een adreswijziging of een melding over de openbare ruimte. Met het Programma Dienstverlening is het de bedoeling dat het aanbod van online dienstverlening snel verder groeit. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om bezwaarschriften online in te dienen of online afspraken te maken. Ook kan - zodra dit wettelijk mogelijk is - aangifte van geboorte en overlijden digitaal plaatsvinden. Evenals het online aanvragen van parkeerontheffingen binnenstad, horeca- en evenementenvergunningen en het online raadplegen van ruimtelijke informatie zoals bestemmingsplannen. Het digitaal aanvragen van "omgevingsvergunningen" is sinds 1 oktober jl. al mogelijk. Voor degenen die zelf geen computer tot hun beschikking hebben, worden in de hal van het stadhuis enkele schermen met toetsenborden voor digitale aanvragen geplaatst.

Vernieuwing website en intranet
De vindbaarheid van informatie en de gemeentelijke digitale dienstverlening wordt verder verbeterd. Daarnaast wordt de toegankelijkheid voor visueel gehandicapten vergroot. Ook worden de mogelijkheden van het inzetten van sociale media in kaart gebracht.

Versterken relatie met klant en burgers
De gemeente toetst regelmatig haar dienstverlening en andere zaken via het burgerpanel. De relatie met de burger als klant wordt versterkt door bijvoorbeeld altijd eerst persoonlijk contact met de klant op te nemen bij (gedeeltelijke) afwijzing van aanvraag, voordat de beschikking wordt verstuurd. Ook worden ervaringen van klanten permanent na aflevering van een product, zoals een uitkering of een vergunning, onderzocht.

Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD | info@kampen.nl | www.kampen.nl |