Dienstverlening gemeente Kampen sneller, meer digitaal en vraaggericht
30-11-2010
Vanaf mei 2011 één telefoonnummer voor de hele gemeente
De gemeente Kampen gaat de dienstverlening voor haar inwoners verder
verbeteren. Snel, prijsbewust en vraaggericht werken is daarvoor
noodzakelijk. De gemeente gaat tussen 2010 en 2015 stapsgewijs haar
(digitale) dienstverlening verbeteren. Het college van B&W heeft
vandaag ingestemd met de opzet van het project `Programma
Dienstverlening.'
In het Programma Dienstverlening staat de moderne visie op de
overheidsdienstverlening centraal. Hierin staat onder andere dat de
informatieverstrekking aan de burger eenduidiger en sneller moet
gebeuren en dat de burger bij complexe zaken één aanspreekpunt heeft.
Daarnaast mag de gemeente maximaal éé'n keer dezelfde gegevens van de
burgers vragen, die daardoor niet steeds opnieuw hun gegevens aan
overheidsinstanties hoeven door te geven. Ook periodieke
tevredenheidonderzoeken zijn een must. De dienstverlening van de
gemeente Kampen voldoet hier voor een deel al aan, maar nog niet op
alle fronten.
"We moeten nog heel wat stappen zetten om de dienstverlening op het
door ons gewenste niveau te krijgen, maar we zetten nu wel weer een
belangrijke stap", aldus burgemeester Koelewijn.
Wat merkt de burger hier de komende jaren van?
Burgers bellen vanaf mei 2011 via één algemeen publieksnummer de
gemeente. Deze telefoontjes komen binnen bij het zogeheten
KlantenContactCentrum (KCC). De burger krijgt in de toekomst alleen nog
te maken met dit informatiecentrum, dat de meeste van de binnenkomende
vragen opvangt en alle algemene informatievragen afhandelt. Burgers
worden hierover binnenkort uitgebreid geïnformeerd.
Uitbreiding elektronische dienstverlening
Op www.kampen.nl kan men nu al terecht voor een uittreksel van
persoonsgegevens of burgerlijke stand, het doorgeven van een
adreswijziging of een melding over de openbare ruimte. Met het
Programma Dienstverlening is het de bedoeling dat het aanbod van online
dienstverlening snel verder groeit. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om
bezwaarschriften online in te dienen of online afspraken te maken. Ook
kan - zodra dit wettelijk mogelijk is - aangifte van geboorte en
overlijden digitaal plaatsvinden. Evenals het online aanvragen van
parkeerontheffingen binnenstad, horeca- en evenementenvergunningen en
het online raadplegen van ruimtelijke informatie zoals
bestemmingsplannen. Het digitaal aanvragen van "omgevingsvergunningen"
is sinds 1 oktober jl. al mogelijk. Voor degenen die zelf geen computer
tot hun beschikking hebben, worden in de hal van het stadhuis enkele
schermen met toetsenborden voor digitale aanvragen geplaatst.
Vernieuwing website en intranet
De vindbaarheid van informatie en de gemeentelijke digitale
dienstverlening wordt verder verbeterd. Daarnaast wordt de
toegankelijkheid voor visueel gehandicapten vergroot. Ook worden de
mogelijkheden van het inzetten van sociale media in kaart gebracht.
Versterken relatie met klant en burgers
De gemeente toetst regelmatig haar dienstverlening en andere zaken via
het burgerpanel. De relatie met de burger als klant wordt versterkt
door bijvoorbeeld altijd eerst persoonlijk contact met de klant op te
nemen bij (gedeeltelijke) afwijzing van aanvraag, voordat de
beschikking wordt verstuurd. Ook worden ervaringen van klanten
permanent na aflevering van een product, zoals een uitkering of een
vergunning, onderzocht.
Gemeente Kampen | Burgemeester Berghuisplein 1 | 8261 DD |
info@kampen.nl | www.kampen.nl |