Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

UIT in Amsterdam en Museumladder: groeiende waardering en effectiviteit

Amsterdam, 1 december 2010
BBK/Door Vriendschap Sterker

Om zicht te krijgen op de performance en waardering van de UIT in Amsterdam en de Museumladder, heeft BBK/Door Vriendschap Sterker de opdracht gegeven tot het Reclame Reactie Onderzoek. Uit dit onderzoek blijken de advertenties van UIT in Amsterdam niet alleen erg effectief, ook worden ze positief gewaardeerd door de lezers. Ditzelfde geldt voor de Museumladder. Het onderzoek, uitgevoerd door de Persgroep, registreert de reactie van een dagbladlezer op een bepaalde advertentie, in dit geval de UIT in Amsterdam en de Museumladder. Het onderzoek is een vervolgonderzoek op het onderzoek waartoe BBK/Door Vriendschap Sterker opdracht heeft gegeven in februari 2008.

Met de door Cebuco gestandaardiseerde vragenlijst is op 27 en 28 oktober een aantal reacties nagegaan onder gemiddeld 150 respondenten per advertentie. De metingen zijn gedaan voor de kranten Het Parool, De Volkskrant en Trouw. De resultaten van het onderzoek zijn positief en laten een hoge effectiviteit zien.

Uit de resultaten blijkt dat de UIT in Amsterdam 59% van de lezers, van zowel Het Parool als De Volkskrant, stimuleert om kaartjes te kopen. Voor de Museumladder geldt dat haar advertenties bij 66% van de dagbladlezers bezoek van musea stimuleren. De effectiviteit blijkt ook uit de performance (het besef van de lezer om welk merk, product of artikel het gaat), die in alle gevallen boven het gemiddelde ligt. Dit wil zeggen dat mensen, meer dan met vergelijkbare advertenties het geval is, weten dat de advertenties die ze zien van de UIT in Amsterdam zijn, dat deze over uitgaansinformatie gaan en dat het concerten en theatervoorstellingen in Amsterdam betreft. Ook bij de Museumladder ligt het besef om welk merk, product en artikel het gaat erg hoog. Bovendien worden de UIT in Amsterdam-advertenties positief gewaardeerd (86% van de dagbladlezers vindt de UIT In Amsterdam leuk), als inspirerend gezien (Het brengt 74% van de Paroollezers en 71% van de Volkskrantlezers op een idee) en als geloofwaardig beschouwd (70% van de dagbladlezers). Deze uitkomsten zijn nagenoeg hetzelfde voor de Museumladder. Echter neemt bij de Museumladder de mate waarin deze als informatief wordt gezien (86%) de plaats in van 'waardering'.

Tussen de kranten is een opvallend verschil dat de waardering van de UIT in Amsterdam voor lezers van Trouw weliswaar iets lager uitvalt dan bij Het Parool en De Volkskrant, maar nog steeds veel hoger dan gemiddeld ligt. Voor de Museumladder geldt dat lezers van De Volkskrant het sterkste afwijken van het gemiddelde van de drie kranten, maar wat performance betreft nog steeds boven het gemiddelde scoren. Dit terwijl Trouw en Volkskrant een hoger lezerspercentage hebben van lezers buiten het Westen van Nederland. Het regionale karakter van de UIT in Amsterdam heeft dus maar een matige invloed op de waardering en effectiviteit.

In 2008 is de meting onder dezelfde drie kranten gedaan, met als aanvulling het NRC-Handelsblad. Voor de UIT in Amsterdam is op vrijwel alle elementen een stijging te zien ten opzichte van 2008. Niet alleen performance is gestegen, maar ook de mate waarin de advertenties inspirerend werken (brengt op ideeën). De grootste stijger is de waardering van de advertenties (ik vind de advertentie leuk). Voor de Museumladder geldt eveneens een sterke stijging op de drie elementen van performance. Voor de overige onderdelen (informatief, geloofwaardig, duidelijk, brengt op ideeën en stimuleert bezoek) zijn de waarden bij de Museumladder vrijwel gelijk gebleven.