SGP
Streng, maar rechtvaardig asielbeleid
Streng, maar rechtvaardig. Zo hoort het Nederlands asielbeleid te zijn.
Het nieuwe kabinet bouwt voort op de inzet van haar voorgangers. Bij
het debat over de begroting Immigratie en Asiel vroeg de SGP speciale
aandacht voor religieus geweld in onze asielzoekerscentra. Islamitische
asielzoekers vallen regelmatig christelijke asielzoekers lastig, soms
op grove wijze.
Opnieuw drong SGP-woordvoerder Van der Staaij aan op een immigratiestop
voor 'sexwerkers'. Veel vrouwen en meisjes uit -vaak- Oosteuropese
landen worden tewerk gesteld in de hier gelegaliseerde prostititie.
Schrijnend.
---
Begroting Immigratie en Asiel 2011
Van der Staaij
30 november 2010
MdV! De immigratieparagraaf kan wel gezien worden als de navelstreng
van de gedoogconstructie. Hoewel de gedoogconstructie nieuw is, bouwt
het immigratiebeleid echter verder op de inzet van vorige kabinetten.
Wat de SGP-fractie betreft blijft het beleid gelukkig streng, maar
rechtvaardig. (Micha?) Ook dit kabinet onderkent de beperkte
draagkracht van de samenleving. Tegelijk moet Nederland een haven
blijven voor de vreemdeling in nood. Vanwege dit gegeven richt de
SGP-fractie zich vooral op de maatregelen en niet op de cijfers. Als
het gaat om de Europese agenda zal de SGP-fractie het kabinet
beoordelen op de toelichting dat zij âzich nog actiever dan voorheen
opstellen in het zoeken naar beïnvloedingsmomenten.â
De SGP-fractie waardeert het streven van het kabinet om serieus te
kijken naar mogelijke aanscherpingen in de regelgeving. Het risico
bestaat echter dat de bestaande mogelijkheden ondersneeuwen door de
aandacht voor het nieuwe. Wordt bijvoorbeeld hard werk gemaakt van de
toetsing op criminele antecedenten bij vernieuwing van
verblijfsdocumenten? En hoe gaat de minister ervoor zorgen dat de
basispolitiezorg bij identificatie alerter is op vreemdelingen?
Het belang van goede informatievoorziening moet aan het begin van deze
kabinetsperiode gemarkeerd worden. Er is al veel verbeterd. Graag zien
we in de reguliere rapportages ook een helder overzicht van de aanvraag
en inwilliging van verblijfsvergunningen asiel en regulier vanaf de
invoering van de Vreemdelingenwet 2000. Het is momenteel lastig om een
eenduidig beeld te krijgen.
Opvang van asielzoekers vindt idealiter plaats in de regio van
herkomst. Dat verlicht de druk op ons asielsysteem. Het regeerakkoord
erkent dit, maar we vernemen nergens een concrete uitwerking van deze
belangrijke constatering. Welke concrete inspanning gaat de regering
verrichten, bijvoorbeeld als het gaat om gevoelige regioâs als Irak en
Somalië? We zijn de afgelopen weken weer indringend geconfronteerd met
problematiek in deze regioâs. Waarom blijven Europese ambities juist op
dit terrein achterwege?
Asielzoekers moeten zo snel mogelijk helderheid krijgen over hun
toekomst. Er is wat dat betreft een aantal knelpunten te noemen. De
meeste bezwaarschriften worden door de IND bijvoorbeeld niet binnen de
wettelijke termijn behandeld. En recent kwam ons een zaak onder ogen
van een asielzoeker die al 19 maanden wacht op uitspraak van de Raad
van State, vanwege hoger beroep dat door de Staat is aangetekend. Welke
inzet pleegt de minister op deze punten?
Dit najaar werden we onaangenaam verrast door signalen over religieus
geweld in asielzoekerscentra. Gezien de herkomst van voornamelijk
islamitische asielzoekers is dit een reëel probleem. De SGP-fractie
vindt het daarom merkwaardig dat deze vorm van geweld in de
voorlichting niet voorkomt. De voorlichting die Pharos en Movisie in
opdracht van het COA doen, beperkt zich tot bijvoorbeeld seksueel
geweld en discriminatie van homoseksuelen. Wil de minister geweld
vanuit en tegen religie hierbij uitdrukkelijk betrekken?
De positie van bekeerlingen in Iran is zorgwekkend. Er wordt verwacht
dat zij zich terughoudend opstellen ten aanzien van
bekeringsactiviteiten, maar zij hoeven hun geloof niet verborgen te
houden. Erkent de regering dat publieke uitingen van religie die zich
niet op bekering richten dus voluit mogelijk moeten zijn? Wordt door de
IND expliciet getoetst aan artikel 10 van de Definitierichtlijn? Het
beeld is momenteel namelijk dat die overweging niet expliciet aan bod
komt.
MdV! Tot slot een zeer urgent punt, namelijk mensenhandel. In veel
Europese landen worden vrouwen geworven om in Nederland in de
prostitutie te werken. Deze landen kennen namelijk zelf vaak een
verbod op prostitutie. De uitbuiting van deze vrouwen is schrijnend. De
SGP-fractie vindt daarom dat de minister een eind moet maken aan de
immigratie van buitenlandse prostituees. Dat is zeker van belang gelet
op de nieuwe visumvrijstellingen voor landen als Bosnië en Albanië.
Ik herinner eraan dat de regering tegen deze vrijstelling was. Een nog
sterkere immigratie, zoals we bij toetreding van Bulgarije en Roemenie
gezien hebben, moet echt voorkomen worden. Het is zaak dat we dit
probleem zo snel mogelijk indammen.