NL EVD Internationaal breidt dienstverlening op Indonesië uit
Marktscan is handig instrument voor ondernemers op zoek naar
zakenpartners.
Vanaf vandaag kunnen ondernemers die zaken willen doen in Indonesië een
marktscan voor dit land aanvragen bij NL EVD Internationaal. Deze
dienstverlening wordt nu voor bijna veertig landen aangeboden.
Afgelopen jaar werden ook Egypte en Thailand aan de lijst toegevoegd.
De marktscan is een handig instrument bij het betreden van nieuwe
markten en het zoeken naar zakenpartners. Hiermee vergroten ondernemers
in het mkb hun kansen op interessante buitenlandse markten.
"Nederlandse ondernemers verkijken zich weleens op het gemak waarmee ze
de Indonesische markt kunnen betreden," aldus Marije Hulshof, directeur
NL EVD Internationaal. "Onze historische en economische banden met het
land zijn echter geen garantie voor een soepele marktentree. Je moet er
ontzettend goed de weg weten en er de tijd voor nemen om betrouwbare
zakenpartners te vinden. En je moet kunnen omgaan met de lokale
overheden. Dat is van cruciaal belang voor het slagen van je
onderneming. Een marktscan is een eerste stap tot die kennis. Samen met
ons buitenlandnetwerk zorgen we met een marktscan voor een goed
gedocumenteerde start."
Indonesië: Nederland verliest nu terrein
Indonesië is een opkomende markt met een enorm potentieel. De Economist
Intelligence Unit voorspelt een economische groei van 5,9 procent in
2010 en 6 procent in 2011, vooral gebaseerd op een toename van de
consumptie en de investeringen. Het land telt 237,5 miljoen inwoners
(alleen China, India en VS hebben meer inwoners).
Als exporteur naar Indonesië verliest Nederland de laatste jaren
terrein aan Aziatische landen, die goedkoper leveren. Nederlandse
bedrijven moeten zich daarom focussen op producten waarbij niet de
prijs, maar de kwaliteit doorslaggevend is. Dit is een van de redenen
om de marktscan als dienstverlening aan te bieden. Daarmee kan gericht
naar de juiste zakenpartners in de juiste nichemarkt gezocht worden.
Kansen worden vooral gesignaleerd in de sectoren afvalwater,
energievoorziening, havens, machines en voedingsmiddelen.
Ondoorzichtige wetgeving en bureaucratie maken van Indonesië echter een
complexe markt, vooral als het gaat om investeringen.
Marktscan: maatwerk
Een marktscan is een overzicht van mogelijke zakenpartners voor een
Nederlands bedrijf in een specifiek land. Dit kunnen agenten of
distributeurs zijn, maar ook productiepartners. Alleen goed voorbereide
ondernemers komen in aanmerking voor een marktscan. Zo moeten ze een
helder profiel kunnen geven van de gezochte zakenpartner. En ze moeten
bereid zijn naar het betreffende land af te reizen.
Als uit het intakegesprek bij NL EVD Internationaal resulteert dat een
bedrijf in aanmerking komt voor een marktscan, gaan handelsexperts bij
de Nederlandse ambassade het consulaat-generaal of het Netherlands
Business Support Office (NBSO) ter plaatse aan het werk. Ze brengen
potentiële zakenpartners in kaart en benaderen deze. Ze kennen de
lokale markt en weten om te gaan met taal- en cultuurbarrières.
Voordelen van deze aanpak zijn onder meer: maatwerk, tijdwinst en
betrouwbaarheid. Het bedrijf dat de marktscan ontvangt profiteert van
de contacten en ingangen die het buitenlandnetwerk heeft, of kan maken.
In 2009 werden 653 marktscans opgesteld voor Nederlandse bedrijven. Na
een halfjaar had reeds 26 procent van de ondernemers met een marktscan,
één of meer contracten afgesloten met nieuwe zakenpartners op de
beoogde markt. Verder verwachtte 49 procent van hen dat ze in de zes
maanden daarop alsnog contracten zouden kunnen afsluiten.
Meer informatie: www.agentschapnl.nl/marktscan
Bron: NL EVD Internationaal
Agentschap NL