Gemeente Echt-Susteren


Gemeente Echt-Susteren werkt aan subsidiebeleid

Â

Na de fusering van de gemeenten Echt en Susteren in 2003 was het noodzakelijk om te komen tot een subsidiesysteem voor de nieuwe gemeente Echt-Susteren. Onder de naam
âharmonisatieâ vond deze ombouw in 2005 plaats. In 2009 is dit geëvalueerd door een extern bureau (LBC). Hier vloeide een rapportage en aanbevelingen uit voort. Op 10 februari 2010 stemde de raad in met deze aanbevelingen van LBC. De raad gaf de opdracht om verbeteringen door te voeren binnen de bestaande en eerder vastgestelde subsidiekaders en doelstellingen.

Bezuinigingen

Door de crisis dienen ook gemeenten te bezuinigen. Dit heeft gevolgen voor de inzet van gemeentelijke budgetten. Op deze budgetten moet bezuinigd worden. De gemeente streeft ernaar om deze bezuiniging zodanig te laten plaatsvinden dat de leefbaarheid en het voorzieningenniveau voor de inwoners van de gemeente op niveau blijven. Hiervoor is het noodzakelijk om prioriteiten te stellen en keuzes te maken. Dit heeft ook consequenties voor het subsidiebeleid. Dit zal aangepast moeten worden.

Â

Plan van aanpak

In juli 2010 heeft het college van Echt-Susteren een plan van aanpak vastgesteld om de opdracht van de gemeenteraad uit te voeren en het subsidiebeleid aan te passen. Met deze zogenaamde herijking wenst het college twee doelen te bereiken:

Het hele traject van subsidieaanvragen en verlenen vereenvoudigen;

De inhoud van het subsidiebeleid laten aansluiten bij de doelen die de gemeente wenst te bereiken.

Â

Twee stappen- stap 1

Het plan van aanpak betstaat uit twee stappen, voor elk te halen doel 1 stap. Stap 1 gaat over het subsidiesysteem. Inmiddels is een start gemaakt om het hele traject van aanvragen en verlenen van subsidies te vereenvoudigen. Hiervoor is een Algemene Subsidie verordening (ASV ) opgesteld. Dit voorstel voor de nieuwe ASV is ter kennisname aangeboden aan alle gesubsidieerde instellingen. Hun op- en aanmerkingen zijn bij de voorbereiding van het definitieve raadsvoorstel meegenomen. De gemeenteraad neemt tijdens de raadsvergadering op 13 december een besluit over deze nieuwe ASV.

Algemene Subsidie Verordening

Indien de gemeenteraad de nieuwe ASV op 13 december vaststelt dan gaat deze per 1 januari 2011 in. Het subsidiejaar 2011 zal dan gebruikt worden als overgangsjaar om van het oude naar het nieuwe systeem te gaan. Dit betekent voor de bestaande subsidierelaties dat zij voor 2011 geen subsidieaanvragen hoeven in te dienen. Alle subsidierelaties ontvangen per post bericht over de besluitvorming door de raad. Bij vaststelling ontvangen zij eveneens per januari 2011 een subsidiebeschikking voor de subsidie over 2011. Deze beschikking zal gebaseerd worden op de aanvragen 2010. Aangezien de subsidies in het kader van de bezuinigingen al werden bevroren hoeft dit geen probleem te zijn. Â

Â

Stap 2

Stap 2 gaat over de inhoud van het subsidiebeleid. Welke activiteiten subsidiëren we en hoe doen we dat? De noodzakelijke ombuigingen moeten in het nieuwe beleid worden verwerkt.

Begin 2011 is de gemeente van plan om in gesprek te gaan met de gesubsidieerde instellingen en organisaties over het subsidiebeleid vanaf 2011. Halverwege 2011 zullen op basis van de uitkomsten van dit overleg nieuwe deelverordeningen worden ontwikkeld. Deze nieuwe deelverordeningen worden volgens planning in 2012 ingevoerd.

Â

Meer informatie

Voor meer informatie over de subsidies verwijzen we u naar de gemeentelijke website: www.echt-susteren. De laatste ontwikkelingen worden via de gemeentepagina bekend gemaakt.

Subsidierelaties ontvangen, indien van toepassing, rechtstreeks informatie van de gemeente. Verenigingen die interesse hebben in het plan van aanpak kunnen een mail sturen naar info@echt-susteren.nl t.a.v. Kitty Ummels en dit plan van aanpak opvragen.