Gemeente Echt-Susteren
Gemeente Echt-Susteren werkt aan subsidiebeleid
Â
Na de fusering van de gemeenten Echt en Susteren in 2003 was het
noodzakelijk om te komen tot een subsidiesysteem voor de nieuwe
gemeente Echt-Susteren. Onder de naam
âharmonisatieâ vond deze ombouw in 2005 plaats. In 2009 is dit
geëvalueerd door een extern bureau (LBC). Hier vloeide een rapportage
en aanbevelingen uit voort. Op 10 februari 2010 stemde de raad in met
deze aanbevelingen van LBC. De raad gaf de opdracht om verbeteringen
door te voeren binnen de bestaande en eerder vastgestelde
subsidiekaders en doelstellingen.
Bezuinigingen
Door de crisis dienen ook gemeenten te bezuinigen. Dit heeft gevolgen
voor de inzet van gemeentelijke budgetten. Op deze budgetten moet
bezuinigd worden. De gemeente streeft ernaar om deze bezuiniging
zodanig te laten plaatsvinden dat de leefbaarheid en het
voorzieningenniveau voor de inwoners van de gemeente op niveau blijven.
Hiervoor is het noodzakelijk om prioriteiten te stellen en keuzes te
maken. Dit heeft ook consequenties voor het subsidiebeleid. Dit zal
aangepast moeten worden.
Â
Plan van aanpak
In juli 2010 heeft het college van Echt-Susteren een plan van aanpak
vastgesteld om de opdracht van de gemeenteraad uit te voeren en het
subsidiebeleid aan te passen. Met deze zogenaamde herijking wenst het
college twee doelen te bereiken:
Het hele traject van subsidieaanvragen en verlenen vereenvoudigen;
De inhoud van het subsidiebeleid laten aansluiten bij de doelen die
de gemeente wenst te bereiken.
Â
Twee stappen- stap 1
Het plan van aanpak betstaat uit twee stappen, voor elk te halen doel 1
stap. Stap 1 gaat over het subsidiesysteem. Inmiddels is een start
gemaakt om het hele traject van aanvragen en verlenen van subsidies te
vereenvoudigen. Hiervoor is een Algemene Subsidie verordening (ASV )
opgesteld. Dit voorstel voor de nieuwe ASV is ter kennisname aangeboden
aan alle gesubsidieerde instellingen. Hun op- en aanmerkingen zijn bij
de voorbereiding van het definitieve raadsvoorstel meegenomen. De
gemeenteraad neemt tijdens de raadsvergadering op 13 december een
besluit over deze nieuwe ASV.
Algemene Subsidie Verordening
Indien de gemeenteraad de nieuwe ASV op 13 december vaststelt dan
gaat deze per 1 januari 2011 in. Het subsidiejaar 2011 zal dan gebruikt
worden als overgangsjaar om van het oude naar het nieuwe systeem te
gaan. Dit betekent voor de bestaande subsidierelaties dat zij voor 2011
geen subsidieaanvragen hoeven in te dienen. Alle subsidierelaties
ontvangen per post bericht over de besluitvorming door de raad. Bij
vaststelling ontvangen zij eveneens per januari 2011 een
subsidiebeschikking voor de subsidie over 2011. Deze beschikking zal
gebaseerd worden op de aanvragen 2010. Aangezien de subsidies in het
kader van de bezuinigingen al werden bevroren hoeft dit geen probleem
te zijn. Â
Â
Stap 2
Stap 2 gaat over de inhoud van het subsidiebeleid. Welke activiteiten
subsidiëren we en hoe doen we dat? De noodzakelijke ombuigingen moeten
in het nieuwe beleid worden verwerkt.
Begin 2011 is de gemeente van plan om in gesprek te gaan met de
gesubsidieerde instellingen en organisaties over het subsidiebeleid
vanaf 2011. Halverwege 2011 zullen op basis van de uitkomsten van dit
overleg nieuwe deelverordeningen worden ontwikkeld. Deze nieuwe
deelverordeningen worden volgens planning in 2012 ingevoerd.
Â
Meer informatie
Voor meer informatie over de subsidies verwijzen we u naar de
gemeentelijke website: www.echt-susteren. De laatste ontwikkelingen
worden via de gemeentepagina bekend gemaakt.
Subsidierelaties ontvangen, indien van toepassing, rechtstreeks
informatie van de gemeente. Verenigingen die interesse hebben in het
plan van aanpak kunnen een mail sturen naar info@echt-susteren.nl
t.a.v. Kitty Ummels en dit plan van aanpak opvragen.