RTL Nederland scoort beste maand sinds 11 jaar
RTL Nederland groeit door. Was oktober jl. met 37,4% al een
recordmaand, in november deed RTL Nederland het nog beter. Met een
marktaandeel van 37,6% in 20-49 jaar scoorde RTL de beste maand sinds
11 jaar en was het de beste novembermaand sinds 13 jaar. De Publieke
Omroep kwam uit op 25,8% en de SBS Groep haalde 22,4%.
RTL 4 verbrak in november wederom diverse records. Het zenderaandeel,
22,3% in Boodschappers 20 49 jaar, steeg met 37% ten opzichte van
november 2009 en was daarmee de beste novembermaand van de laatste 13
jaar. De talentshow The Voice Of Holland brak op 5 november met een
zenderaandeel van 54,2% en bijna 3 miljoen kijkers weer een
kijkcijferrecord bij de familiezender. 'De TV Kantine' ging in november
met een nieuw reeks van start met 2,3 miljoen kijkers en een
zenderaandeel van 46,6%. Ook 'Ushi & Loesie' en 'Ik Hou Van Holland'
scoorden weer spectaculaire cijfers, allebei ver boven de 2 miljoen
kijkers en zenderaandelen van rond de 40%. De vooravond van RTL 4 heeft
eveneens een hele goede maand achter de rug. Zo trokken 'Editie NL',
'RTL Boulevard', 'RTL Nieuws' en 'GTST' op 29 november respectievelijk
1,3 miljoen, 1,4 miljoen, 1,7 miljoen en 1,6 miljoen kijkers en
zenderaandelen van 33,8%, 32,7%, 32,3% en 28,1%. Verder waren er ook
hele mooie, bovengemiddelde zenderaandelen voor onder meer Herrie In De
Keuken, 'Bonje Met De Buren', 'Van Der Vorst Ziet Sterren', 'Wat Vindt
Nederland?' en 'Life 4 You'.
RTL 5 beleefde een sterke novembermaand met 11,3% in de core doelgroep
20 - 34 jaar. Ten opzichte van november vorig jaar kwam de zender
hiermee 2% hoger uit. Net als bij RTL 4 halen ook veel RTL 5-programmas
een performance die nooit eerder is gehaald. Oh Oh Cherso bleef in
november onverminderd populair en haalde donderdag 11 november met de
reünie-uitzending in 20-34 jaar 45.9% zenderaandeel en bijna 1,2
miljoen kijkers (6+). De eveneens geliefde VIP-editie van Expeditie
Robinson haalde diezelfde dag 34.9% (20 34 jaar) en 1,2 miljoen kijkers
in 6+. Verder beleefden Benelux Next Top Model, So You Think You Can
Dance en Topchef hun finales. Benelux Next Top Model eindigde met 22,8%
zenderaandeel en So You Think scoorde de best bekeken finale-uitzending
tot nu toe met 24,5% zenderaandeel en bijna 1 miljoen kijkers (6+). De
finaleweek van Topchef haalde gemiddeld 14.9% zenderaandeel, de hoogste
score van deze reeks. Bridget Maasland heeft met Hoe Vind Ik Een Vent?
haar bestscorende format tot nu toe bij RTL 5. Op 4 november haalde
haar programma maar liefst 32.1% zenderaandeel in 20-34 jaar. Jensen
kwam sterk terug met 23.6% zenderaandeel toen de cast van Oh Oh Cherso
op de rode bank zat.
Eveneens een opvallende stijging voor RTL 7. De mannenzender komt
vooral in de eigen doelgroep (Mannen 20 - 49 jaar) uit op een hoger
zenderaandeel van 7,1%, oftewel een stijging van 22% ten opzichte van
november 2009. De uitzending met het hoogste zenderaandeel was de live
registratie van de F1 GP van Brazilië: 25,5% in Mannen 20 - 49. Ook het
Europa League-voetbal scoorde goed, waarbij PSV - Debrecen de lijst
aanvoert met een kleine miljoen kijkers, goed voor een zenderaandeel
van 15,7%. Met Steaua Boekarest - FC Utrecht en Dynamo Kiev - AZ kwam
'de tweede voetbalzender van Nederland' uit op respectievelijk 15,4% en
13,0%. 'Voetbal International' vestigde op 22 november een nieuw
kijkcijferrecord met 684.000 kijkers en een zenderaandeel van 13,4%.
Ook talkshow 'Barend & Barend' scoorde bovengemiddeld afgelopen maand,
evenals de dramaserie 'Sons Of Anarchy' en in de vooravond 'Operation
Repo: Payback Time'. De twee laatstgenoemde series kunnen dus
terugkijken op een succesvolle start in november bij RTL 7. De films
van RTL 7 vielen goed in de smaak bij de mannelijke kijkers, met name
'Ghost Rider', 'Van Wilder The Rise of TAJ', 'Marine', 'Idiocracy' en
de 'Starwars films'.
RTL 8 haalt een mooi zenderaandeel van 3,0% in de doelgroep Vrouwen
20-49. Dat is 15% hoger dan november vorig jaar (2.6%). De best bekeken
film was Surrogate die maar liefst 7.3% zenderaandeel haalde in de core
doelgroep. Ook deden de films Wicker Man (5.7% zadl), Life Of David
Gale (5,4% zadl), Anna And The King (5.3%) het goed. Het vertrouwde As
The World Turns haalde een hoge score van 10.8% zadl en de nieuwe serie
Pillars Of The Earth komt met 3.9% boven het zendergemiddelde uit.
Tenslotte viel The Tudors positief op met 5% in Vrouwen 20-49 jaar.
---
Bron: SKO, cijfers exclusief uitgesteld kijken. Voor meer informatie
kunt u contact opnemen met RTL Communicatie, Karin Bouwknegt, tel.
035-6 718 598 of karin.bouwknegt@rtl.nl.
RTL Group