SGP
SGP: maak maxiumsnelheid variabel
Bij de behandeling van de begroting van Infrastructuur en Milieu is
veel aandacht uitgegaan naar de hoogte van de maximumsnelheid. De SGP
viel op door een pleidooi om te kijken naar de mogelijkheid om de
maximumsnelheid variabel te maken. Waarom zou je op autosnelwegen de
maximumsnelheid op rustige weggedeelten en tijdstippen niet verhogen
als de verkeersveiligheid er niet onder lijdt? Dat kan tegenwoordig
makkelijk door de matrixborden die boven de wegen hangen.
Ook besteedde SGP-woordvoerder Dijkgraaf aandacht aan o.m. het grote
belang van de binnenvaart, de overlast door de Betuweroute en de
toegankelijkheid van treinen voor rolstoelgebruikers.
---
Begroting I&M 2011
dr. E. Dijkgraaf (SGP)
Impact
Voorzitter. De huidige minister volgt een energieke bewindsman op. Mijn
fractie heeft oud-minister Eurlings vaak geprezen voor zijn daadkracht.
Wij wensen ook deze minister, en de staatssecretaris, veel energie en
daadkracht toe.
Dat zullen we zeker nodig hebben. We maken op dit ogenblik sombere
economische omstandigheden mee. Dat heeft ook een forse impact op de
filedruk; die wordt op dit moment flink vertekend. Ik kan dit op de
achterkant van een parkeerkaartje uittekenen: Op het moment dat de
economie met enkele procenten gaat aantrekken, zal de mobiliteit met
dubbele cijfers stijgen. Om dan een verkeersinfarct te vermijden,
zullen alle zeilen moeten worden bijgezet. Alle modaliteiten zullen
daarbij voluit moeten meedoen.
Mijn voorspelling hierbij is, dat we uiteindelijk ook niet zullen
ontkomen aan een vorm van beprijzing. Ik hoop dat wat dat betreft het
denken van het kabinet niet op slot is gezet. Wellicht kan de minister
nog een inkijkje bieden in haar langere termijnvisie ten aanzien van
mobiliteit en de rol van beprijzing daarin.
Binnenvaart
Alle modaliteiten zijn nodig. Dat geldt zeker ook de binnenvaart. De
minister wil geen maatregelen om de problemen rond de binnenvaart voor
de kortere termijn te bestrijden. De sector zal het zelf moeten doen.
Mijn fractie begrijpt de ratio, maar geredeneerd vanuit het publieke
belang om zoveel mogelijk over het water te vervoeren, zou het wel erg
jammer zijn als allerlei capaciteit verdwijnt, die we binnen enkele
jaren echt hard nodig hebben. Is de minister ervan overtuigd, dat we
voor dit scenario niet bang hoeven te zijn?
Voorzitter. Het regeerakkoord wijdt mooie woorden aan de binnenvaart,
maar verbindt er geen enkele financiële consequentie aan. Waarom wel
500 mln. extra voor spoor en weg, maar geen cent extra voor de
binnenvaart? Mijn fractie stelt voor om tenminste éénderde van dit
bedrag te besteden aan de binnenvaart (ruim 150 mln.)
Enkele concrete puntjes, graag reactie:
- Het baggeren van het Winschoterdiep moet nu echt eens opschieten; dit
moet niet verknoopt blijven met de overeenkomst met het Noorden.
- IJsbreken op de randmeren moet Rijksbeleid worden.
- Het uit de steen halen van de oevers van de Maas en de Gelderse
IJssel is buitengewoon kortzichtig en zal leiden tot grote schade aan
deze oevers. Dit is een typisch linkse hobby waarop dit kabinet heel
eenvoudig kan bezuinigen. In hoeverre is dit een gevolg van een te
uitbundige uitvoering van de KRW?
- Al langer is de trend zichtbaar dat overslagplekken verdwijnen, wat
helaas ten koste gaat van vervoer over water. Zou niet eens
geïnventariseerd moeten worden wat er op dit moment beschikbaar is en
wat we per sé willen behouden?
Betuweroute
Voorzitter. Ik heb al eens eerder gezegd, dat je van de Betuwelijn
overdag niet kunt eten en âs nachts niet kunt slapen. Deze peperdure
lijn moet zo snel mogelijk meer rendabel worden. Hoe meer treinen
erover, hoe beter. De rekening daarvan mag echter niet eenzijdig bij de
omwonenden worden gelegd. Het aantal treinen neemt momenteel toe en
binnenkort zullen er ook zware ertstreinen gaan passeren. De
geluidsoverlast â in bijvoorbeeld Hardinxveld-Giessendam en vele andere
plaatsen - neemt hierdoor ernstig toe. Op welke wijze wordt gemeten of
dit binnen de perken blijft? Wat zijn de prognoses als het gaat om de
toename van geluidsoverlast in de nabije toekomst? Hoeveel ruimte
bieden de wettelijke richtlijnen nog? Welke mogelijkheden zijn er om de
geluidsoverlast terug te dringen?
Spoor en handicap
Nederland kent ongeveer 300.000 rolstoelgebruikers. Het gros van deze
mensen wil graag volwaardig meedoen aan onze samenleving. De
toegankelijkheid van het OV voor deze groep is dan ook erg belangrijk.
Mijn fractie vond het dan ook verheugend, dat in het regeerakkoord
positieve woorden werden gewijd aan toegankelijkheid van OV voor mensen
met een mobiliteitsbeperking. Maar dan moeten we dat ook concreet gaan
maken. Op dit moment is het beleid, dat pas in 2030 sprake zal zijn van
toegankelijke treinen. Tot die tijd zijn rolstoelgebruikers dus
afhankelijk van arbeidsintensieve, dure in- en uitstapassistentie. Deze
assistentie wordt overigens op de meeste stations niet aangeboden.
In andere landen is reeds sprake van betaalbare oplossingen: liften die
worden ingebouwd in treinen en door rolstoelgebruikers zelf kunnen
worden bediend. Onder meer de Roos-foundation heeft hier onderzoek naar
gedaan. Uit dat onderzoek blijkt, dat de kosten van zulke
rolstoelliften zeer aanvaardbaar zijn en bovendien leiden tot
belangrijke financiële opbrengsten (stijgende kaartverkoop) en
maatschappelijke opbrengsten (veel meer mensen met een beperking kunnen
deelnemen aan de maatschappij). Dit biedt perspectief!
De SGP roept de minister op om dit voorstel eens goed te bekijken, door
te rekenen en vervolgens in overleg met genoemde foundation te komen
met een concreet plan van aanpak om dit op kortere termijn te
realiseren.
Verkeersveiligheid
Voorzitter. De SGP is pro-life en daarom ook een warm voorstander om de
verkeersveiligheid verder te verbeteren. Op dit terrein is gelukkig al
veel gebeurd. Een verdere vermindering van het aantal
verkeersslachtoffers zal vooral moeten komen van de toepassing van
nieuwe, actieve veiligheidssystemen in autoâs. Verschillende
autofabrikanten werken daar hard aan, mede vanuit een eigen
verantwoordelijkheid voor veiligheid. Tijdens een recent werkbezoek aan
Volvo bleek mij, dat dergelijke bedrijven aanzienlijk verder gaan dan
wettelijk is verplicht. Het is dan wel erg wrang dat op dergelijke
veiligheidssystemen BPM wordt geheven. Daarmee wordt de ontwikkeling en
de aanschaf van actieve veiligheidssystemen in feite fiscaal bestraft.
Dat moet anders en beter. Op welke wijze zou de overheid juist de
ontwikkeling en toepassing van innovatieve veiligheidssystemen fiscaal
kunnen bevorderen? Op welke wijze kan dit ook in Europees verband
worden aangekaart?
130 km
Voorzitter. Eén van de meest besproken maatregelen uit het
regeerakkoord is de mogelijkheid om 130 km/u te mogen rijden op
snelwegen. Electoraal heeft dit uiteraard zijn charme. Eindelijk wordt
er eens iets méér ruimte geboden; geen verdere betutteling maar
gewoon wat extra gas op de plank. Zit er echter inhoudelijk nog een
bepaalde filosofie achter? De maatregel levert op zân best enige
seconden tijdwinst. Verder leidt het tot meer doden, meer
milieuvervuiling, meer geluidoverlast en waarschijnlijk tot meer files,
omdat er sprake is van grotere snelheidsverschillen. We moeten nog
beginnen aan het besluitvormingstraject hieromtrent. Toch deze vraag:
gesteld dat deze maatregel daadwerkelijk zal leiden tot een serieus
groter aantal verkeersdoden en dergelijke, is de minister dan ook
bereid tot een rationele afweging en bereid om deze maatregel eventueel
niet uit te voeren?
Moeten we bovendien in dit verband niet veel meer denken aan dynamische
snelheidsbepalingen? Wie op een laat tijdstip vanuit Groningen naar de
Randstad rijdt, zou best wat harder dan 120 km./u mogen rijden. Overdag
is dit wellicht minder wenselijk. Denkt de minister ook primair vanuit
deze flexibele insteek?
Fiets
Voorzitter. De oplossing voor veel verstopte wegen is gelegen in een
vaker gebruik van de fiets. Hier is nog altijd veel te winnen. Heel
concreet dringen wij daarom aan op een voortvarende uitvoering van de
aanbevelingen uit de initiatiefnota van de heer Atsma (toen nog
Kamerlid).
In de schriftelijke reactie gaf de minister ten aanzien van het
fietsparkeren bij stations aan, dat aanpak, aansturing en financiering
van het betreffende actieplan pas voorzien is in 2011. Dat is beduidend
later dan was beoogd. Dit betekent concreet dat allerlei bestaande
tekorten op dit terrein nog langer zullen voortbestaan. Welke
versnelling is hier te maken, vooral bij de grotere stations waar de
tekorten het meest nijpend zijn?
Waterveiligheid
Waterveiligheid moet een belangrijk aandachtspunt blijven. Waarom staat
er dan in het regeerakkoord dat de aanbevelingen van de Deltacommissie
nader zullen worden bekeken. Dat is ons te mager. Waar is de
voortvarendheid die de bescherming van ons land tegen overstromingen en
schaarste nodig heeft?
De staatssecretaris heeft onlangs gezegd dat voor de uitvoering van
het hoogwaterbeschermingsprogramma richting 2015 een tekort van 1
miljard euro zal ontstaan. Ook is uit nieuwe toetsing gebleken dat meer
waterkeringen dan verwacht aangepast zullen moeten worden. Dat baart
mijn fractie zorgen. Is het kabinet bereid om richting 2015 een groot
deel van de ontstane tekorten bij te passen? Ik doe graag een
suggestie. Vanaf 2012 worden gelden voor hoogwaterbescherming
teruggeboekt vanuit het provinciefonds. Het kabinet wil deze met name
inzetten voor de Kaderrichtlijn Water. Is de staatssecretaris bereid
deze middelen in te blijven zetten voor hoogwaterbescherming?
Herziening omgevingsrecht
Het kabinet wil werk maken van bundeling en vereenvoudiging van het
omgevingsrecht en het milieurecht. Deze lijn steunt de SGP-fractie van
harte. Het zou moeten gaan om een fundamentele herziening. De regering
wil dat doen via het Actieprogramma vernieuwing instrumentarium
gebiedsontwikkeling. Dat komt op mijn fractie niet over als een
fundamentele herziening. Ik wil wijzen op de voorstellen die de
heroverwegingsgroep Leefomgeving en natuur in de variant
systeeminnovatie heeft gedaan. Is het kabinet bereid deze voorstellen
als uitgangspunt te nemen?
Convenanten
Convenanten zijn een veelgebruikt middel om overheden en bedrijven een
gewenste richting op te sturen. Papier is helaas geduldig. Uit
onderzoek blijkt dat convenanten vaak niet effectief zijn en de
effectiviteit weinig wordt geëvalueerd. Dat moet anders. Zijn de
bewindslieden bereid om alle convenanten op het terrein van
Infrastructuur en Milieu door te lichten op de effectiviteit ervan?
Daarbij moeten vermeende resultaten wel afgezet worden tegen autonome
ontwikkelingen.