ChristenUnie
ChristenUnie wil één Rijksinfrabeheer
woensdag 01 december 2010 11:11 De ChristenUnie heeft in de Tweede
Kamer een voorstel ingediend om ProRail op te heffen. Tweede Kamerlid
Arie Slob: "In Nederland worden de vaarwegen en wegen beheerd door
Rijkswaterstaat en de spoorwegen door ProRail. Door het beheer van het
spoor in te voegen bij Rijkswaterstaat kan er één Rijksinfrabeheer
ontstaan."
In deze notitie wordt gekeken naar het functioneren van ProRail. Het
bedrijf levert samen met onder meer NS een enorme prestatie door het zo
intensief benutten van ons spoorwegnet. Toch zijn er ook zorgpunten
waarvan er een aantal in deze notitie worden uitgewerkt. Het doel is
een bijdrage te leveren aan de discussie of en zo ja hoe ProRail
doelmatiger, klantgerichter en transparanter kan functioneren.
Slob: ,,Dit voorstel komt niet uit de lucht vallen. Het is niet zo dat
één incident (het verkeersinfarct bij Utrecht) voor ons aanleiding was
de huidige vormgeving van een organisatie als ProRail ter discussie te
stellen. De ChristenUnie heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk
opbouwend kritische vragen gesteld over het functioneren van de
spoorsector en ProRail in het bijzonder. Als fractie zijn we al een
aantal weken bezig met het schrijven van deze notitie. Daarvoor hebben
we een groot aantal stukken bestudeerd en ook met een groot aantal
betrokkenen besproken. Zoals uit de aanhef van deze inleiding blijkt
was ook in ons verkiezingsprogramma al het voorstel opgenomen om
ProRail op te heffen en te integreren met Rijkswaterstaat. Deze notitie
is een nadere uitwerking van dat voorstel."
Het integreren van ProRail in Rijkswaterstaat zal ook niet op stel en
sprong kunnen. De opsplitsing van de spoorsector in de jaren 90 heeft
ook aangetoond dat een dergelijke reorganisatie heel zorgvuldig dient
te gebeuren. Slob: ,,Ik wil de indruk wegnemen dat het
ChristenUnie-voorstel een aanval is op de medewerkers van ProRail. In
tegendeel: er wordt met veel bevlogenheid gewerkt aan ons spoor. Op de
werkvloer gebeuren mooie dingen en er is enorm veel kennis aanwezig in
de organisatie. Toch hoor ik ook van ProRail medewerkers zelf in
reactie op ons voorstel dat er echt een imago-probleem is en dat de
organisatie zelf zeker sneller, beter en transparanter kan en moet
functioneren.
Lees de notitie of download de PDF hieronder
Zie het origineel