Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Binnen 1 jaar 2,2 miljoen bezoekers voor ZorgkaartNederland.nl
01 december 2010
Met gemiddeld 12.000 bezoeken per dag is ZorgkaartNederland.nl
definitief de grootste waarderingssite voor de gezondheidszorg.
Patiëntenorganisatie NPCF en zorguitgeverij BSL lanceerden de website
precies een jaar geleden.
Sinds de lancering is de website 2,2 miljoen keer bezocht en zijn er
40.000 beoordelingen geplaatst over onder andere specialisten,
huisartsen, ziekenhuizen en zorginstellingen.
De meeste artsen en ziekenhuizen staan positief tegenover de website.
Er zijn ook kritische geluiden.
Positieve beoordelingen
Het overgrote deel van de beoordelingen die bezoekers plaatsen, is
positief. Huisartsen en tandartsen worden het vaakst beoordeeld. De
meeste beoordelingen gaan over de omgang; is de arts vriendelijk, heeft
hij een luisterend oor en is hij goed met kinderen. Het gemiddelde
cijfer voor alle huisartsen in Nederland staat op een 8.
Tandartsen, waarvan er 4.763 op de website staan, scoren als landelijk
gemiddelde een 8.4.
De 1.159 verloskundigen die op ZorgkaartNederland.nl bekend zijn,
worden erg hoog gewaardeerd met een 9.2
Vrees voor reputatieschade neemt af
Van de bijna 88.000 zorgverleners en zorginstellingen die men op de
site kan vinden, heeft slechts een enkeling zich gemeld met bezwaren.
'Deze zorgverleners willen niet op de site vermeld staan', zegt
NPCF-directeur Wilna Wind.' Zij vrezen reputatieschade en zijn bang dat
iedereen die kwaad wil, vrijuit zijn grieven op de site kwijt kan. Wij
hebben hen over het algemeen goed duidelijk kunnen maken wat het doel
van de website is; informatie bieden aan mensen die de juiste keuze
willen maken in de zorg. ZorgkaartNederland is zeker geen klaagmuur De
redactie heeft ook vele tientallen ingezonden waarderingen niet
geplaatst of heeft in overleg met de inzender aanpassingen gemaakt. Ook
kunnen zorgaanbieders inmiddels zelf een reactie plaatsen bij een
waardering.
Zorgverleners promoten website
Een groot aantal ziekenhuizen en andere zorginstellingen adviseert hun
cliënten inmiddels zelfs door middel van banners, posters en flyers om
hun beoordeling achter te laten op ZorgkaartNederland. 'De reden
daarvoor is dat ze vertrouwen hebben in de correcte uitvoering van de
recensiewebsite, daar zijn we trots op", aldus Wind. "Daarnaast bieden
de ervaringen concrete aanknopingspunten hoe instellingen hun
dienstverlening verder kunnen verbeteren.'
0ntwikkeling
De makers van zorgkaartnederland.nl willen de website komend jaar
verder uitbreiden. Aan de ene kant door bezoekers van de website verder
te verwijzen naar aanvullende kwaliteitsinformatie. Aan de andere kant
door presentatie en gebruiksmogelijkheden voor zorgaanbieders verder
uit te breiden. Tot slot zal met behulp van alle betrokkenen in de
gezondheidszorg het aantal waarderingen nog verder moeten groeien.
Congres
ZorgkaartNederland.nl werd op 1 december 2009 gelanceerd tijdens het
e-healthcongres van de NPCF. Dinsdag 7 december wordt in het Cinemec in
Ede het volgende congres gehouden dat gaat over de mogelijkheden die
internet biedt om mensen meer regie over hun eigen zorg te geven.
Aanmelden voor het congres is nog steeds mogelijk via www.npcf.nl
ZorgkaartNederland.nl is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse
Patienten Consumenten Federatie (NPCF) en uitgever Bohn Stafleu van
Loghum (BSL). Partner van de website is Zilveren Kruis Achmea.