Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Binnen 1 jaar 2,2 miljoen bezoekers voor ZorgkaartNederland.nl


01 december 2010

Met gemiddeld 12.000 bezoeken per dag is ZorgkaartNederland.nl definitief de grootste waarderingssite voor de gezondheidszorg. Patiëntenorganisatie NPCF en zorguitgeverij BSL lanceerden de website precies een jaar geleden.

Sinds de lancering is de website 2,2 miljoen keer bezocht en zijn er 40.000 beoordelingen geplaatst over onder andere specialisten, huisartsen, ziekenhuizen en zorginstellingen.

De meeste artsen en ziekenhuizen staan positief tegenover de website. Er zijn ook kritische geluiden.

Positieve beoordelingen
Het overgrote deel van de beoordelingen die bezoekers plaatsen, is positief. Huisartsen en tandartsen worden het vaakst beoordeeld. De meeste beoordelingen gaan over de omgang; is de arts vriendelijk, heeft hij een luisterend oor en is hij goed met kinderen. Het gemiddelde cijfer voor alle huisartsen in Nederland staat op een 8. Tandartsen, waarvan er 4.763 op de website staan, scoren als landelijk gemiddelde een 8.4.

De 1.159 verloskundigen die op ZorgkaartNederland.nl bekend zijn, worden erg hoog gewaardeerd met een 9.2

Vrees voor reputatieschade neemt af
Van de bijna 88.000 zorgverleners en zorginstellingen die men op de site kan vinden, heeft slechts een enkeling zich gemeld met bezwaren. 'Deze zorgverleners willen niet op de site vermeld staan', zegt NPCF-directeur Wilna Wind.' Zij vrezen reputatieschade en zijn bang dat iedereen die kwaad wil, vrijuit zijn grieven op de site kwijt kan. Wij hebben hen over het algemeen goed duidelijk kunnen maken wat het doel van de website is; informatie bieden aan mensen die de juiste keuze willen maken in de zorg. ZorgkaartNederland is zeker geen klaagmuur De redactie heeft ook vele tientallen ingezonden waarderingen niet geplaatst of heeft in overleg met de inzender aanpassingen gemaakt. Ook kunnen zorgaanbieders inmiddels zelf een reactie plaatsen bij een waardering.

Zorgverleners promoten website
Een groot aantal ziekenhuizen en andere zorginstellingen adviseert hun cliënten inmiddels zelfs door middel van banners, posters en flyers om hun beoordeling achter te laten op ZorgkaartNederland. 'De reden daarvoor is dat ze vertrouwen hebben in de correcte uitvoering van de recensiewebsite, daar zijn we trots op", aldus Wind. "Daarnaast bieden de ervaringen concrete aanknopingspunten hoe instellingen hun dienstverlening verder kunnen verbeteren.'

0ntwikkeling
De makers van zorgkaartnederland.nl willen de website komend jaar verder uitbreiden. Aan de ene kant door bezoekers van de website verder te verwijzen naar aanvullende kwaliteitsinformatie. Aan de andere kant door presentatie en gebruiksmogelijkheden voor zorgaanbieders verder uit te breiden. Tot slot zal met behulp van alle betrokkenen in de gezondheidszorg het aantal waarderingen nog verder moeten groeien.

Congres
ZorgkaartNederland.nl werd op 1 december 2009 gelanceerd tijdens het e-healthcongres van de NPCF. Dinsdag 7 december wordt in het Cinemec in Ede het volgende congres gehouden dat gaat over de mogelijkheden die internet biedt om mensen meer regie over hun eigen zorg te geven. Aanmelden voor het congres is nog steeds mogelijk via www.npcf.nl

ZorgkaartNederland.nl is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) en uitgever Bohn Stafleu van Loghum (BSL). Partner van de website is Zilveren Kruis Achmea.