Europese consumentenuitgaven stijgen over Q3 2010 met 1,2 procent

01/12/2010 10:00

Visa Nederland

Europese consumentenuitgaven stijgen over derde kwartaal 2010 met 1,2 procent


- Groeipercentage in Europa over Q3 het langzaamst van het jaar


- De meest getroffen economieën van de eurozone tonen zwak uitgavenpatroon


- Gebaseerd op de uitgaven met betaalkaarten


1 december 2010 - De consumentenuitgaven in de gehele EU zijn in het derde kwartaal van 2010 met 1,2 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009, zo blijkt uit het Visa Europa EU Consumer Spending Report. Het rapport is opgesteld in samenwerking met Markit, een gespecialiseerde aanbieder van bedrijfsonderzoeken en economische indices.

Het derde kwartaal laat, op basis van de gegevens voor kaartuitgaven, het laagste groeipercentage van het jaar zien. Dit wijst erop dat de gezinsbestedingen over Q3 slechts marginaal hebben bijgedragen aan het bruto binnenlands product van de EU. Q1 en Q2 2010 lieten nog groeipercentages van respectievelijk 2,6 en 1,9 procent zien. Al wordt met het laatste groeicijfer het herstel van de uitgaven voortgezet zoals het zich het afgelopen jaar manifesteerde, het groeitempo ligt onder het gemiddelde ten gevolge van de financiële crisis.

Het rapport laat zien dat er over het derde kwartaal in de 27 EU-lidstaten een bedrag van 242 miljard euro is uitgegeven met debet-, credit- en prepaid betaalkaarten van Visa, afgezet tegen 202 miljard euro in Q3 van 2009. Dit cijfer is niet gecorrigeerd voor kaartuitgifte, betalingsvoorkeuren en inflatie. Deze toename onderstreept dan ook het belang dat de gegevens worden aangepast, aangezien de groei met 19,6 procent vooral duidt op een toenemende voorkeur onder Europese consumenten om gebruik te maken van betaalkaarten, met name debet betaalkaarten.

De gemiddelde transactiewaarde in de EU laat een lichte daling zien: van 51 euro vorig jaar naar 50,80 euro dit jaar. In Q3 2007 bedroeg de gemiddelde transactiewaarde nog 54,80 euro. Deze cijfers tonen de algehele neergaande trend in de gemiddelde transactiewaarde over de jaren. Dit past bij de groeiende voorkeur van consumenten en winkeliers om steeds vaker kleinere transacties met een betaalkaart af te wikkelen.

Het niveau van de gezinsuitgaven is in de EU gematigd. Het wekt geen verbazing dat met name de meest getroffen economieën in de eurozone, waaronder Griekenland en Ierland, een scherpe daling van de uitgaven laten zien. Dit is in lijn met het economisch zwaar weer waarin deze landen momenteel verkeren. De cijfers voor Oost-Europa, met inbegrip van Tsjechië, Hongarije en Polen zijn echter positiever, evenals die van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, waar de uitgaven solide waren.

Het rapport is een analyse van de transacties van 227 miljoen Visakaarten die in de EU in omloop zijn. Het laat een sterk verband zien tussen de gegevens van Visa en de cijfers van de Europese Commissie over het consumentenvertrouwen. Deze cijfers tonen eveneens een getemperd herstel van de gezinsbestedingen. Gekoppeld aan de stijging van de werkloosheid en de versoberingsmaatregelen van regeringen overal in Europa, wijst het verslag uit dat financiële groei op weg naar 2011 traag zal zijn.

De gegevens van Visa lopen van oudsher altijd iets voor op de officiële cijfers voor gezinsbestedingen en het bruto binnenlands product. Dit sprong met name in 2009 in het oog, toen de gegevens als eerste een signaal afgaven dat de recessie haar dieptepunt voorbij was.

Phil Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "In de eerste helft van het jaar zagen wij een sterke groei van de gezinsuitgaven, toen de Europese economieën zich begonnen te ontworstelen aan de recessie. Het is niet verassend dat het eerste herstel van het consumentenvertrouwen nu wat vertraagt, aangezien de bezuinigingsmaatregelen en de werkloosheid invloed hebben op het consumentenvertrouwen. Naar verwachting zullen de algehele uitgavenniveaus die van 2009 overtreffen, al toont de Europese consument zich behoedzaam terwijl het continent een langzaam herstel laat zien."

"De afgelopen tien jaar is in Europa het gebruik van betaalkaarten enorm toegenomen. In Europa wordt nu van elke 9 euro meer dan 1 euro uitgegeven met een Visabetaalkaart. Met name debet betaalkaarten zijn voor veel consumenten uitgegroeid tot het meest geliefde betaalmiddel, wat ten koste gaat van het gebruik van cheques en contant geld. Dit betekent dat de uitgaven met een betaalkaart een steeds betere indicator vormen van de totale consumentenuitgaven en een aanvulling zijn op de officiële cijfers."

Chris Williamson, Chief Economist bij Markit: "De gegevens van uitgaven met Visakaarten dragen verder bij aan het bewijs van een licht economisch herstel in Europa. Al zijn de hogere uitgaven in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bemoedigend, de aanhoudende zwakte in Duitsland zorgt dat het algehele niveau van de gezinsuitgaven in Europa toch relatief gematigd blijft. De groei zal daarom waarschijnlijk zeer traag blijven en primair afhangen van de exportverkopen aan Azië en de VS."

"Met name zorgwekkend is het feit dat de uitgaven teruglopen in landen als Griekenland en Ierland waar men zich sterk op bezuinigingen richt. Al komt dit niet als een verrassing, de gegevens dragen wel bij aan de angst dat de overheidssaneringen deze landen alleen maar dieper de recessie in zullen trekken."

Klik voor het volledige EU Consumer Spending Report van Visa Europa op onderstaande link: Visa Europe: EU Consumer Spending Report.





http://www.visaeurope.com/en/newsroom/reports/european/2010.aspx