UMC Utrecht
Internetportaal voor hiv-patiënten
UMC Utrecht opent internetportaal voor hiv-patiënten
De hiv-patiënten van het UMC Utrecht hebben vanaf 1 december een
Nederlandse primeur: vanaf die dag kunnen zij gebruik maken van een
internetportaal. Via dit portaal kunnen patiënten onder meer hun
medisch dossier, labuitslagen en behandelafspraken inzien. Ook kunnen
ze herhaalrecepten aanvragen of hun behandelaar een e-mailbericht
sturen. Ook is voor de patiënt toegespitste ziektegerelateerde
informatie in te zien.
"Het portaal biedt patiënten een nieuwe mogelijkheid om hun ziekte
samen met de specialist te managen", zegt dr. Tania Mudrikova,
internist en chef de policlinique Infectieziekten. "Via het portaal
kunnen onze patiënten onder andere zien welke afspraken er staan en de
verslagen bekijken van de polikliniekbezoeken. Ze zien wat er is
besproken en welke onderzoeken zijn gepland. Maar ook kunnen patiënten
hun medicatieoverzicht en enkele voor hen relevante labuitslagen
bekijken en een herhalingsrecept aanvragen. Het portaal is niet bedoeld
om een face-to-face contact met arts of verpleegkundige te vervangen,
maar wordt gezien als een uitbreiding van de huidige zorg".
E-consult
Via het portaal kan de patiënt ook in contact komen met zijn
zorgverlener door het sturen van een e-consult bericht. Het voordeel
van het portaal is dat het e-consult gekoppeld is aan het elektronisch
patiëntendossier (EPD). Hierdoor vindt het e-mailverkeer niet plaats
via een onbeveiligde internetverbinding, maar in een beveiligde
elektronische omgeving.
'Mijn medicatie'
`Een ander groot voordeel is het onderdeel `mijn medicatie' zegt
verpleegkundig consulent Esther van Oers: "Patiënten gebruiken soms wel
meerdere soorten geneesmiddelen per dag die niet allemaal door hun
infectioloog zijn voorgeschreven. Aangezien vele medicijnen een
interactie kunnen geven met de hiv-remmers, is het belangrijk dat de
infectioloog goed op de hoogte wordt gebracht van de gebruikte of
elders voorgeschreven medicijnen. Nu kunnen patiënten nalezen welke
medicijnen ze moeten gebruiken, in welke hoeveelheid en waarom. Ook
kunnen zij signaleren wanneer zij een middel gebruiken waar de
infectioloog nog niet van op de hoogte is. Patiënten worden als het
ware een lid van het behandelteam. We hopen dat dat de kans op
medicatiefouten en onbedoelde interacties zo klein mogelijk maakt".
Patiënteninformatie
"Binnen het portaal is tevens de mogelijkheid om op de individuele
patiënt toegespitste informatie aan te bieden", voegt Joke Patist,
verpleegkundig consulent toe. Zo kan bijvoorbeeld informatie over de
combinatietherapie of kinderwens wel of niet getoond worden binnen het
portaal. De informatie binnen het portaal wordt op deze manier zo veel
mogelijk toegespitst op de individuele situatie van de patiënt. Alle
patiënten krijgen persoonlijke toegangscodes en een goede instructie
van de verpleegkundig consulent hoe ze het nieuwe portaal kunnen
gebruiken. Na een jaar wordt de effectiviteit van het portaal
geëvalueerd.
MyUMC
Het portaal maakt onderdeel uit van MyUMC, een gepersonaliseerde en
beveiligde informatie- en communicatievoorziening via internet. MyUMC
richt zich op de realisatie van persoonlijke portalen voor zowel
patiënten als medewerkers en op termijn ook voor huisartsen,
onderzoekers en studenten. Het UMC Utrecht heeft nu tien
patiëntenportalen actief. Via de portalen hebben patiënten de
mogelijkheid om de regie te voeren over hun eigen behandelplan en via
internet te communiceren met hun behandelaar.
dinsdag 30 november 2010