1
30 november 2010
Aanbieden tussentijdse evaluatie project Beelden voor de Toekomst
Hierbij bied ik u de tussentijdse evaluatie van het project Beelden voor de
Toekomst1 aan.2 Bij de start van het project in juli 2007 heeft de toenmalige
minister van OCW toegezegd zich te beraden op aanvullende mogelijkheden -
naast de jaarlijkse reguliere financiële en inhoudelijke verantwoording - om de
voortgang van het project te volgen.3 Uw Kamer is tevens een jaarlijkse
voortgangsrapportage toegezegd. Het project bevond zich de eerste twee jaren in
een opstartfase, waardoor het minder zinvol was de Kamer te informeren. Met
een uitgebreide en grondige tussentijdse evaluatie heeft de toenmalige minister
invulling gegeven aan de toezeggingen. Met deze brief informeer ik u over de
uitkomsten van die evaluatie.
Beelden voor de Toekomst
Het project Beelden voor de Toekomst omvat het digitaliseren, restaureren en
conserveren van een belangrijk deel van de audiovisuele collecties in Nederland.
Ook worden toepassingen en diensten voor onder andere het onderwijs
ontwikkeld. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid; Eye Film Instituut
Nederland, het Nationaal Archief en de Stichting Nederland Kennisland vormen
samen het consortium Beelden voor de Toekomst4, dat belast is met de uitvoering
van het project.
Het project is gefinancierd uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES)
en loopt tot en met 2014. Bij de positieve beslissing over het project in 2007
speelde de verwachte maatschappelijke baten een belangrijke rol. Die waren
gebaseerd op een "maatschappelijke kosten-baten analyse" (MKBA), uitgevoerd
door SEO Economisch Onderzoek. De totale bruto kosten werden begroot op ¤
154 miljoen. Bij de start van het project is bepaald dat daarvan ¤ 64 miljoen na
1 www.beeldenvoordetoekomst.nl
2 TNO rapport 35376 Tussentijdse evaluatie Beelden voor de Toekomst. (Oktober 2010)
3 Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, 25 434, nr.31
4 De samenstelling van het consortium is per 1-1-2010 gewijzigd. De twee nietcollectiehoudende
instellingen - de voormalige Vereniging Openbare Bibliotheken en de
Centrale Discotheek Rotterdam - hebben hun projectactiviteiten beëindigd.
a
de looptijd, gedurende de periode 2014 - 2025, moest terugvloeien naar het FES referentie250909
(de zogenaamde "terugverdienverplichting"). De netto kosten voor het FES
zouden daarmee uitkomen op ¤ 90 miljoen. Het terugverdienen zou vooral in het
onderwijs moeten plaatsvinden, door het tegen betaling aanbieden van digitaal
bronmateriaal.
Bij de opzet en de uitvoering van het project zijn de activiteiten en uitgaven
afgestemd op het totaal beschikbare bruto budget van ¤ 154 miljoen (¤ 90
miljoen + ¤ 64 miljoen).
De tussentijdse evaluatie
Resultaten
De evaluatie toont aan dat het project halverwege de looptijd op schema ligt.
Circa 50% van de doelstellingen met betrekking tot conserveren, restaureren en
digitaliseren van de audiovisuele collecties, is gerealiseerd. Het project is in 2010
volledig op stoom gekomen. Naar mijn mening is dit een niet geringe prestatie
voor een project met deze indrukwekkende proporties.
Ook laat de evaluatie zien dat het project aantoonbare maatschappelijke baten
heeft en is de evaluatie positief over de bijdrage die het project levert aan de
innovatie en kennisontwikkeling van de cultureel erfgoed sector. Het project is
uniek voor wat betreft omvang en uitstraling. Nederland is met dit project een
voorloper in Europa.
Terugverdienverplichting
Uit de evaluatie blijkt echter ook dat de verwachtingen met betrekking tot het
kunnen genereren van inkomsten niet realistisch zijn. De oorzaken voor het niet
kunnen realiseren van de doelstellingen op dit punt, liggen in gewijzigde externe
omstandigheden.
Zo blijkt in de uitvoering van het project dat de betalingsbereidheid in het
onderwijsveld zich niet heeft gemanifesteerd. De introductie van de Wet Gratis
Schoolboeken (WGS) - gecombineerd met de aanbestedingsplicht - heeft op de
ontbrekende betalingsbereidheid een belangrijke invloed gehad. Het bewustzijn
bij scholen over kosten van leermateriaal is sterk gestegen en het beleid ten
aanzien van leermateriaal binnen scholen is veranderd.
Dit alles staat los van de waardering in het onderwijsveld voor de diensten die in
het project worden ontwikkeld en het gedigitaliseerde bronnenmateriaal.
Een andere belemmerende factor is dat de consortium partijen weliswaar
collecties beheren, maar vaak niet de auteursrechten bezitten. Voor commercieel
hergebruik van gedigitaliseerd materiaal is dus toestemming van anderen nodig.
Als die toestemming al gegeven wordt, komen de inkomsten vooral ook terecht
bij de rechthebbenden. Verder vermeldt de evaluatie dat in een online omgeving
rendabele businessmodellen schaars zijn. Uitzonderingen zijn grote populaire
diensten met miljoenen gebruikers, zoals Google of Facebook, die inkomsten
halen uit advertenties.
In het evaluatie rapport wordt geconcludeerd dat een drastische bijstelling van de
terugverdienverplichting noodzakelijk is.
Aansturing project
Er worden verder in de evaluatie enkele aanbevelingen gedaan voor de aansturing
en uitvoering van het project in de komende jaren. De samenwerking binnen het
consortium en dienstenontwikkeling en promotie van het project kunnen worden
Onze versterkt. Ook wordt geadviseerd om meer te sturen op doelmatigheid en het
meten van de maatschappelijke impact, alsmede de financiële sturing te
verbeteren door de kosten te koppelen aan output en impact. De evaluatie heeft
een plan van aanpak aangereikt voor het meten van de maatschappelijke impact
van het project.
Toekomst voor het project
Overwegingen
Het niet kunnen voldoen aan de terugverdienverplichting vormt een groot
financieel en operationeel risico voor het consortium, het project en de OCW
begroting. Immers de uitgaven en de al aangegane verplichtingen zijn afgestemd
op een bruto project budget ¤ 154 miljoen, in de verwachting dat deze uitgaven
zich deels zullen terugverdienen na afloop van het project. De evaluatie toont aan
dat die verwachting onrealistisch is. In de afgelopen maanden zijn daarom diverse
oplossingsrichtingen verkend, mede op basis van de voorlopige uitkomsten van de
evaluatie.
Bij het beoordelen van de mogelijkheden hebben verschillende overwegingen een
rol gespeeld. De maatschappelijke waarde van het project en de belangen van de
instellingen die onderdeel uitmaken van het consortium, staan daarbij voor mij
voorop. De positieve evaluatie speelt eveneens een rol, het project verloopt heel
goed. Belangrijk zijn verder de maatregelen die in het regeerakkoord worden
aangekondigd. Het kabinet noemt daarin het belang van beheer en behoud van
cultureel erfgoed.
Besluitvorming
In het licht van het bovenstaande heb ik besloten tot een combinatie van
samenhangende maatregelen. Het project wordt neerwaarts bijgesteld, zodat er
niet meer dan ¤ 90 miljoen FES-geld met het project gemoeid is. Dit is het netto
FES-bedrag, waardoor de terugverdienverplichting vervalt. Om recht te doen aan
de reeds aangegane verplichtingen binnen het project heb ik incidenteel ¤ 25
miljoen beschikbaar gesteld. Het totale projectbudget bedraagt daarmee
maximaal ¤ 115 miljoen. De al ontwikkelde diensten en het digitale
bronnenmateriaal, blijven daarmee beschikbaar voor het onderwijs.
Over het uitvoeren van de andere aanbevelingen uit het rapport zal ik nadere
afspraken maken met het consortium. Daarnaast zal het consortium een herziene
activiteitenplan moeten opstellen voor de komende jaren, afgestemd op het nu
beschikbare projectbudget van ¤ 115 miljoen.
Ik vermeld tot slot nog dat het consortium in overleg is met partijen uit het
cultuur- en onderwijsveld over intensivering van de bestaande samenwerking bij
de beschikbaarstelling van gedigitaliseerd audiovisueel erfgoed aan het onderwijs.
De projectresultaten kunnen daarmee ook op langere termijn duurzaam
verankerd worden.
Tot slot
Ik ben ervan uit overtuigd dat met dit pakket van maatregelen de uitvoering van
het project in de komende jaren zeker is gesteld. Deze maatregelen maken het
mogelijk dat het project met bijgestelde ambities, maar nog steeds succesvol, kan
worden afgerond. De maatschappelijke waarde van het audiovisueel erfgoed in
het onderwijs, kan optimaal worden benut en dat vind ik van groot belang.
Door middel van een eindrapportage zal ik u uiteraard informeren over de
afronding en uiteindelijke resultaten van het project.
de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Halbe Zijlstra