Haagse Hogeschool
Unieke samenwerking De Haagse Hogeschool en welzijn in Den Haag
âWelzijn als wijkregisseur voor kwetsbare ouderen die zelfstandig wonenâ
De Academie voor Sociale Professies van De Haagse Hogeschool, de
samenwerkende Haagse Welzijnsorganisaties en STIOM hebben op 16
november jl. een samenwerkingsovereenkomst getekend. Samen zullen zij
werken aan het project âWelzijn als wijkregisseur voor kwetsbare
ouderen die zelfstandig wonenâ. Het project moet het ouderenwerk
nadrukkelijker op de kaart zetten voor met name kwetsbare ouderen in de
stad.
De verantwoordelijkheid voor lokaal welzijnswerk voor ouderen is een
zaak voor de lokale overheid (WMO). De gemeente heeft de uitvoering
hiervan neergelegd bij de vier lokale welzijnsorganisaties, die elk
afzonderlijke delen van de stad van integrale welzijnsdiensten
voorzien. Dit welzijnswerk is sterk wijkgericht en overal anders. In de
ene wijk wordt meer op afstand gewerkt en hebben vooral de
vrijwilligers contact met de oudere wijkbewoners, in de andere wijk
onderhouden de ouderenwerkers zelf intensief contact met de tot het
welzijnswerk gewende wijkbewoners. Speerpunt is het versterken van de
positie binnen de keten zorg-welzijn, met een accent op regie.
Daarbinnen wordt werk gemaakt van daarop aansluitende programma's,
waaronder dagopvang, signalerend huisbezoek en programmaâs rondom
allochtonen en dementie.
De Academie voor Sociale Professies van De Haagse Hogeschool is
gevraagd dit proces te monitoren en waar nodig van advies te voorzien.
Joost van Vliet, docent en sociaal gerontoloog, zal deze samenwerking
verder vorm geven. Naast het monitoren wordt in het najaar van 2010
voor ouderenwerkers de incompany-training geronto-psychopatologie
verzorgd.
Voor De Haagse Hogeschool is het belangrijk goed contact te onderhouden
met het werkveld. Docenten, studenten en het werkveld zijn daar bij
gebaat. Als toegepast kennisinstituut kan De Haagse behulpzaam zijn bij
het onderzoeken van vraagstukken en meehelpen bij het vinden van
adequate oplossingen. De school levert daarbij de kennis en krijgt er
inspirerende onderzoeksopdrachten voor terug, waarvan de docenten en
studenten zelf ook weer kunnen leren. Een synergie die niet veel hoeft
te kosten, maar wel veel kan opleveren.
Het enthousiasme is groot onder de ouderenwerkers, de bestuurders van
de welzijnsorganisaties en de academie. Ook de studenten hebben zeer
enthousiast gereageerd, er is massaal belangstelling getoond om binnen
dit project te kunnen afstuderen. De uitdaging ligt in de sterke
verankering in de wijk en de verschillen van werkwijze tussen de
stadsdelen. Deze zullen het niet eenvoudig maken om op stedelijk niveau
herkenbaar te werken aan het nadrukkelijk op de kaart zetten van het
ouderenwerk. De kunst zal daarbij zijn om een en/en modus te vinden die
vanuit respect van het lokale wijkwerk tot een stedelijk betekenisvolle
invulling te komen.