GroenLinks
Telecomwet aanpassen voor afdwingen betere dienstverlening
Youp van 't Hek overhandigt dinsdag aan de oppositiepartijen in de
Kamer het blad 'De Help' om aandacht te vragen voor de `meedogenloze'
wijze waarop helpdesks van grote bedrijven te werk gaan. GroenLinks wil
ook een einde aan de slechte dienstverlening aan klanten en stelt
aanpassingen voor in de telecomwet. Zoals het recht om tegen lokaal
tarief naar een helpdesk te bellen. GroenLinks-fractievoorzitter Femke
Halsema was bij de overhandiging aanwezig.
"Het is een taak van de overheid om consumentenrechten te beschermen.
Op dit moment misdragen aanbieders van mobiele telecomabonnementen zich
nog te vaak. Als ze je binnen willen hengelen als klant, dan trekken ze
alles uit de kast. Maar als je eenmaal klant bent, dan word je alleen
nog maar van het kastje naar de muur gestuurd. Het is eigenlijk een
probleem van alle aanbieders. Van de hele markt. Dan moet de overheid
ingrijpen", aldus Halsema.
GroenLinks wil dat er heldere criteria voor dienstverlening aan klanten
worden vastgelegd in de telecomwet. Bijvoorbeeld het recht om tegen
lokaal tarief naar een helpdesk te bellen en om dan ook goed geholpen
te worden. Die objectieve criteria moeten gecontroleerd gaan worden
door de bestaande toezichthouder opta. Mobiele telecomaanbieders die
zich niet aan de nieuwe gedragsregels houden, moeten een boete gaan
betalen. Halsema: "Dit voorstel kan rekenen op steun van de gehele
oppositie. Daarmee wordt het een gezamenlijk initiatief."