Rijksoverheid
Toespraak minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu voor het
65ste Havengildediner
Toespraak | 29-11-2010
Minister Schultz van Haegen was speciale gast bij het 65ste diner van
het Havengilde. De minister sprak het grote belang van de haven van
Amsterdam en als een van Europa's grootste havens. Ze sprak verder over
het belang van de mainport Holland; de verzameling van alle Nederlandse
havens. Minister Schultz van Haegen vindt dat al onze havens, in
combinatie met onze hoogwaardige infrastructuur die de havens met het
Europese achterland verbindt, van zeer groot belang voor de Nederlandse
welvaart. Samenwerking tussen de havens en andere partijen moet daarom
vanzelfsrpekend zijn. Verder benadrukte de minister het voornemen om de
80 jaar oude sluis in IJmuiden te vervangen met de bouw van een nieuwe,
grotere sluis.
Dames en heren,
Dit is het 65ste jaarlijkse Havengildediner.
Het Havengilde heeft dus de pensioengerechtigde leeftijd behaald.
Van harte gefeliciteerd.
Met een toegevoegde waarde van 7,5 miljard euro in het
Noordzeekanaalgebied, krijg ik overigens niet de indruk dat u het
rustiger aan doet.
En terecht.
We hebben u hard nodig.
In al die jaren is dit gezelschap natuurlijk veranderd.
Het veranderende gezicht van het havengilde weerspiegelt de verandering
van de Amsterdamse haven, van de stad en van Nederland.
Wat hetzelfde is gebleven is het feit dat de blik op de horizon is
gericht.
Daar komt de handel vandaan.
Met Zuid Amerika en China als belangrijkste handelspartners.
Wie naar de harde cijfers van de haven kijkt, ziet dat jaren van
schaarste en overvloed elkaar afwisselen.
Dat zijn nu eenmaal de wetten van de wereldeconomie.
De afgelopen jaren heeft u wat klappen moeten incasseren, maar u bent
niet gaan liggen.
De Amsterdamse haven is slim blijven ondernemen en houdt zich goed
staande als een van Europa's grootste havens.
U draait mee in de Europese top.
Wie dat doet, moet samenwerken met andere sterke partners.
Allianties met Schiphol en de Rotterdamse haven zijn daarbij
vanzelfsprekend.
Als minister ben ik een warm voorstander van deze samenwerking.
Via de Nationale Havenraad en de Havenalliantie zet ik mij daarvoor
samen met u in.
In de havenalliantie werken de havens van Amsterdam, Rotterdam, Zeeland
en Groningen met de ministeries van E.L.I. en
I en M aan onderzoek naar de goederenstromen ten einde deze nog sneller
en efficiënter te laten zijn.
De oprichting van de elektronische dienstverlener Portbase is een ander
voorbeeld van een succesvolle samenwerking.
Evenals Keyrail dat voor de exploitatie van de Betuwelijn zorgt.
Sinds juni van dit jaar rijden de kolentreinen vanuit Amsterdam bij
Meteren het Betuwespoor op naar Duitsland.
Een verbeterde bereikbaarheid van het achterland dankzij de
samenwerking tussen Prorail, havenbedrijf Rotterdam en de haven van
Amsterdam.
Alle vormen van samenwerking zijn goed voor de Europese
concurrentiepositie van de Nederlandse havens.
We kunnen niet zonder efficiënte, veilige en duurzame havens.
90 procent van de wereldhandel wordt over zee vervoerd.
Een reder uit Amerika, China of waar dan ook, zoekt de beste toegang
tot het Europese achterland.
Die heeft geen boodschap - hoe onschuldig ook - aan chauvinisme tussen
steden of regio's.
U bent trots op uw stad en uw haven, de Rotterdammers zijn dat op hun
haven en stad.
En ik op allebei.
Ons beleid is gericht op het vergroten van het Nederlandse marktaandeel
van 40 procent in de havenhandel van Noordwest Europa.
Van de Noordelijke zeehavens tot aan de Scheldebekken; we hebben ze
allemaal nodig.
Wat naar mijn overtuiging ook helpt, is verzelfstandiging van de
Amsterdamse haven.
Een zelfstandig bedrijf kan nu eenmaal sneller beslissingen nemen en
dat zou Dertje Meijer geweldig helpen haar doelstelling te halen om
over tien jaar de overslag naar 125 miljoen ton uit te breiden.
Zij wil in dat jaar ook één van de duurzaamste havens van Europa zijn.
En als bewijs van die wil is dit jaar 1 miljoen euro uitgedeeld aan zes
bedrijven voor hun milieubesparende projecten.
Dat is moedig en ambitieus ondernemerschap.
Het is precies wat de haven nodig heeft.
Maar zonder goede verbinding met het achterland kunnen we niet.
We kunnen het spul wel binnenhalen, het moet ook weg.
Bereikbaarheid maakt uiteindelijk het verschil.
Daarom breiden we de Prinses Beatrixsluizen uit in Nieuwegein.
Daarom baggerden we recent nog het Noordzeekanaal uit.
En daarom is begin dit jaar het Amsterdam-Rijkanaal uitgediept.
De binnenvaart vervoert elk jaar ruim 160 miljoen ton aan goederen over
het Amsterdam-Rijnkanaal.
Op de weg scheelt dat ruim 5 miljoen vrachtwagens van elk 30 ton.
Het kanaal bespaart ons een hoop fileleed.
Met gemeenten, provincies, havens en bedrijven moeten we zorgen dat
onze havens bereikbaar blijven.
Daar hebben we in het verleden ook altijd voor gezorgd.
Elke bottleneck losten we op.
En nu is de zeesluis bij IJmuiden aan de beurt.
De Noordersluis is 80 jaar oud en aan vervanging toe.
Dat gaat ook gebeuren.
Mijn voorganger, Camiel Eurlings, zette vorig jaar tijdens het
havengildediner zijn handtekening onder het convenant `Zeetoegang
IJmond'.
De planstudiefase is begonnen.
We zijn onderweg.
En het wordt mooi, want we kunnen sluizen bouwen als de beste.
Kortom, u zorgt voor de handel, wij zorgen met u voor die nieuwe
voordeur van de stad.
Beste mensen, ik ga afronden.
U bent toe aan het hoofdgerecht.
Ik dank u voor uw tomeloze inzet, voor uw ondernemerschap, uw lef en -
het moet gezegd - uw geduld.
Ons kleine land telt internationaal mee dankzij de havens.
Dat was de afgelopen 65 jaar zo en ik heb er alle vertrouwen in dat dit
de komende 65 niet anders zal zijn.
Dank u wel en nog een smakelijke voortzetting.
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Zie ook
* Water en gebruikers | Onderwerp | IenM
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051