KPMG
Datum: 29-11-2010
Nederlandse bedrijven bereiden zich voor op strategische groei na de
crisis
Nederlandse ondernemingen bereiden zich strategisch voor op de periode
na de crisis. Een meerderheid van de bedrijven ontwikkelt op dit moment
langetermijnplannen om te kunnen profiteren van toekomstige economische
groei. De bedrijven onderscheiden zich hiermee van bedrijven in andere
Europese landen die nog veelal bezig zijn met kortetermijnoplossingen
om de gevolgen van de crisis te verzachten.
Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder ruim 1.000 bestuurders van
bedrijven in Europa. Ruim de helft van de ondernemingen in Nederland is
op dit moment bezig met het ontwikkelen van een groeistrategie voor de
lange termijn. Ruim 25% legt haar prioriteit nog bij
kortetermijnoplossingen.
"De aandacht voor groei op de lange termijn is een duidelijk signaal
dat het vertrouwen van het Nederlandse bedrijfsleven in het herstel van
de economie groeit", constateert René Vader, partner bij KPMG Advisory.
Vader: "Bijna 65% van de Nederlandse ondernemingen bereidt de
organisatie voor op de uitdagingen die komen door haar fitter en
weerbaarder te maken zodat zij zich kunnen aanpassen aan de immer
veranderende marktomstandigheden. Strategisch personeelsmanagement dat
bedrijven in staat stelt de juiste werknemers te vinden en te behouden
voor de organisatie vormt daarvan een essentieel onderdeel.
Daarnaast staat bij 30% van de Nederlandse bedrijven technologie en
innovatie hoog op de strategische agenda, het hoogste percentage van
alle deelnemende landen. Eén op de drie bedrijven heeft programma's
ontwikkeld om beter te kunnen anticiperen op het veranderende gedrag
van zowel consumenten als stakeholders."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt verder dat bijna 30% van de
onderzochte Nederlandse bedrijven de mogelijkheden onderzoekt die de
opkomende markten bieden en ruim 10% beziet haar fusie- en
overnamestrategie naar aanleiding van de veranderde
marktomstandigheden.
Vader: "Voor wie focust op groei, kan internationaal opereren heel
kansrijk zijn. De tijd dat het Westen economisch de dienst uitmaakt, is
voorbij. Productie- en afzetmarkten migreren oost- en zuidwaarts en de
economische crisis heeft dit proces alleen maar versneld. Daarom kijken
veel ondernemingen naar markten als India en China voor hun omzetgroei.
Bedrijven bekijken daarnaast de mogelijkheden op fusie- en
overnamegebied, al zijn de omstandigheden heel anders dan voor de
crisis. Kapitaalverschaffers hebben veel meer oog voor risico's,
waardoor financiering veel lastiger is. Risico's hebben kortom weer een
prijs."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656
7039.