Duurzaam inkopen
29 november - Groningen, 30 november - Rotterdam, 1 december -
Eindhoven, 2 december - Apeldoorn
* Introductie
* Programma
* Inschrijven
Regionale bijeenkomsten Duurzaam inkopen
Gemeenten hebben duurzaam inkopen hoog in het vaandel staan. En niet
voor niets want gemeenten hebben een groot inkoopvolume, 50 miljard, en
kunnen daarmee het bedrijfsleven en burgers tot duurzaam produceren en
duurzaam inkopen stimuleren. Daarom is het van belang dat de politiek
verantwoordelijke portefeuillehouder, het management dat zorgt voor de
inbedding in de organisatie en de inkoper er gezamenlijk voor zorgen
dat de doelstelling, 75% duurzaam inkopen in 2010 en 100 % duurzaam
inkopen in 2015, behaald wordt.
Tijdens deze middag komen drie punten aan bod.
1. De rol van de bestuurder in het implementatieproces van duurzaam
inkopen.
2. Monitoring doelstelling begin 2011.
3. Praktische voorbeelden rond aanbesteding en besteksystematieken.
Wat?
De omslag naar duurzaam inkopen vergt ambitie, tijd, inspanning en
vasthoudendheid. Wat kunt u als portefeuillehouder, manager of inkoper
daaraan doen? Wat is uw invloed op het proces en welke instrumenten
kunnen daarbij nuttig zijn?
Waar en wanneer? laarsjes.png
Groningen: 29 november 2010
Rotterdam: 30 november 2010
Eindhoven: 1 december 2010
Apeldoorn: 2 december 2010
VNG_nieuw_copy(1).jpg
Programma
12.00 uur Ontvangst met lunch
13.00 uur Start presentaties/gesprekken
15.00 uur Pauze
15.30 uur Rondleiding
16.30 uur Borrel
17.30 uur Einde bijeenkomst
Tijdens deze middag komen drie punten aan bod.
1. De rol van de bestuurder in het implementatieproces van duurzaam
inkopen.
2. Monitoring doelstelling begin 2011.
3. Praktische voorbeelden rond aanbesteding en besteksystematieken.
1. Bestuurders en duurzaam inkopen
Duurzaam inkopen doelstellingen die door de gemeenteraad zijn
vastgesteld worden sneller en beter bereikt dan wanneer dat niet het
geval is. Duurzaam inkopen is veelal niet een zaak van één
portefeuillehouder of één inkoper. Immers op alle beleidsterreinen
wordt aan inkopen gedaan. Op welke wijze kan vorm gegeven worden aan
het implementatieproces van duurzaam inkopen en hoe dit goed te
verankeren in het beleid. Een bestuurder met de nodige ervaring op het
terrein van duurzaam inkopen gaat hierover met u in gesprek.
2. Haalt uw gemeente de doelstelling om in 2010 75% duurzaam in te
kopen?
Begin 2011 wordt door het Rijk het monitoringsonderzoek 2010
uitgevoerd. Gemeten wordt op basis van het toepassen van de
duurzaamheidseisen in gepubliceerde (EU) aanbestedingen en
(onderhandse) offerteaanvragen. In een korte bijdrage wordt ingegaan op
de betekenis en de wijze van berekening van de monitor.
3. De praktijk van de inkoper.
Inkopers van een aantal koplopende gemeenten laten aan de hand van
praktische voorbeelden zien hoe zij omgaan met het hele proces van
aanbesteden en besteksystematieken in relatie tot duurzaam inkopen.
Inschrijven
U kunt zich aanmelden via deze inschrijflink
Datum en locatie
29 november 2010: Groningen, Centrale Bibliotheek, Oude Boteringestraat
18
Het informatieplein Duurzaamheid biedt burgers antwoorden op het
terrein van duurzaamheid. U krijgt een toelichting en rondleiding.
30 november 2010: Rotterdam, Van Nelle Ontwerpfabriek, Van Nellestraat
1
In dit historisch monument voorzien van het Alabel duurzaam
monumentbeheer en de Golden Green Key krijgt u een rondleiding met
toelichting op duurzame toepassingen in een monumentaal gebouw.
1 december 2010: Eindhoven, ICSE, Lichttoren 24
In ICSE zijn tal van partijen samen gebracht die werken aan duurzame
oplossingen. U krijgt hier een rondleiding met toelichting op de vele
duurzame initiatieven die bij ICSE worden ondernomen.
2 december 2010: Apeldoorn, de St@art op de Apenheul, J.C. Wilslaan 21
De Apenheul zet steeds meer duurzaamheidprogramma's op om samen met
burgers, bedrijven en overheden tot een betere kwaliteit van leven te
komen. Met deze gedachte is in 2010 De St@art gebouwd. Een
schitterende, duurzame locatie. U krijgt hier een rondleiding met
toelichting op deze duurzame locatie.
Doelgroep
De regionale bijeenkomsten worden gehouden voor bestuurders, management
en inkopers.
Kosten
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Bij het niet tijdig annuleren
of verstek laten gaan op de bijeenkomst brengt het Congres- en
Studiecentrum EUR 50,- excl. btw in rekening.
Voorwaarden inschrijving
Ongeveer een week voor de datum van de desbetreffende bijeenkomst
ontvangt u per post een bevestiging met badge, een routebeschrijving en
een programma.
Registratie in verband met de Wet bescherming persoonsgegevens is
aangemeld bij het CPB op 24 juli 2002, onder meldingsnummer m1026707.
Annuleren of wijzigen
Wilt u uw aanmelding annuleren of wijzigen, dan kunt u dat doen door in
te loggen en naar 'mijn inschrijving' te gaan. Bij verhindering kan uw
plaats worden ingenomen door een vervanger. Dit kunt u per e-mail
aangeven aan cs-vng.nl
Indien annulering of verhindering niet uiterlijk 15 dagen voor de
ingeschreven datum wordt doorgegeven, dan wordt u EUR 50,00 excl. btw
in rekening gebracht.
Inlichtingen
Congres- en Studiecentrum VNG
Usha Patandin laarzenv.jpg
t. 070 - 3738498
e. usha.patandin@vng.nl
Congres-en Studiecentrum VNG