Adfiz
Geldwinkels geen optie voor laagdrempelig advies
Adfiz ziet geen brood in Geldwinkels
Tijdens het Algemeen Overleg gisteren in de Tweede Kamer introduceerde
minister De Jager de `Geldwinkel' als formule om laagdrempelige toegang
tot financieel advies te creëren. Elke consument zou daar met basale
vragen terecht kunnen. Adfiz deelt de mening met de minister dat
financieel advies ook voor minder draagkrachtigen toegankelijk moet
zijn, maar in de Geldwinkel ziet Adfiz geen enkel perspectief.
Adfiz wijst erop dat de toenemende regelgeving van de laatste jaren met
name is ingegeven door bescherming van de consument. Aan het
onafhankelijk intermediair worden zware eisen gesteld. Het intermediair
moet transparant zijn en aan zijn dienstverlening worden hoge
deskundigheidseisen gesteld. Bovendien zal het beloningsstelsel op
initiatief van Adfiz `consumentvriendelijker' worden. Hierin wordt in
economisch slechte tijden fors door het intermediair geïnvesteerd, met
als doel een sterk keurkorps aan financieel adviseurs aan de kant van
de klant. Het geldwinkel-concept oogt sympathiek. Maar uiteindelijk is
het niet in het belang van de klant en in deze fase zelfs
contraproductief, dat geldwinkels met vrijwilligers en studenten, die
op geen enkele wijze voldoen aan de door de overheid zo nadrukkelijk
bepleite deskundigheidseisen, `advies' geven over `geldzaken' aan in
beginsel elke consument, zoals de minister dat formuleerde.
Adfiz wil graag meedenken over een manier waarop laagdrempelige toegang
tot financieel advies vorm gegeven kan worden, bijvoorbeeld door budget
dat de minister klaarblijkelijk in gedachten heeft, beschikbaar te
stellen aan onafhankelijke intermediairs die hun kantoor extra willen
openstellen voor `gratis' maar tegelijk deskundig advies voor
eenvoudige financiële vragen. Adfiz wil graag met de minister, via
CentiQ, nader spreken om deze gedachte verder uit te werken.