Port of Rotterdam
Datum 26-11-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Vergaande samenwerking tussen zeehavens Dordrecht en Rotterdam
Rotterdam en Dordrecht hebben elkaar gevonden. Vanaf 1 juli 2011
ontwikkelt en beheert het Havenbedrijf Rotterdam de zeehaven van
Dordrecht. De gemeente Dordrecht geeft daartoe ongeveer 60 ha in
hoofderfpacht aan het Havenbedrijf in ruil voor een vaste jaarlijkse
vergoeding. Die loopt op van EUR 1,8 miljoen, ongeveer de inkomsten die
Dordrecht nu heeft, tot EUR 2,7 miljoen in 2016. Daarna wordt het
bedrag jaarlijks geïndexeerd. Dat hebben de gemeente Dordrecht en het
Havenbedrijf Rotterdam afgesproken in een zogenoemde
hoofdlijnenovereenkomst.
Wethouder Ferdinand van den Oever van Dordrecht: "Dit is een goede stap
voor Dordrecht. Door de krachtenbundeling verwacht ik een verdere
ontwikkeling van onze haven en daarmee ook de werkgelegenheid. De
Dordtse zeehaven maakt deel uit van het havenindustrieel complex in de
Rijn-Schelde Delta. Dat kunnen we met elkaar versterken, de belangen
lopen parallel. Dat geldt ook voor de totale ontwikkeling van de
Westelijke Dordtse Oever, waar de zeehaven deel van uitmaakt. Bovendien
hebben we afspraken gemaakt over een vaste, oplopende financiële
vergoeding. Daarnaast houden we gezonde invloed op wat er gebeurt,
bijvoorbeeld via bestemmingsplannen.''
Hans Smits, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam: "De integratie
van Dordrecht is voor ons een strategische stap. Hierdoor hebben we
meer ruimte en kunnen we op een hoger niveau kijken waar nieuwe
bedrijvigheid het beste een plek kan vinden. We zijn overtuigd
voorstander van intensieve samenwerking tussen havens zodat onze
internationale concurrentiepositie versterkt wordt."
Dordrecht en het Havenbedrijf Rotterdam bundelen de krachten. Daarbij
volgen ze een succes-model van de gemeente Rotterdam: de gemeente
Dordrecht brengt de grond in erfpacht in, het Havenbedrijf Rotterdam
kent de markt en havenbedrijvigheid als geen ander en zorgt voor een
optimale benutting van de ruimte.
De zeehaven van Dordrecht beslaat inclusief bedrijventerrein
Louterbloemen ca. 210 ha, waar de gemeente ca. 60 ha van in haar
eigendom heeft. Jaarlijks bezoeken zo'n 750 zeeschepen Dordrecht en in
het gebied wordt per jaar circa 2,5 miljoen ton goederen overgeslagen.
De verwachting is dat in het gebied op korte termijn de nog beschikbare
ca. 10 ha zal worden uitgegeven. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet hier
vooral mogelijkheden voor de overslag van stukgoed en maritieme
industrie en dienstverlening. Het gebied is gunstig gelegen op het
knooppunt van Oude Maas, Beneden-Merwede en Dordtse Kil, en is
bereikbaar voor schepen met een diepgang tot 9,45 m en een lengte van
maximaal ca. 210 m. Ook de bereikbaarheid over de weg is uitstekend
door de ligging aan de A16 en vlakbij de A15.
De belangrijkste punten van de overeenkomst tussen Dordrecht en
Havenbedrijf zijn:
* alle grond van de gemeente in het zeehavengebied, inclusief de
openbare ruimte en de in erfpacht uitgegeven terreinen, wordt in
hoofderfpacht uitgegeven aan het Havenbedrijf Rotterdam;
* het Havenbedrijf Rotterdam neemt de exploitatie van de door de
gemeente gesloten huur- en erfpachtcontracten in het zeehavengebied
over;
* het Havenbedrijf Rotterdam zorgt voor de ontwikkeling en het beheer
van het gebied, uitgezonderd het beheer van de wegen (dat blijft de
verantwoordelijkheid van de gemeente);
* het Havenbedrijf Rotterdam verzorgt het nautisch beheer (toezicht
op het water etc.) in Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht (in die
twee plaatsen doet Dordrecht dat nu);
* het Havenbedrijf Rotterdam int het zeehavengeld, binnenhavengeld en
de erfpacht;
* Dordrecht ontvangt van het Havenbedrijf Rotterdam een jaarlijkse
vergoeding oplopend van EUR 1,8 miljoen tot EUR 2,7 miljoen in
2016, waarna de vergoeding jaarlijks geïndexeerd wordt.
De nu gesloten overeenkomst bevat nog enkele voorbehouden. Het betreft
met name de geluidsruimte en de bodemvervuiling van het gebied. Mochten
door die twee aspecten grote beperkingen voor de ontwikkeling van het
bedrijfsterrein zijn, dan kan de overeenkomst ontbonden worden. Het
komende halfjaar wordt benut om dit uit te zoeken.
Hierboven de zeehaven Dordrecht, gelegen tussen de A16 (oost), de
Dordtse Kil (west) en de Merwede (noord).