Gemeente Gennep
Persberichten
Gennep profileert zich met keramiek
Gennep kent een eeuwenlange relatie met voorwerpen van gebakken klei.
Op zaterdag 20 november is onder grote belangstelling van keramisten,
bedrijfsleven, instellingen en andere geĂŻnteresseerden het beeldmerk
gepresenteerd waarmee Gennep zich de komende jaren zal profileren als
Keramiekstad Gennep. Deze lancering vond plaats tijdens de opening van
de tentoonstelling Keramiek van Gennepenaren.
Genieten in vele vormen
De gemeente Gennep gaat zich samen met andere partijen de komende jaren
inspannen om haar positionering en het imago van keramiekstad te
versterken. Gennep wil zich onderscheiden door in te zetten op keramiek
en pottenbakken en dit te verbinden met andere vormen van kunst en
cultuur en met haar prachtige, natuurrijke ligging. Hiertoe zal
gedurende vier jaar een (toeristische) marketingcommunicatiecampagne
uitgevoerd worden, gericht op de positionering van Gennep als
keramiekstad.
Essentieel onderdeel van de campagne vormt de portal
www.keramiekstadgennep.nl, waarop alle relevante informatie gebundeld
wordt aangeboden. Door samenwerking met bestaande (toeristische)
informatiesites wordt het in 2011 mogelijk om online arrangementen te
boeken. Alle activiteiten en evenementen die een bijdrage leveren aan
versterken van Gennep als keramiekstad, kunnen gebruik maken van het
ontwikkelde logo.
Het logo heeft als centraal beeld een amfora. De amfora geeft op
eigentijdse wijze aan dat de historie van keramiek in Gennep terug gaat
naar de Romeinse tijd. In het logo zijn verder de kleur en vormen van
klei te herkennen. In de pay-off (slogan) `Genieten in vele vormen'
komen de vele vormen die keramiek kent naar voren, maar juist ook de
vele vormen van genieten op culinair, sportief en natuurlijk gebied,
die Gennep de bezoeker biedt.
Eeuwenlange relatie met klei
Keramiek vormt een rode draad in de ontwikkeling van Gennep door de
eeuwen heen. Al tijdens de Romeinse tijd werden er langs de Maas en de
Niers potten gebakken. In de middeleeuwen, waarin ambachten binnen de
veilige vestigingsmuren van de stad tot bloei kwamen, vestigden zich
pottenbakkers in de zogenaamde pottenhoek. In de 20e eeuw vestigden
zich opnieuw pottenbakkers in de regio Gennep. In Milsbeek ontstonden
pottenbakkersfabrieken, die zich vanaf de 70-er jaren meer en meer op
verbruikerskeramiek gingen richten. Vandaag de dag trekt de
internationale keramiekmarkt Keramisto in Milsbeek ieder jaar duizenden
bezoekers naar de regio. Keramiek maakt als het ware onderdeel uit van
het DNA van Gennep en is daardoor zeer geschikt als drager van het
imago en de toeristische positionering. Keramiek kan verbinden: zowel
met andere cultuurvormen, andere maatschappelijke terreinen zoals zorg,
als met andere gemeenten en regio's.