Consumentenbond
26 november 2010
Eén derde van de Nederlanders wil digitaal huishoudboekje gaan gebruiken
Meer inzicht en controle krijgen over de maandelijkse uitgaven, dat is
de belangrijkste toegevoegde waarde van digitale huishoudboekjes. De
Consumentenbond onderzocht in opdracht van CentiQ, Wijzer in Geldzaken
zeven gratis en zeven betaalde digitale huishoudboekjes. Gratis
huishoudboekjes blijken een prima alternatief voor de betaalde variant,
maar geen enkel huishoudboekje kan het boekhouden volledig overnemen.
Een kritische blik en handmatige aanpassingen blijven noodzakelijk.
Van de veertien huishoudboekjes zijn er acht intensief door 30
proefpersonen getest. TIM, het betaalde Digitaal huishoudboekje
digitale huishoudboekje voor klanten van ING, krijgt het beste oordeel
voor gebruiksgemak. De testgroep oordeelde dat het programma simpel en
snel werkt. Het programma verdeelt de uitgaven goed en is zelflerend
(het zet een volgende keer zelf de supermarktpinbetaling bij de
boodschappen nadat dit eenmaal handmatig is gecorrigeerd). TIM werkt
alleen in de internetbankieromgeving van ING. Cashflow Online, een
gratis programma dat voor iedereen beschikbaar is, scoorde ook hoog op
gebruiksgemak. Yunoo, eveneens gratis, scoort het best op
gebruiksmogelijkheden.
Grip op geld
Uit recent onderzoek van Wijzer in Geldzaken blijkt dat Nederlanders
meer greep willen krijgen op hun financiën. Met name mensen die
ontevreden zijn over hun huidige financiële situatie en moeilijk rond
kunnen komen. Niet alleen om inzicht te krijgen in hun inkomsten en
uitgaven maar ook om te kijken waar ze kunnen bezuinigen. Digitale
huishoudboekjes, zowel de online als de offline versies, kunnen hierbij
helpen. Vul een digitaal huishoudboekje met de gegevens uit het
internetbankierprogramma en de meeste boekjes verdelen de inkomsten en
uitgaven meteen (automatisch) in categorieën, zoals boodschappen,
kinderopvang, energie en kledingkosten. Op dit moment maakt 2% van de
mensen gebruik van een digitaal huishoudboekje, maar een derde geeft
aan dit te willen gaan doen. Lees meer over het onderzoek in de
Consumentengids van december 2010, op www.consumentenbond.nl of
www.wijzeringeldzaken.nl.