Paul van Oorschot wint eerste E-Car Scriptieprijs
Geplaatst: 26 november, 2010
Ir. Paul van Oorschot heeft woensdag 24 november de eerste E-Car
Scriptieprijs gewonnen. Hij kreeg in Groningen tijdens de Energie Delta
Convention (EDC) een geldbedrag uitgereikt van twaalfduizend euro voor
zijn afstudeerscriptie van de studie Mechanical Engineering aan de
TU/e.
Paul van Oorschot
E waren vijfentwintig inzendingen, waarvan vier genomineerden
overbleven die een presentatie mochten doen. Paul van Oorschot: Dat
ging wel aardig. Ik ben niet te veel ingegaan op details omdat er niet
erg veel bètas in de zaal zaten. Toch is het moeilijk om te kiezen wat
je wilt aansnijden tijdens een presentatie die niet langer mag duren
dan vijf minuten.
Kennelijk heeft de voordracht zijn uitwerking niet gemist. Presentator
en juryvoorzitter Joris Luyendijk die de prijs in het leven heeft
geroepen om de kennis van elektrische autos te stimuleren, riep hem na
afloop naar voren als de winnaar.
Van Oorschot kreeg de prijs overhandigd door prins Maurits, voorzitter
van het Formule E-Team dat samen met de overheid, bedrijfsleven en
kennisinstellingen doorbraken realiseert op elektrisch vervoer in onder
meer infrastructuur, accu's en beschikbaarheid.
Lupo EL
Van Oorschot zijn scriptie ging over de realisatie en ontwikkeling van
een elektrische auto. De jury vond zijn inzending het origineelste,
maatschappelijke relevant en getuigen van nieuwe kennis. Het gaat om
een elektrische Lupo Electric Lightweight (EL), gebaseerd op het
volkswagenmodel Lupo. We zijn momenteel bezig met de laatste fase. We
moeten nog een aantal componenten testen en software schrijven. Over
twee maanden hopen we het voertuig te testen op de rollerbank. Daarna
vragen we een kenteken aan en gaan we er de weg mee op voor verdere
testen, aldus Van Oorschot.
De winnaar is afgestudeerd in de groep Dynamics & Control van
hoogleraar Henk Nijmeijer van Werktuigbouwkunde.
Batterijen
Volgens hem schuilt de grootste uitdaging bij elektrische autos in het
opslaan van energie in de batterijen. Om 180 kilometer te kunnen
afleggen, is een batterij nodig van 273 kilogram dat 174 liter aan
ruimte inneemt en 27 kilowattuur bevat, 70 tot 80 procent van deze
energie bereikt de wielen. In de conventionele dieselversie bereikt
ongeveer 15 tot 25 procent van de energie de wielen, ondanks deze
lagere efficiëntie is er voor dezelfde actieradius slechts 6 liter
diesel nodig.
Dit geeft volgens Van Oorschot het grote verschil aan in
energiedichtheid tussen energieopslag in fossiele brandstoffen en
batterijen. Dit verschil is de belangrijkste horde om te nemen voor het
bouwen van een elektrische auto die vergelijkbare specificaties heeft
als een conventionele wagen.
Technische Universiteit Eindhoven