TNS NIPO publicaties
26 november 2010
Iets minder vakanties en bestedingen in 2010
Pas op middellange termijn weer groei van de vakantiemarkt
Ruim 81 procent van de Nederlanders is in 2010 een of meerdere keren op
vakantie geweest. In totaal werden er ruim 36 miljoen vakanties
ondernomen: 0,5% minder dan in 2009. De totale bestedingen aan
vakanties daalden eveneens met een 0,5%. In totaal gaven Nederlanders
in 2010 zo'n 15 miljard euro uit aan vakanties. Dit blijkt uit de
jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO). Voor de komende
jaren verwacht NBTC-NIPO Research een verdere stabilisatie van de
vakantiemarkt. Pas vanaf 2015, als de economie naar verwachting weer
aantrekt, ontstaat meer perspectief voor groei.
Minder verblijven op vaste standplaatsen
Na de plus van vorig jaar is het aantal binnenlandse vakanties in 2010
met zo'n 250.000 vakanties gedaald (-1%). Deze daling kan verklaard
worden uit een lager aantal vakanties op zogenaamde vaste standplaatsen
(verblijven in tweede woningen, stacaravans e.d.). Het aantal
toeristische vakanties in eigen land steeg wel licht (+1%). Met name
het aantal hotelvakanties ontwikkelde zich positief (+6%), wat mede
verklaard kan worden uit de vele consumentengerichte aanbiedingen. De
Noordzeebadplaatsen en de Veluwe waren evenals voorgaande jaren de
populairste vakantieregio's in eigen land.
Licht herstel voor Middellandse zeegebied
Het aantal buitenlandse vakanties stabiliseerde op zo'n 18,4 miljoen
vakanties. Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van
buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Zon 3,2 miljoen vakanties werden
bij onze oosterburen doorgebracht, wat een daling betekende van 8% ten
opzichte van 2009. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het
aantal vakanties licht stijgen (+1%) naar 2,9 miljoen vakanties. Voor
België, de nummer drie, bleef het aantal vakanties stabiel op zo'n 2
miljoen.
Na de forse daling van vorig jaar liet het Middellandse Zeegebied weer
wat herstel zien (+4%). Met name bestemmingen als Turkije en Egypte
lieten flinke groeicijfers zien. Het aantal vakanties in Spanje en
Griekenland bleef min of meer gelijk. Het aantal verre reizen groeide
na de dip van vorig jaar weer flink (+10%), waarbij de Verenigde Staten
met ruim 400.000 vakanties het meest populair was.
Bestedingen licht gedaald
In totaal hebben Nederlanders in 2010 ongeveer 15 miljard euro aan
vakanties uitgegeven, waarvan zon 12,2 miljard in het buitenland en 2,8
miljard in eigen land. Ten opzichte van 2009 zijn de totale
vakantiebestedingen licht gedaald (-0,5%). Deze daling komt met name
doordat de gemiddelde besteding tijdens een buitenlandse vakantie,
licht is gedaald. De binnenlandse vakantiebestedingen stabiliseerden
doordat de daling in het aantal vakanties werd gecompenseerd door een
iets hogere besteding per vakantie.
Komende jaren stabilisatie van vakantiemarkt
NBTC-NIPO Research verwacht dat de vakantiemarkt de komende jaren (tot
en met 2015) door de matige economische omstandigheden slechts zeer
beperkt zal kunnen groeien. In de `Toekomstvisie Nederlandse
vakantiemarkt 2020' wordt uitgegaan van een groei van 0,5% per jaar.
Voor de periode na 2015, als de economie naar verwachting weer zal
aantrekken ontstaat meer perspectief voor groei. Vakantietypes die de
komende jaren het meest zullen groeien zijn stedenreizen en korte
hotelvakanties. Voor kampeer- en wintersportvakanties wordt een verdere
daling verwacht.
---
1 | Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2009 - 30 september 2010)
---
Bestemmingen Aandeel (%) Aantal vakanties (x 1.000) 2009 2010 2009 2010 1. Duitsland 19 18 3.520 3.230 2. Frankrijk 15 15 2.820 2.850 3. België 11 11 1.990 2.000 4. Spanje 8 9 1.560 1.570 5. Oostenrijk 7 6 1.200 1.170 6. Italië 5 5 990 1.010 7. Turkije 4 4 680 800 8. Groot-Brittannië 4 4 700 780 9. Griekenland 3 3 630 620 10. Verenigde Staten 2 2 410 430 Overige bestemmingen 21 22 3.920 3.960 Totaal 100 100 18.410 18.430
Bron: NBTC-NIPO Research, 2010
---
---
2 | Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2009 - 30 september 2010)
---
Bestemmingen Aandeel (%) Aantal vakanties (x 1.000) 2009 2010 2009 2010
1. Noordzeebadplaatsen 12 12 2.180 2.070
2. Veluwe en Veluwerand 11 11 1.990 1.930
3. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg en Rijk van Nijmegen 11 10 1.950 1.730
4. Groningse, Friese en Drentse zandgronden 11 11 1.920 1.880 5. West- en Midden-Brabant 9 10 1.680 1.690
6. Twente, Salland en Vechtstreek 8 7 1.350 1.300 7. Waddeneilanden 6 6 1.110 1.020
8. Zuid-Limburg 5 5 940 970
9. IJsselmeerkust 5 5 910 880
10. Deltagebied 4 4 740 780
Overige bestemmingen 19 18 3.190 3.470
Totaal 100 100 17.960 17.710
Bron: NBTC-NIPO Research, 2010
---
Technische toelichting
Het CVO is het ContinuVakantieOnderzoek, een grootschalig consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research. In het CVO wordt onder een vakantie verstaan: een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of plezier met ten minste een overnachting. Het gaat daarbij zowel om binnen- als buitenlandse vakanties. Ook het logeren bij familie, vrienden of kennissen in het buitenland valt onder het begrip vakantie. Een verblijf bij familie, vrienden of kennissen in Nederland telt echter niet mee, tenzij de bewoners de hele tijd of de meeste dagen afwezig waren. Het onderzoeksjaar van het ContinuVakantieOnderzoek 2010 liep van 1 oktober 2009 t/m 30 september 2010.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ad Schalekamp (tel: 020 522 57 89) (TNS NIPO) of met Kees van der Most (tel: 070 370 52 94) (NBTC).
Op de website nbtcniporesearch.nl vindt u meer informatie over het ContinuVakantieOnderzoek.