Witteveen en Bos
Railinfra Solutions ondersteunt Amsterdamse WALTZ bij OV SAAL
(25-11-2010)
Op 17 september 2010 is het contract Zuidtak West voor het spoorproject
OV SAAL ondertekend. Hiervoor is een alliantieovereenkomst gesloten
tussen ProRail en de Combinatie Nieuwe Meer Sporen (CNMS), een
bouwcombinatie van Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail. Om nadruk
te leggen op integratie heeft de samenwerkingsvorm een eigen naam
gekregen: Amsterdamse WALTZ (Westelijk Alliantie Team Zuidtak).
In opdracht van CNMS voert Railinfra Solutions in samenwerking met
ProRail ontwerpwerkzaamheden uit. Het contract bestaat uit de volgende
onderdelen: het ontwerp, de voorbereiding/conditionering, de realisatie
van de bovenbouw (o.a. geleidingssysteem spoor, energievoorziening,
treinbeveiligingssystemen) en de onderbouw (draagsysteem en viaducten).
Railinfra Solutions, waar Witteveen+Bos deel van uitmaakt, is vanaf de
start van de tenderfase in januari 2010 betrokken bij het project als
ontwerpende partij samen met van Hattum en Blankevoort en VolkerRail.
Na de succesvolle tender wordt het ontwerp doorgezet in deze Alliantie
tot en met het definitief ontwerp in 2011. Daarna start de realisatie
met de uitvoeringsontwerpen.
De alliantievorm voor de samenwerking tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer biedt voor alle partijen kansen. Door intensieve
samenwerking en kennisdeling is het mogelijk om het project binnen
budget en binnen de afgesproken tijd te realiseren, rekening houdend
met alle kwaliteits- en veiligheidseisen en met zo weinig mogelijk
hinder voor de omgeving. Daarnaast worden de risico's in een
gezamenlijk fonds beheerd.
De start van de realisatie is gepland in de tweede helft van 2011 en de
oplevering in 2016.
OV SAAL
OV SAAL staat voor spooruitbreiding Openbaar Vervoer Schiphol,
Amsterdam, Almere, Lelystad. Dit project wordt gerealiseerd om de
toename van het treinverkeer als gevolg van de groei van Almere en
openstelling van de Hanzelijn (eind 2012) te kunnen opvangen. Voor de
zuidtak van OV SAAL (Hoofddorp-Diemen) is in mei 2010 een Tracébesluit
vastgesteld.
De zuidtak van OV SAAL is onderverdeeld in een westelijk en oostelijk
deel. OV SAAL Zuidtak West bevat de spooruitbreiding vanaf Riekerpolder
aansluiting tot aan het station Amsterdam Zuid WTC. Het oostelijk
contract bevat de spooruitbreiding tussen Amsterdam Zuid WTC en
Duivendrecht.