Gemeente Midden-Delfland
Asbestincident Abtswoude complexe kwestie voor alle partijen
De media besteedt de laatste dagen veel aandacht aan het asbestincident
Abtswoude 52 dat in juni plaats vond. Burgemeester A. Rodenburg: âIk
kan me er best wat bij voorstellen dat een eigenaar die zwaar in de
problemen zit alle middelen aanwendt om te redden wat er te redden
valt. Lastig is, dat menselijke dramaâs en zakelijke belangen hier door
elkaar heen lopen. Laten we niet vergeten dat niet alleen de heer Van
Trierum slachtoffer is geworden van zijn handelen, maar ook de bewoners
en de paardenbezittersâ. De situatie is ook voor de gemeente complex.
Zij moet de verschillende belangen van de betrokkenen in het oog
houden. Enerzijds heeft de gemeente de zorg voor de inwoners en
ondernemers. Anderzijds is er ook een financiële kant aan het verhaal.
âEr is fors gemeenschapsgeld ingezet om verspreiding van asbestdeeltjes
te voorkomen en een stabiele situatie te creërenâ. Om niemand
publiekelijk te schaden, wil de gemeente deze kwestie graag in alle
zorgvuldigheid met de eigenaar en zijn gemachtigde afwikkelen. Nu aan
deze zaak via de media weer volop aandacht wordt besteed, vindt de
gemeente het van belang een volledig beeld van de situatie naar buiten
te brengen.
Na het incident heeft de gemeente met de eigenaar en zijn gemachtigde
aan tafel gezeten om de situatie door te spreken. De eigenaar gaf
daarbij aan, dat hij zijn bedrijf wil herstarten en heeft een voorstel
bij de gemeente ingediend om in een beperkt gebied van ongeveer 30 m2
het (tijdens de sloop) vrijgekomen asbest te verwijderen. Op 11
november heeft de eigenaar daarvoor een vergunning aangevraagd bij de
gemeente. Rodenburg: âProbleem daarbij is, dat door de illegale sloop
van de asbestbevattende loods over het gehele complex asbest is
verspreid. Daarom moet volgens de regelgeving het hele terrein van ruim
1 ha worden aangemerkt als asbestverdacht.â Volgens de wet maakt het
niet uit wat er al aan vervuiling was en wat er is bijgekomen. Daar
doet de voorgeschiedenis met de gemeente Delft niets aan af. Het gaat
nu om de beoordeling van de huidige situatie als geheel.
Niet overdreven
Het rapport dat de eigenaar heeft aangeleverd, zegt onvoldoende over de
situatie van het gehele complex. Het beperkt zich tot een klein deel
van ongeveer 30 m2 te reinigen grond die de eigenaar hard nodig heeft
om zijn activiteiten te herstarten. De burgemeester vervolgt: âDe
eigenaar verwijt de gemeente met dit rapport in de hand de situatie te
overdrijven. Dat kan absoluut niet uit dit beperkte rapport worden
afgeleid.â
Hoe nu verder?
Voor het bereiken van een acceptabele situatie worden alle ingediende
stukken momenteel bestudeerd door de gemeente, de Provincie
Zuid-Holland en de Arbeidsinspectie. De beoordeling doet de gemeente
dus niet alleen. Ook de provincie neemt deze kwestie zeer serieus. âDe
provincie is een belangrijke partij hierin vanwege haar
verantwoordelijkheid voor bodemsaneringzaken. Zij heeft dan ook zelf de
eigenaar gevraagd om vervolgonderzoeken te doen naar de verontreiniging
van de bodem. Zodra de rapporten door alle betrokken instanties
beoordeeld zijn, gaan we vanzelfsprekend weer in overleg met de
zaakwaarnemer van de heer Van Trierum om te bespreken of zijn voorstel
technisch en financieel uitvoerbaar isâ. Voordat het terrein en de
gebouwen weer in gebruik genomen kunnen worden, moet vaststaan dat er
geen gevaar meer is voor de gezondheid van mens en dier.
Gemeenschapsgeld
De gemeente Midden-Delfland heeft onverwacht veel gemeenschapsgeld
moeten inzetten voor het bestrijden van een incident dat heel eenvoudig
door de eigenaar te voorkomen was geweest. Rodenburg: âLet wel, we
praten hier over een bedrag van ruim 300.000 euro. Dat is zoân 17 euro
per inwoner. Met dit geld hadden wij nuttige voorzieningen voor de
gemeenschap kunnen realiseren. Hoezeer wij ook meeleven met de situatie
waarin de eigenaar terecht is gekomen, als gemeentebestuur moeten wij
voor deze zakelijke opstelling kiezen. Dat zijn wij aan onze
gemeenschap verplichtâ. Onlangs heeft de gemeente Midden-Delfland met
toestemming van de rechter beslag laten leggen op de bezittingen van de
veroorzakers van het incident. Dat is niet alleen de heer Van Trierum,
maar bijvoorbeeld ook de aannemer die de sloopwerkzaamheden heeft
verricht. Rodenburg: âIk begrijp alle commotie over het blokkeren van
de rekeningen. Dit doen wij om te voorkomen dat gelden die gebruikt
kunnen worden om ons af te betalen aan andere zaken worden besteed. Er
rest ons geen andere optie.â
Sociaal vangnet
De burgemeester vervolgt: âGelukkig is het in Nederland zo geregeld,
dat als een inwoner geen middelen heeft om in de eerste levensbehoeften
te voorzien, de overheid een sociaal vangnet biedt. Het is ons bekend,
dat de heer Van Trierum begeleid wordt door een zaakwaarnemer die
deskundig is op het gebied van schuldsanering. De heer Van Trierum en
zijn gemachtigde zijn nog steeds welkom bij de afdeling Sociale Zaken
om te bespreken hoe de gemeente hem kan helpen. Voorwaarde is wel, dat
de heer Van Trierum nu wel bereid is openheid van zaken te geven over
zijn financiële situatie. Onze afdeling Sociale Zaken denkt graag met
hem mee. Het spreekt voor zich, dat de gemeente voor het bereiken van
een acceptabele eindoplossing met de heer Van Trierum en zijn
gemachtigde blijft overleggen. Dat voorkomt onnodige misverstanden.â