25 november 2010
Sociale media: bewustwording door informatie & educatie
Twitter, Hyves en Facebook, een kleine greep uit de sociale media die
niet meer weg zijn te denken uit de samenleving en de
politieorganisatie. Bloggende korpschefs, Twitterende buurtregisseurs
en collega's met een account op Hyves of Facebook. Sociale netwerken
die kansen bieden, maar er ook om vragen je hoofd erbij te houden.
Sociale media in een werkomgeving behoort een doel te dienen.
Sociale media in een werkomgeving behoort een doel te dienen.
Als politievakbond is de ACP ervan overtuigd dat sociale media een
bijdrage leveren aan de dialoog met de burger en daardoor aan beter
politiewerk. Daarnaast helpen sociale media om het imago van het vak en
de organisatie te verbeteren. Wel is het tijd dat het onderwerp (daar
waar dat nog niet is gebeurd) op de regionale agenda van de zeggenschap
en medezeggenschap komt te staan. Sociale media is een business issue
en daarmee is het tijd voor een gesprek over de (on)gewenste effecten
van het gebruik ervan in en buiten het werk.
Doel dienen
Het gebruik van sociale media in een werkomgeving behoort een doel te
dienen. Eerste vraag is dan ook wat het gebruik ervan de organisatie
moet opleveren? Daarnaast staat het middel niet op zichzelf en moeten
alle gebruikte middelen elkaar ondersteunen. Een tweet (bericht via
Twitter) dat een overval door een bewakingscamera is vastgelegd, heeft
niet zo veel zin als het filmpje niet via een link direct is te
bekijken. Gebruikt de organisatie de mogelijkheden van social media om
informatie van binnen naar buiten te verspreiden, zoals in het
voorbeeld van de overval, of wil men ook van buiten naar binnen werken?
Zo is de politie op verschillende websites onderwerp van discussie. Wil
de regio daar iets mee? Gaat ze deel nemen aan dat sociale netwerk om
de nuance in de discussie te brengen, het juiste verhaal te vertellen,
of reageert ze (bewust) niet? Die keuze kun je alleen maken als je hebt
nagedacht over de inzet van sociale media. Medezeggenschappers hebben
daarbij als taak om bestuurders vragen te stellen over het gebruik van
sociale media als middel in het totale communicatieplan.
Bewustwording
Net als bij het eerste gebruik van e-mail en internet ontstaan er op de
werkvloer vragen. Wat kan wel en wat kan niet? De ideeën hierover
liggen soms mijlenver uit elkaar. Conflicten liggen op de loer. Sommige
organisaties schieten in de `modus': een protocol opstellen, verbieden
of het probleem negeren. De ACP denkt dat bewustwording door informatie
en educatie een betere weg is om op een goede manier met sociale media
om te gaan. Simpel gezegd, het gesprek moet op gang worden gebracht. De
ACP gaat er van uit dat medewerkers niet de bedoeling hebben om hun
eigen belangen en de belangen van de politieorganisatie te schaden. Het
gebeurt meestal door onwetendheid, onbedachtzaamheid of
onoplettendheid. Gelukkig nog niet binnen de politie, maar er zijn al
diverse werknemers ontslagen omdat hun goedbedoelde tweet bij de
werkgever in het verkeerde keelgat schoot. Die werkgevers vonden dat
hun organisatie ernstige imago schade had opgelopen.
Notitie te downloadenOm medezeggenschappers te ondersteunen heeft de
ACP een notitie gemaakt die gebruikt kan worden om het onderwerp via
een initiatiefvoorstel op de agenda van het overleg met de korpsleiding
te krijgen. Deze notitie is onderaan de pagina te downloaden.
---
Bestanden:
Notitie_Social_Media_-_kansen_grenzen_en_het_gesprek.pdf
Politiebond ACP