Vilans
Sint Gerlachus
Winnaar Prijs voor Het Goede Gesprek 2010: 'Managers Table' van Sint
Gerlachus
Op dinsdag 23 november reikte de heer Baneke (VWS) namens Vilans'
project Het Goede Gesprek de Prijs voor Het Goede Gesprek 2010 uit aan
Sint Gerlachus. Sint Gerlachus, van de Mosae Zorggroep Maastricht,
heeft met het initiatief de Managers Table het beste idee voor meer
blijvend dialoog in de zorg. Dat vond de meerderheid van de ruim
honderd aanwezigen uit de ouderenzorg. Sint Gerlachus ging naar huis
met de prijs: een beeld en een workshop naar keuze van `Het Goede
Gesprek' voor meer dialoog in de zorg.
Meer dialoog in de ouderenzorg
Vilans, Sting en Actiz zijn samenwerkingspartners in het project 'Het
Goede Gesprek'. LOC-Zeggenschap ondersteunt dit project actief. Zowel
de Dag van Het Goede Gesprek als de Prijs voor het Goede Gesprek maken
deel uit van het gezamenlijke project voor meer dialoog in de
ouderenzorg. De afgelopen maanden riep Vilans medewerkers in de
ouderenzorg op om hun idee voor meer dialoog toe te sturen. Uit alle
inzendingen nomineerde de jury drie initiatieven. De genomineerden
presenteerden hun initiatieven afgelopen dinsdag tijdens de Dag van het
Goede Gesprek. Vervolgens maakten de aanwezigen hun favoriet bekend.
Verschillende goede voorbeelden
In de uitvoering van het project 'Het Goede Gesprek' bij verschillende
verpleeg- en verzorgingshuizen in ons land, signaleerde Vilans
verschillende goede voorbeelden om de dialoog in de zorg te stimuleren.
Het uitloven van de `Prijs voor Het Goede Gesprek 2010' leverde extra
aandacht op voor ideeën voor meer dialoog in de zorg. Daarnaast heeft
Vilans met dit initiatief diverse goede voorbeelden voor meer dialoog
in de zorg kunnen ontsluiten. Op onze website maken we deze goede
voorbeelden toegankelijk voor een breed publiek.
Managers Table
Het initiatief `Managers Table' werd ingezonden door Frank Amory,
locatiemanager van woonzorgcentrum Sint Gerlachus. Om de dialoog in
zijn organisatie te simuleren vindt er wekelijks een diner plaats met
een teamleider of de locatiemanager en een groep cliënten. Tijdens het
diner - aan een extra mooi gedekte tafel - gaan zij met elkaar in
gesprek over dagelijkse onderwerpen in de zorginstelling. Zij delen wat
goed gaat en wat verbetering behoeft. Zo wordt de kwaliteit van
dienstverlening en wederzijds begrip versterkt. Op de Dag van Het Goede
Gesprek presenteerde Amory zijn initiatief. Hij werd hierbij
ondersteund door twee bewoners. Een verzorgende vertelde haar
ervaringen. Allen waren zeer te spreken over op de werkwijze van
'Managers Table'. Korte lijnen en direct in gesprek zijn met elkaar.
Allen ervaren hierdoor goed contact binnen het huis. Bewoners en
medewerkers voelen zich beter gehoord en begrepen. De winnaars waren
apetrots op de behaalde prijs.
Jury-oordeel
De jury bestaande uit medewerkers van Vilans, Sting en LOC-Zeggenschap
nomineerde drie mogelijke prijswinnaars. In het juryrapport wordt
Amory's initiatief beoordeeld als:`heerlijk eenvoudig, goed voort te
zetten. Samen eten, samen een goed gesprek hebben en elkaar beter leren
kennen, leidt uiteraard tot een betere zorg.' Een ander sterk punt is
volgens de jury dat het management, in het bijzonder teamleiders, aan
tafel zitten en zich verdiepen in wat cliënten bezig houdt. Zo krijgen
zij inzicht in hoe cliënten zich voelen, wat zij vinden van het huis en
hoe zij de bejegening en dienstverlening van de medewerkers ervaren.
Daarnaast draagt het bij aan de zichtbaarheid van medewerkers in de
organisatie. Teamleiders maken het verschil bij meer dialoog in zorg.
Zij kunnen feedback van cliënten gebruiken in de begeleiding en
aansturen van hun medewerkers. Dit komt duidelijk naar voren in het
project `Het Goede Gesprek', waarbij het stimuleren van dialoog in de
zorg centraal staat.
Aandachtspunt
Naast alle lof benoemde de vakjury ook een aandachtspunt. Geef bij de
`Managers Table' aan dat naast teamleiders en locatiemanagers ook
andere medewerkers welkom zijn. Zodat je tot een tafel komt met
cliënten, medewerkers en management, zonder andere ondersteunende
taken. `Gewoon' aan tafel met elkaar praten over allerlei onderwerpen,
kan wonderen verrichten. Dat is een uitstekende, simpele werkwijze om
verzorgenden in gesprek te laten zijn met cliënten op gelijkwaardige
wijze. Sint Gerlachus beloofde dit in de toekomst zeker doen.
Mede namens de partners in het project `Het Goede Gesprek' Sting,
LOC-Zeggenschap en Actiz feliciteert Vilans de medewerkers van Sint
Gerlachus met dit mooie initiatief en de Prijs voor Het Goede Gesprek
2010.