25-11-2010
Fusiescholen desnoods uit elkaar trekken
De Algemene Onderwijsbond (AOb) wil de onpersoonlijkheid in het
onderwijs tegengaan. De bond kan zich dan ook vinden in het
Onderwijsraad-voorstel om op grote scholen meer mogelijkheden te
scheppen om per locatie vestigingsplannen te schrijven. De grootste
onderwijsbond wil echter verder gaan en het ook mogelijk maken om uit
een samenwerkingsverband te stappen. Door fusiescholen te ontvlechten
keert de menselijke maat terug, en dat is goed voor personeel en
scholieren of studenten.
In het advies `Verzelfstandiging van het onderwijs II', dat de
Onderwijsraad heeft aangeboden aan de Tweede Kamer, wordt een scherper
debat bepleit over het functioneren van de grote onderwijsinstellingen
die zijn ontstaan na de fusiegolf van de jaren negentig. De klas of de
collegezaal -het primair proces- moeten weer meer centraal staan.
Hoewel de AOb zeker niet elke fusie een mislukking vindt, is de bond
blij met de aanbevelingen van de Onderwijsraad. En wil de bond daar ook
nog de mogelijkheid tot opting out, defuseren, aan toevoegen.
`Personeel en scholieren of studenten moeten zich thuis voelen in een
instelling,' vindt AOb-voorzitter Walter Dresscher. `De personeelskamer
is op dat soort instellingen vaak vervangen door anonieme
koffiecorners. Docenten, ondersteuners en scholieren kennen elkaar niet
meer. Met alle gevolgen van dien. Want wie praat nu er over de
kwaliteit van het onderwijs met collega's die hij niet kent?'
vakbonden niet negeren
Opmerkelijk is wel dat de Onderwijsraad de minister aanraadt om met de
werkgevers in overleg te treden over vervolgstappen en de vakbonden
negeert. `Dat moet een vergissing zijn,' meent Dresscher. `Juist
docenten en ondersteunend personeel hebben last gehad van de
schaalvergroting. In veel gevallen vonden ze werkenderwijs oplossingen.
Het lijkt me dus vanzelfsprekend dat de bonden bij zulke gesprekken
aanschuiven.'
meer contact met leerlingen en studenten
De Onderwijsraad concentreerde zich bij de totstandkoming van het
advies het minst op het hoger onderwijs. Toch kan het geen kwaad lessen
te trekken uit het hbo. Hoewel het onderwijs aan een flink aantal grote
instellingen in orde is, resulteerden schoolfusies elders in
onhanteerbaar en onpersoonlijk onderwijs. Dresscher: `Doorgeslagen
schaalvergroting in het onderwijs moet er niet toe leiden dat goede
docenten niet meer weten aan wie ze zich moeten verantwoorden en
waarover. Ook wil onderwijspersoneel meer contact met de leerlingen en
studenten, anders wordt het moeilijk werken.'
Algemene Onderwijsbond