Rijksoverheid
23 november 2011
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport en de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, de
antwoorden op de vragen van het Kamerlid van Leijten (SP) over het dreigement
van de NMa aan samenwerkende thuiszorgorganisaties (Ingezonden 2 november
2010).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers
Antwoorden op Kamervragen van het lid Leijten (SP) over het dreigement van de
NMa aan samenwerkende thuiszorgorganisaties. (Ingezonden 2 november 2010)
1
Wat is uw reactie op het dreigement van de Nederlandse Mededingingsautoriteit
(NMa) aan thuiszorgorganisaties over afspraken over marktverdeling,
prijsafspraken en gerommel met aanbestedingen, alsmede de boetes voor
verschillende thuiszorgorganisaties? 1)
Wij hebben kennis genomen van de recentelijk door de NMa oplegde boetes aan
een viertal thuiszorgorganisaties, alsook vijf besluiten op bezwaar van reeds in
2008 opgelegde boetes. Tevens hebben wij kennis genomen van het bericht dat de
NMa met raden van toezicht van thuiszorgorganisaties in gesprek zal gaan om hen
te wijzen op het belang van naleving van de Mededingingswet, zodat onderlinge
prijsafspraken, het verdelen van markten of cliënten en het vervalsen van
aanbestedingen worden voorkomen.1 Dit is evenwel niet op te vatten als een
dreigement en wordt ook niet als zodanig ervaren blijkens de contacten die de
NMa reeds met verscheidene thuiszorgorganisaties heeft gehad rondom het
inplannen van gesprekken met raden van toezicht.
2
Bent u van mening dat de thuiszorg een sector is die rommelt? Kunt u uw
antwoord toelichten?
De NMa constateert in haar persbericht dat thuiszorgorganisaties moeite hebben
met het vinden van een balans tussen concurreren en het aangaan van
ketensamenwerking. Tegen die achtergrond wil de NMa bereiken dat raden van
toezicht actief toezien op de naleving van de Mededingingswet. Zoals bij vraag 1
aangegeven benadert de NMa derhalve raden van toezicht actief om dat te
bereiken. Wij ondersteunen deze opstelling van de NMa.
Niettemin is gebleken dat de NMa in de sector verschillende onregelmatigheden
heeft aangetroffen die dermate ernstig waren dat de NMa het noodzakelijk achtte
om boetes op te leggen aan een negental thuiszorgorganisaties.
3
Erkent u dat de NMa een belangrijke taak heeft bij het opsporen van grote fraudes,
zoals in de bouw en/of telefonie? Bent u van mening dat de zorg onder de
fraudeprioriteit valt? Kunt u uw antwoord toelichten?
De NMa heeft een belangrijke taak bij het opsporen van grote fraudes, daar waar
het overtredingen van de Mededingingswet betreft. De NMa bepaalt, na een
uitgebreide consultatie, zelf haar prioriteiten en aandachtsvelden. De afgelopen
jaren is de zorgsector steeds een aandachtsveld geweest. Het is van belang dat
waar wet. en regelgeving vormen van vraagsturing in de zorg mogelijk maakt, de
NMa met haar toezicht op naleving van de Mededingingswet de onderlinge
onderscheidingsruimte van aanbieders en keuzevrijheid van patiënten beschermt.
1 Zie persbericht NMa dd. 27 november 2010
4
Kunt u uitleggen hoe het toezicht van de NMa moet worden beoordeeld naar
aanleiding van de waarschuwing aan de sector? 2) Heeft zij dit overlegd met de
andere toezichthouders in de zorg?
De NMa is verantwoordelijk voor het algemene mededingingstoezicht in alle
sectoren. Vanuit deze verantwoordelijkheid is de NMa exclusief bevoegd om
toezicht te houden op het kartelverbod. In het kader van dit toezicht binnen de
thuiszorgsector, heeft de NMa aangekondigd met raden van toezicht van
verschillende thuiszorgorganisaties in gesprek te willen gaan. Deze gesprekken
worden vooraf ingepland in overleg met de betreffende thuiszorgorganisaties.
De NMa pleit ervoor dat elke thuiszorgorganisatie een complianceregeling invoert.
Zo'n regeling helpt thuisorganisaties te voorkomen dat mensen binnen de
organisatie zich schuldig maken aan overtredingen van de Mededingingswet. De
NMa ziet hierbij een belangrijke rol voor raden van toezicht om de besturen te
wijzen op het belang van een complianceregeling zodat medewerkers weten wat
wel en niet kan.
5
Is het waar dat een zorgkantoor door de andere toezichthouder, de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa), verplicht wordt meerdere aanbieders te contracteren, om zo
de marktwerking in de thuiszorg 'te organiseren'?
De NZa beoordeelt jaarlijks de zorgkantoren op de uitvoering van de Algemene
Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Een van de aandachtsvelden is het
zorginkoopbeleid van zorgkantoren. Toetsingscriteria zijn daarbij: het
contracteerbeleid, de doelmatige zorglevering, alsook innovatie en kwaliteit van
zorgverlening. De NZa toetst onder andere of zorgkantoren zorgaanbieders, die
vergelijkbare producten aanbieden, op een gelijke en objectieve manier
behandelen. Tevens moeten zorgkantoren in het contracteerbeleid duidelijk
opnemen welke coulance zij eventueel hanteren in hun beoordeling van nieuwe
aanbieders. Een instrument om de doelmatigheid te bevorderen is het contracteren
van meerdere aanbieders. Door nieuwe aanbieders een eerlijke kans te geven
wordt tevens de keuzevrijheid van cliënten bevorderd. Om dit mogelijk te maken
moeten zorgkantoren de procedure voor het contracteerproces en het
contracteerbeleid tijdig kenbaar maken aan alle (potentiële) zorgaanbieders.
In het Algemeen rapport Uitvoering AWBZ 2009 besteedt de NZa ruim aandacht
aan het functioneren van de zorgkantoren op het gebied van zorginkoop. In deze
rapportage geeft de NZa naast het oordeel over het functioneren ook aan welke
verbeterpunten er nog resteren. Hiermee wil de NZa bereiken dat zorgkantoren
hun taken op een kwalitatief steeds hoger niveau uitvoeren.
6
Is het tevens waar dat de NZa ook de tarieven voor de thuiszorghandelingen heeft
vastgesteld?
De NZa stelt maximumtarieven vast voor de thuiszorgprestaties die in het kader
van de AWBZ worden vergoed. Sinds 2007 geldt dit evenwel niet meer voor
thuiszorgprestaties in het kader van de huishoudelijke verzorging, omdat deze zijn
overgeheveld van de AWBZ naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo),
uitgevoerd door gemeenten.
7
Kunt u uitleggen hoe het kan dat er onderhandeld moet worden over de prijzen,
terwijl de NZa de tarieven heeft vastgesteld?
Zoals aangegeven bij vraag 6, stelt de NZa maximumtarieven vast. Een
maximumtarief geeft het plafond aan en biedt de mogelijkheid om in de
onderhandelingen lager uit te komen. In het kader van een doelmatige uitvoering
van de AWBZ is het aan de zorgkantoren om de tarieven vast te stellen die
uiteindelijk worden vergoed. Veel zorgkantoren starten de onderhandelingen met
een basistarief onder het maximumtarief waarbij aanbieders een opslag tot aan
het maximumtarief kunnen krijgen indien zij ervoor kiezen extra kwaliteit te
leveren.
8
Kunt u uitleggen hoe deze wijze van de zorg organiseren, door het zorgkantoor, de
NZa en NMa, bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg voor mensen die thuiszorg
nodig hebben?
De wijze van organiseren van zorg bevat prikkels die ervoor moeten zorgen dat de
cliënt waar voor zijn premiegeld krijgt. Het zorgkantoor koopt daartoe zorg in met
de best haalbare prijs.kwaliteitverhouding en houdt op die manier de aanbieders
van zorg scherp. De NZa houdt op grond van de Wet marktordening
gezondheidszorg (Wmg) en de AWBZ toezicht op de uitvoering van de AWBZ door
de zorgkantoren. De NMa voorkomt op grond van de Mededingingswet dat door
mededingingsbeperkende afspraken de prijs en/of kwaliteit onder druk komt te
staan omdat dergelijke afspraken de bewust ingebrachte prikkels uitschakelen.
9
Bent u gelukkig met de miljoenen euro's boete die is uitgedeeld aan
thuiszorginstellingen door de NMa? Bent u van mening dat dit een goede besteding
is van zorggelden? Kunt u uw antwoord toelichten?
10
Bent u van mening dat de NMa het gezondheidszorgbelang dient met het uitdelen
van boetes? Zo ja, hoe legt u dat uit? Zo nee, wilt u de NMa verzoeken te stoppen
met boetes uitdelen?
13
Vindt u het bijdragen aan de effectiviteit van de zorgsector en met name de
doelmatige besteding van gelden, dat er rechtszaken moeten plaatsvinden? Kunt u
uw antwoord toelichten?
Wij zijn het met u eens dat deze boetes . en indien tegen de boetes in beroep
wordt gegaan de daarmee gepaard gaande rechtszaken . geen doelmatige
besteding van zorggelden zijn. De boetes zijn echter het directe gevolg van
duidelijke overtredingen van de Mededingingswet. Deze wet is van wezenlijk
belang voor het waarborgen van de in de zorgsector geïntroduceerde vraagsturing
en keuzevrijheid voor de patiënt. Het opleggen van boetes leidt ertoe dat
zorgaanbieders een prikkel hebben om de Mededingingswet na te leven en
keuzevrijheid voor patiënten nu en op langere termijn te borgen. Omgekeerd zou
het volledig zonder consequenties laten van inbreuken op de Mededingingswet
betekenen dat aan zorgaanbieders een vrijbrief wordt gegeven om eigenhandig de
concurrentie en keuzevrijheid van de patiënt te beperken. Dit zal ten koste gaan
van een structurele verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid van de
zorgsector en is daarmee niet in het belang van de Nederlandse gezondheidszorg.
Aanvullend willen we nog opmerken dat bij het bepalen van de hoogte van de
boetes door de NMa zowel gekeken is naar de hoogte van de omzet als naar de
draagkracht van de betrokken instellingen. De boetes brengen derhalve de
continuïteit van zorg niet in gevaar.
11
Bent u van mening dat het boetegeld weer terecht moet komen bij de zorg? Zo ja,
wilt u dat regelen en daarover de Kamer informeren? Zo nee, hoe legt u uit dat
premiegelden via een omweg niet bij de zorg terecht komen?
In de Mededingingswet is bepaald dat boetes van de NMa de Staatskas invloeien.
Ook bestuurlijke boetes van onder meer de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Inspectie voor de
Gezondheidszorg (IGZ) vloeien zonder oormerk in de algemene middelen. Voorts
hebben verschillende betrokken thuiszorgaanbieders aangegeven dat de boetes
niet ten koste zullen gaan van de patiënt of de kwaliteit van de zorg, maar uit de
reserves gefinancierd zullen worden. Wij zien dan ook geen aanleiding om voor
boetes van de NMa een sectorspecifieke uitzondering te maken.
In dit kader is ten slotte van belang dat in mei van dit jaar de leden van de
grootste branchevereniging van zorgaanbieders, ActiZ, een door de NMa
voorgestelde sectorbrede schikkingsregeling voor mededingingsovertredingen . de
zogenoemde regeling alternatieve afdoening . hebben afgewezen. Hierbij zou een
programma worden gestart met een onafhankelijke commissie, waarbinnen
thuiszorgaanbieders mededingingsbeperkende afspraken vrijwillig konden melden
en beoogd werd herhaling in de toekomst te voorkomen. De commissie zou op
grond van de ernst en duur van de gemelde afspraken per onderneming een
schikkingsom vaststellen, af te dragen aan een apart fonds. Het geld uit dat fonds
zou uitsluitend bestemd zijn voor innovatieve zorgprojecten die direct ten goede
zouden komen aan de cliënt.
Een belangrijk aanvullend aspect van deze regeling was dat zorgaanbieders niet in
beroep zouden gaan tegen het schikkingsoordeel van de commissie. Aangezien ook
de NMa geen opvolging meer zou geven aan bij de commissie aangemelde
afspraken, zou de regeling aldus langslepende en kostbare juridische procedures
voorkomen. Vooraf was bekend dat het afwijzen van de schikkingsregeling met
zich zou brengen dat de NMa de . tijdelijk stilgelegde . onderzoeken en
bezwaarprocedures weer ter hand zou nemen. Dit heeft onder meer geresulteerd
in de nu vastgestelde boetes.
12
Bent u er gelukkig mee dat de thuiszorgbranche en de NMa recht tegenover elkaar
staan, met als resultaat rechtszaken? 3) Kunt u uw antwoord toelichten?
Wij kunnen ons niet vinden in het beeld dat de NMa en de thuiszorgbranche recht
tegenover elkaar staan. Een groot deel van de sector is zich inmiddels bewust van
het belang van naleving van de Mededingingswet. Dit blijkt onder meer uit het feit
dat de meerderheid van de leden van ActiZ zich hebben uitgesproken ten faveure
van het tot stand brengen van een zogenoemd 'compliance programma' om
naleving van de Mededingingswet binnen de sector te bewerkstelligen en voor de
toekomst te waarborgen.
De thuiszorgbranche verschilt met name van mening met de NMa over de manier
waarop met overtredingen van de Mededingingswet uit het verleden moet worden
omgegaan. Zoals bij vraag 11 is aangegeven heeft de meerderheid van de ActiZ
leden zich uitgesproken tegen de handreiking die de NMa de sector op dit punt
heeft gedaan. Dat er nu sprake zal zijn van rechtszaken is een logisch gevolg op
het afwijzen van deze regeling. Zoals al aangegeven bij vraag 11, was immers
vooraf bekend dat het afwijzen van de schikkingsregeling met zich zou brengen
dat de NMa de . tijdelijk stilgelegde . onderzoeken en bezwaarprocedures weer op
zou pakken.
14
Hoe draagt de bemoeienis van de NMa bij aan de wens de bureaucratie in de zorg
terug te dringen? Kunt u uw antwoord toelichten?
De NMa legt geen administratieve verplichtingen op aan zorgaanbieders, noch
vraagt zij (periodieke) rapportages. De NMa is, als het ware, bureaucratieneutraal.
Wel is het van belang dat zorgaanbieders op de hoogte zijn van, en handelen naar,
alle op hen van toepassing zijnde regelgeving. In dat kader passen bijvoorbeeld de
Richtsnoeren Zorg van de NMa, die zorgaanbieders daarbij ondersteunen, als ook
de aangekondigde gesprekken met de raden van toezicht van
thuiszorgorganisaties.
15
Kunt u uitleggen hoe u kleinschalige thuiszorg tot stand wilt brengen, zonder dat
er afspraken over aanbod worden gedaan? 4)
Zorgkantoren kunnen het element kleinschaligheid in hun inkoopbeleid meenemen.
Vervolgens kunnen zij meer zorg inkopen bij organisaties die hun zorgverlening
kleinschalig hebben ingericht. Buurtzorg is een voorbeeld van een kleine
thuiszorgorganisatie die groot geworden is door eigenstandig te groeien.
16
Bent u van mening dat er voor kleinschalig thuiszorg meerdere buurt of
wijkgerichte teams zich moeten 'aanbieden'? Zo ja, kunt u uitleggen wat hier
efficiënt aan is? Zo nee, wat gaat u doen met de bemoeienis van de NMa met de
thuiszorg?
Vanuit het oogpunt van effectiviteit en doelmatigheid is het zinvol dat ook voor
kleinschalige thuiszorg meerdere organisaties zich gaan aanbieden. Dit voorkomt
dat een lokaal monopolie ontstaat waarin cliënten niets meer te kiezen hebben.
Keuzevrijheid is van belang voor het behoud van onderscheidingsprikkels, wat
positieve gevolgen heeft voor de prijs en de kwaliteit.
1) http://www.zorgvisie.nl/Ondernemen/NMa.geeft.thuiszorg.opnieuw.
waarschuwing.htm
2) Kamerstuk 32012, nr. 9, blz. 21
3) http://www.skipr.nl/actueel/thuiszorgaanbieders.dagen.nma.voor.gerecht.
70316.html
4) Regeerakkoord en gedoogakkoord 'Vrijheid en Vertrouwen' (Kamerstuk 32417,
nr. 15)