Gemeente Berkelland
`Samen Anders'
Aan de slag met `Samen Anders'
B&W maken actielijst om toe te werken naar andere overheid
samen aan de slag 2
Het coalitieakkoord `Samen Anders' gaat niet alleen over bezuinigingen.
Integendeel: het gaat vooral over een andere verhouding tussen inwoners
en overheid. Over vertrouwen hebben in elkaar. En over een overheid die
zich gedraagt als partner in plaats van een overheid die het altijd
beter weet. Het college van burgemeester en wethouders heeft nu een
actielijst opgesteld die tot die `andere overheid moet leiden.
Bemoeial
Want hoe komt die andere verhouding tussen inwoners en overheid tot
stand? Voordat we daar antwoord op kunnen geven, moeten we eerst kijken
naar hoe het nu gaat tussen de gemeente Berkelland en alle 45.000
inwoners. In de afgelopen jaren hebben we veel gedaan en geleerd op het
gebied van burgerparticipatie. Of het nu ging om afvalverwerking of de
ontwikkeling van de Leusinkbrink. Of het ging om de inrichting van wijk
De Esch of de uitgangspunten van het Wmo-beleid. Inwoners en
instellingen werden betrokken en hun inbreng werd vertaald in beleid of
een uitvoeringsplan. Toch zie je dat met al die vormen van interactief
besturen en inspraak de kloof tussen gemeente en inwoners niet kleiner
wordt. Hoe komt dat?
Noaberschap
Wij denken dat de gemeente (de overheid) zich teveel met zaken bemoeit
die niet van de gemeente zijn. Een mooi voorbeeld daarvan staat in het
coalitieakkoord `Samen Anders'. Daar spreken we over `modern
noaberschap'. De reactie van enkele inwoners is dat we als gemeente
moeten afblijven van zo'n begrip als `noaberschap'. Letterlijk werd
gezegd: "Dat is van ons!" En zo zie je hoe wij als gemeente- met de
beste bedoelingen - geneigd zijn om te veel vanuit ons eigen
gezichtspunt te praten.
Hoe gaan we het anders doen?
De actielijst voor Samen Anders' ziet er zo uit:
1. Gesprekken
Leden van het college van burgemeester en wethouders voeren gesprekken
met:
* Woningbouwcorporaties
* Besturen van basisscholen
* Muziekschool en muziekverenigingen
* Huisartsen
* Vrijwilligersorganisaties
* Organisaties op gebied van zorg en welzijn
* Dorpsorganisaties kleine kernen (eerst met elkaar, mogelijk
daarna per kern)
* Kerken
* Ondernemersorganisaties
In deze gesprekken wordt verkend welke behoeften de gesprekspartners
hebben en wat zij verwachten van de gemeente. Doel is om na te gaan of
er projecten te bedenken zijn die we `samen' doen en die bijdragen aan
de leefbaarheid van Berkelland. Een eerste project is er al. Bij het
proefproject `Wmo in de buurt', koppelen we allerlei vormen van zorg en
welzijn op buurtniveau aan elkaar. Het gebeurt onder regie van één
instelling en we maken gebruik van geldpotjes die voor die tijd
allemaal los van elkaar stonden. De gemeente krijgt in dit project een
andere rol: niet meer bepaler van de zorg in detail, maar alleen het
bepalen van de gewenste resultaten op hoofdlijnen. Voor een tweede
project kan gedacht worden aan het basisonderwijs. Hier gaat het om
samenwerking per kern om op een slimme manier de teruggang van
leerlingen op te vangen. Je zou de gebouwen voor meer functies kunnen
gebruiken. Denk aan andere voorzieningen, zoals de bibliotheek. Hier
kunnen dus nog `samenwerkingsprojecten' bij komen, waarbij de
samenleving het voortouw neemt.
2. Burgers aan het stuur
We sluiten aan bij het proefproject `Burgers aan het stuur'. Dit is een
initiatief van Twijnstra Gudde en krijgt subsidie van het ministerie
van Binnenlandse zaken. In dit proefproject leren gemeenten van en met
elkaar hoe burgerparticipatie succesvol kan leiden tot verkleinen van
de kloof tussen inwoners en overheid.
3. Digitale dienstverlening en sociale media
Ook door de digitale revolutie is de samenleving om ons heen
fundamenteel veranderd. Internet heeft dingen mogelijk gemaakt die tot
voor kort onvoorstelbaar waren. En al deze nieuwe mogelijkheden zijn
voor iedereen binnen handbereik, 24 uur per dag, waar je ook bent.
Daarom digitaliseren we onze dienstverlening. Daarnaast willen we
meedoen aan hyves, facebook, LinkedIn en twitter. We kunnen ideeën,
kennis en contacten delen en benutten. Het vergroot de mogelijkheden om
flexibeler, interactiever en transparanter te werken. Zowel binnen de
eigen organisatie als naar buiten toe.
4. Voldoende informatie
De bezuinigingen op grote instellingen (muziekschool, bibliotheek,
sociaal cultureel werk) en op subsidies voor verenigingen zijn veel
inwoners van Berkelland rauw op het dak gevallen. We horen dat de
noodzaak tot bezuinigen voor veel inwoners wel duidelijk is. Maar wat
is de achtergrond van de gemaakte keuzes? En hoe zitten de
gemeentefinanciën in elkaar. Inwoners serieus nemen betekent ook dat de
gemeente ervoor moet zorgen dat inwoners voldoende informatie krijgen
om zelf een eigen mening te vormen. Daarom schrijven we bijvoorbeeld
een artikelenserie in Berkelbericht over gemeentefinanciën onder de
titel `Hoe zit het met de portemonnee van Berkelland?'. Er is in
BerkelBericht een oproep geplaatst om vragen te stellen die in de serie
beantwoord kunnen worden.
5. Bij nieuwe vraagstukken eerst overleg
De komende jaren zal de gemeente zich met veel nieuwe vraagstukken en
thema's moeten gaan bezighouden. We gaan bij deze nieuwe vraagstukken
eerst in overleg met inwoners, organisaties en bedrijven over wat er
leeft. Nadrukkelijk doen we daarin ook een beroep op de kennis en
deskundigheid van alle Berkellanders. Beleidsontwikkeling en
uitvoering worden zo meer en meer een zaak van inwoners en gemeente als
gelijkwaardige partijen.