ChristenUnie
Bijdrage Arie Slob Algemeen Overleg Verkeersveiligheid
Bijdrage Arie Slob Algemeen Overleg Verkeersveiligheid
donderdag 11 november 2010 15:00
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Ik kom straks te spreken over
de alliantie rond de trekkers.
Iedere verkeersdode of gewonde is er een te veel. Ik denk dat de
politiek eensgezind is in het idee dat we er alles aan moeten doen om
het aantal slachtoffers, dat helaas ieder jaar weer hoog is, terug te
dringen. Over dat doel zijn we het eens, over de weg ernaar toe en de
middelen om dat doel te bereiken kunnen we misschien wat discussie
voeren. Ik heb de afgelopen jaren echter vaak gemerkt dat we redelijk
eendrachtig hierin kunnen optreden. Ik loop een paar punten langs die
ik namens mijn fractie onder de aandacht wil brengen.
Ten eerste kom ik te spreken over de opmerkingen die zijn gemaakt over
scooteroverlast en hoe die aan te pakken. Ik sluit mij aan bij de
gedoogcoalitie van het CDA-plan om daar verder stappen in te zetten. Ik
denk dat het goed is om dat met elkaar te doen. Ik vraag wel aandacht
voor het toenemend aantal fietsers in Nederland. Op zich is het een
heel plezierige ontwikkeling dat er meer fietsers komen. Ik heb
gisteren begrepen dat de minister verantwoordelijk is voor het gehele
fietsbeleid. Er is de afgelopen maanden ontzettend veel gefietst. Ook
de verkoop van fietsen is heel hoog geweest; ondanks de crisis is het
echt booming. Door BOVAG geïnitieerd onderzoek wijst uit dat er in acht
maanden tijd 157.000 sportieve fietsen verkocht zijn en 22.000
racefietsen.
We zien echter wel dat er problemen op de fietspaden ontstaan.
Problemen ontstaan met name als er grote groepen toerfietsers en
recreatieve fietsers samen zijn. Hun snelheden verschillen nogal. Daar
hebben we de afgelopen maanden helaas ongelukken mee zien gebeuren, een
enkele keer zelfs met dodelijke afloop. Ik vraag de minister om hierop
in te gaan. Mijn fractie stelt voor om het Belgische model te volgen,
waarbij grotere groepen toerfietsers --de grens in België is 15 tot 50
-- van de fietspaden af moeten en op de weg mogen fietsen. Voor groepen
boven de 50 fietsers geldt de bepaling dat er volgauto's moeten zijn.
Ik denk dat we met deze maatregel een groeiend probleem op een heel
effectieve manier kunnen aanpakken. Ik krijg graag een reactie van de
minister.
Zo'n 10% van de verkeersdoden is motorrijder. De minister wil dat de
rijopleiding verbeterd wordt. Dat lijkt mijn fractie een prima plan. De
plannen voor de verbetering van de weginrichting vinden wij echter nog
niet erg concreet. Ik lees dat de minister de richtlijnen van CROW wil
actualiseren. Dat is op zich goed, maar duurt wel heel erg lang, want
dat is pas gereed in 2012. Kan het niet eerder gebeuren?
Er zijn ook vaak problemen met gevaarlijke belijning. Ik vraag de
minister om gemeenten het signaal te geven dat zij daar beter op moeten
letten. Dat kan heel veel schelen voor de veiligheid van motorrijders.
We weten ook dat in 2009 60 km motorvriendelijke geleiderail is
geplaatst door Rijkswaterstaat. Ik ben benieuwd wat het target van de
minister is voor het komende jaar. Ik denk dat we wel met deze
geleiderail door moeten gaan. Ook dat kan slachtoffers schelen. De
minister weet dat als er wat gebeurt, het bij motorrijders vaak om heel
ernstige ongelukken gaat.
Ik vraag aandacht voor de scootmobiel. De achteruitkijkspiegel wordt
weliswaar verplicht voor deze voertuigen, maar pas per 1 januari 2012.
Kunnen dit soort dingen niet gewoon sneller? De veiligheid is er immers
mee gemoeid. Kan de minister zich ervoor inzetten om de ingangsdatum
met een halfjaar te vervroegen? Zou zij ook met de verzekeraars in
gesprek willen gaan om hen te verleiden scootmobielrijders cursussen te
laten volgen? Ze zijn er wel mee bezig, maar ook dat zou een
behoorlijke duw kunnen krijgen.
Dan kom ik op het alcoholslot. We zijn blij dat de invoering er gaat
komen. Daar hebben we ook in de tijd van minister Peijs al over
gesproken, toen deze minister nog staatssecretaris was. Mooi dat de
minister het verder kan oppakken. Ik sluit mij aan bij de vragen die
zijn gesteld over de alcoholverslaafden. We moeten niet een bepaalde
doelgroep erbuiten houden. Ik vraag de minister ook of zij na wil gaan
of automatisch wordt doorgeven door de politie aan het CBR wanneer
iemand in beschonken staat is aangehouden. Ik begrijp dat dat de
bedoeling is, maar mijn fractie vraagt zich af of het altijd gebeurt.
Het is van belang dat die informatie daar echt terechtkomt. Het zou
mooi zijn als er een automatisch systeem komt dat dat mogelijk maakt.
Dan kom ik op het landbouwverkeer. De heer Aptroot was verbaasd over de
coalitie maar er ligt nog een motie, medeondertekend door PvdA en
GroenLinks. De motie betreft de discussie over het advies van de
commissie-Peijs. We hebben belangrijke stappen gezet. De discussie over
de invoering van een kenteken dan wel een snelheidsbordje dan wel een
herkenningsplaat is nog niet afgerond. Dat betreft dus ook mijn
aangehouden motie over de herkenningsplaat. Ik heb de motie aangehouden
omdat er vragen waren bij wat ik maar de coalitiepartijen noem -- ik
schaar de PVV daar gemakshalve ook onder -- of dit wel de juiste weg
was. Inmiddels ligt er een rapport van de Onderzoeksraad Voor
Veiligheid. Dat gaat nog veel verder dan wat ik mijn motie bepleit. Ik
vraag de minister om met dit rapport in de hand, zij kent het
ongetwijfeld, te reflecteren op mijn motie en op de vraag of het toch
niet van belang is -- ik zeg het ook tegen de coalitiepartijen -- dat
we met elkaar hierin een stap zetten. Het minste wat ik de minister wil
vragen, even los van mijn motie, is het volgende. Met name Friesland en
Zeeland vragen voortdurend of ze hiermee aan de slag mogen. Misschien
kunnen we dat even loskoppelen van de discussie over de motie, als we
daar niet helemaal uitkomen. Zou de minister die provincies in ieder
geval de ruimte kunnen bieden om als een soort proeftuin te fungeren
voor het werken met een provinciale ontheffingsplaat en daarmee
ervaring op te doen? Ik weet dat er een brief is van de provincie
Friesland over dit onderwerp. Op basis van de ervaringen kunnen we
misschien voor de rest van het land een besluit nemen. Het is echt van
belang. Ik verwijs ook naar de slachtoffers bij het tractorrijden in
Biddinghuizen, want het is echt heel gevaarlijk, veel gevaarlijker dan
we vaak denken.
Arie Slob