Groen!
Eenheidsvak âburgerschap, filosofie en levensbeschouwingâ, als antwoord op
ondermaats burgerschap Vlaamse scholieren
door Elisabeth Meuleman (Vlaams parlementslid) op 23 november 2010 in
"Onderwijs"
Vlaanderen verdient een onderwijsbeleid dat de leerlingen voorbereidt
op hun maatschappelijke rol en duidelijk kiest voor een actief
pluralistische samenleving in overeenstemming met de realiteit in
Vlaanderen. Groen! vraagt de minister van Onderwijs Smet om een
eenheidsvak âburgerschap, filosofie en levensbeschouwingâ in te voeren,
zowel in het vrij als in het officieel onderwijs, met een equivalent
van 2 uur in de week, van bij de aanvang van het leerplichtonderwijs.
Uit vergelijkend internationaal onderzoek blijkt vandaag dat Vlaanderen
het niet goed doet op vlak van het aanleren van burgerschap en
democratische en maatschappelijke attitudes, en ronduit negatief staat
ten opzichte van immigranten. De minister van Onderwijs Smet reageert
weinig ambitieus. Hij erkent onvoldoende dat het de jongeren zijn die
binnenkort een antwoord zullen moeten formuleren op het zogenaamde
failliet van de multiculturele samenleving en de toenemende
samenlevingsproblemen.
In voorbereiding van het grote, groene onderwijscongres in het voorjaar
van 2011, heeft Groen! zich met leden en externe experts gebogen over
het werken aan waardevorming en actief pluralisme op school. Groen!
besluit hieruit dat de invoering van één eenheidsvak in het vrij en in
het officieel onderwijs, `burgerschap, filosofie en levensbeschouwing'
een doorbraak kan beteken voor het Vlaamse onderwijs op vlak van
emancipatie en burgerschap, en zo verschillende levensvisies beter met
elkaar in contact kan brengen. De huidige vakken levensbeschouwing
kunnen worden behouden. Het is duidelijk dat de leerkrachten
levensbeschouwing een grote rol zullen spelen in de vormgeving van het
eenheidsvak, waar de interlevensbeschouwelijke dialoog aan bod zal
komen.
Met de invoering van een vak `burgerschap, filosofie en
levensbeschouwing' geven we een meer prominente plaats aan de
vakoverschrijdende eindtermen (`voet-en') en - ontwikkelingsdoelen in
het lager onderwijs. Vandaag komen deze waardevolle en maatschappelijk
relevante vakinhouden in de vakken van het gewone curriculum
onvoldoende terug. We maken ruimte voor vraagstukken die te maken
hebben met burgerschap, morele verantwoordelijkheid, met de plaats van
levensbeschouwingen in onze samenleving en met onze basiswaarden van
vrijheid, gelijkwaardigheid, tolerantie en democratie."
"Vlaanderen mag het zogenaamde `failliet van de multiculturele
samenleving' niet accepteren. Het onderwijs maakt onze jongeren klaar
voor de toekomst. Die toekomst is gekleurd, divers, moeilijk te
doorgronden, maar tegelijkertijd rijk en uitdagend. Goed onderwijs
zorgt voor een brede vorming. Het invoeren van een eenheidsvak
`levensbeschouwing, filosofie en burgerschap' kan onze jongeren
voorbereiden op de realiteit van vandaag en op een actieve rol in een
multiculturele samenleving," besluit Elisabeth Meuleman.
IFRAME:
http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fgroen.be%2Fa
ctualiteit%2FNieuwsflash-eenheidsvak-burgerschap-filosofie-en-levensbes
chouwing-als-antwoord-op-ondermaats-burgerschap-vlaamse-scholieren_1809
.aspx&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=recommend&colors
cheme=light&height=80
Contact: Elisabeth Meuleman -