NMa beboet Essent voor niet aanleveren klachtenbestanden
23-11-2010
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft Essent Retail Energie
B.V. een boete opgelegd van EUR 160.000 omdat het energiebedrijf
incomplete klachtenbestanden heeft aangeleverd. De NMa doet onderzoek
naar de klachtafhandeling door leveranciers en vraagt daarom gegevens
over klachten op bij de leveranciers.
Het is de tweede keer dat Essent wordt beboet voor het aanleveren van
incomplete bestanden. Om die reden is nu de basisboete voor deze
overtreding verdubbeld. De boete is vervolgens met 20 procent verlaagd,
omdat Essent wel volledig aan het onderzoek heeft meegewerkt en zo snel
mogelijk alsnog de ontbrekende bestanden heeft aangeleverd.
Voor het onderzoek naar de klachtafhandeling ontvangt de NMa informatie
van energieleveranciers. De NMa controleert vervolgens of de
aangeleverde gegevens compleet zijn. Essent is er toen achter gekomen
dat zij niet alle gegevens aan de NMa had gegeven. Essent krijgt
hiervoor een boete, omdat zij verplicht is om complete
klachtenbestanden aan te leveren. De NMa is voor haar toezichthoudende
taak namelijk voor een belangrijk deel afhankelijk van de informatie
die zij krijgt van de energiebedrijven.
Jaap de Keijzer, lid van de Raad van Bestuur: Klachtafhandeling maakt
onderdeel uit van de service van energieleveranciers. Het is dus
belangrijk dat de NMa in de gaten houdt hoe leveranciers met klachten
omgaan. Voor ons onderzoek naar klachtafhandeling hebben we echt alle
klachteninformatie van een leverancier nodig. Als hij slecht
afgehandelde klachten achterhoudt, kan hij immers goede sier maken met
een goed resultaat. In dit concrete geval bleek dat overigens niet zo
te zijn; als de ontbrekende gegevens van Essent wel worden meegenomen
in het onderzoek naar klachtafhandeling, zijn de eindscores van Essent
op het punt van klachtafhandeling nagenoeg hetzelfde.
Tegen het besluit van de NMa staat bezwaar en beroep open.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)