Besluitvorming bij citymarketing vaak stroperig
08/11/2010 09:36
VVV Nederland
Uit de eerste resultaten van de Nationale Citymarketing Monitor 2010 blijkt, dat citymarketing veel overleg vereist binnen gemeenten, waarbij stroperigheid dreigt. Het onderzoek van de Erasmus Universiteit onder Nederlandse citymarketeers wordt op 23 november a.s. gepresenteerd in Almere.
Geen one-manshow
Citymarketing vereist veel overleg binnen gemeenten. Bijna 50 % van de respondenten heeft
met 3 of meer andere gemeentelijke partijen te maken bij het ontwikkelen en implementeren
van citymarketing. In sommige gevallen zijn er zelfs meer dan 10 verschillende
gemeentelijke partijen betrokken. Het duidt erop dat citymarketing heel behoorlijk wordt
ingebed in de gemeentelijke organisatie om ervoor te zorgen dat (1) de stad zoveel mogelijk één boodschap naar buiten brengt; (2) de marketing van de stad ook aansluit bij de rest van het beleid. Citymarketing is zeker geen one-manshow. De keerzijde is dat citymarketing over veel ambtelijke schijven moet lopen waardoor besluitvorming stroperig kan worden.
Citymarketing Monitor
De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft met hulp van het Netwerk Citymarketing
Nederland, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en VVV Nederland ruim 300
citymarketeers, beleidsmakers en VVV directeuren bevraagd over lokale citymarketing
thema's. Zijn er scherpe marketingkeuzes gemaakt? Is het meer dan promotie? Wie is
verantwoordelijk? Wat zijn 'lessons learned'? Voor het eerst is in Nederland een dergelijk
grootschalig wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd.
23 november
De uitkomsten van de Nationale Citymarketing Monitor 2010 worden gepresenteerd op 23
november in het gemeentehuis van Almere. Sprekers zijn onder meer burgemeester
Annemarie Jorritsma, wetenschappelijk expert Erik Braun en citymarketeer Hans Snel. Het
volledige programma staat op www.netwerkcitymarketing.nl. Geïnteresseerden kunnen zich
aanmelden vóór 15 november via http://www.vvv.nl/citymarketingmonitor.
Nadere informatie
Het Netwerk Citymarketing is een Nederlands samenwerkingsverband van organisaties en
personen, actief op het gebied van citymarketing en andere gebiedsgebonden
marketingactiviteiten. Het Netwerk Citymarketing draagt actief bij aan het delen van kennis en ervaringen van verschillende steden. Kijk voor contactinformatie, het laatste nieuws en de eerste onderzoeksresultaten op www.netwerkcitymarketing.nl.
http://www.netwerkcitymarketing.nl