Rijksoverheid
22 november 2010
Beantwoording vragen over het afronden van belminuten door
telecomaanbieders
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de leden Verhoeven (D66),
Schaart (VVD) en Braakhuis (GroenLinks) en de aanvullende vragen van het lid
Van Dam (PvdA) over het afronden van belminuten door telecomaanbieders.
(w.g.) drs. M.J.M. Verhagen
Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Vragen van het lid Verhoeven (D66), Schaart (VVD) en Braakhuis (GroenLinks)
aan de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie over de ontstane
onduidelijkheid over het afronden op hele belminuten door telecomaanbieders
(ingezonden 12 november 2010).
1
Heeft u kennisgenomen van de uitzending van Kassa waar Eurocommissaris Kroes
aangaf dat het afronden op hele belminuten volgens Europese regelgeving niet is
toegestaan?1
Antwoord
Ja.
2
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de EU-regels alleen gaan over bellen
naar het buitenland (roaming) en dus niet over nationaal belverkeer inclusief het
afronden op belminuten?
Antwoord
Ja. De betreffende EU-regels (de roamingverordening) waaraan mevrouw Kroes
refereerde hebben betrekking op bellen en gebeld worden en sms- en datagebruik
in het buitenland (binnen de EU), het zogenaamde roaming. Bellen vanuit
Nederland naar het buitenland en bellen binnen Nederland vallen niet onder deze
regels.
Overigens houdt de roamingverordening geen verbod in van het afrekenen per
minuut voor gesprekken in het buitenland. De roamingverordening schrijft voor
dat telefonieaanbieders hun klanten in elk geval ook de mogelijkheid moeten
bieden om in het buitenland te betalen per seconde (na de eerste halve minuut)
met een vastgelegd tariefmaximum (het zogenaamde Eurotarief). Het staat
aanbieders vrij hun klanten naast het Eurotarief een ander aanbod te doen voor
bellen in het buitenland.
3
Is het waar dat de afzonderlijke lidstaten zelf verantwoordelijk zijn voor
regelgeving met betrekking tot het afronden op belminuten?
Antwoord
Ja. Het Europees regelgevend kader voor de elektronische communicatie kent
geen voorschriften over de afrekenmethode voor mobiele telefonie. Na onderzoek
is mij gebleken dat het regelgevend kader ruimte laat aan de lidstaten om op
basis van consumentenbescherming voorschriften op te leggen met betrekking tot
1 Kassa, 6 november 2010
Pagina 3 van 6
Directoraat-generaal voor
Energie, Telecom en Markten
Directie Telecommarkt
Ons kenmerk
ETM/TM / 10171486
de afrekenmethode die telefonieaanbieders hanteren, mits deze voorschriften
proportioneel zijn.
4
Vindt u het wenselijk dat het afronden bij grensoverschrijdende
telefoongesprekken niet is toegestaan en bij binnenlandse gesprekken wel?
Antwoord
Zoals ik bij het antwoord op vraag 2 heb aangegeven is er geen Europees verbod
op het afrekenen per minuut voor gesprekken in het buitenland.
5
Hoe hebben België en Duitsland dit geregeld? Is het afronden op belminuten daar
toegestaan?
Antwoord
In België en Duitsland bestaat, net als in Nederland, geen verbod op het
afrekenen per minuut.
6
Is het in Nederland toegestaan dat telecomaanbieders gesprekskosten afronden
op hele belminuten? Zo ja, wilt u dit zo houden?
Antwoord
Het uitgangspunt van de Nederlandse telecomwetgeving is dat de markten voor
vaste en mobiele telefonie vrije markten zijn waarin aanbod, prijs en voorwaarden
in concurrentie tot stand komen. Vanuit dat beginsel is het aan telecomaanbieders
om te bepalen welk aanbod ze in de markt zetten en hoe ze dat opbouwen. De
concurrerende markt, zoals de telecommarkt is, leidt in dat geval tot een aanbod
waarvan verwacht mag worden dat dit aansluit bij de wensen van consumenten.
Het voorgaande neemt niet weg dat ik de recente toename van het aantal
abonnementen waarbij per minuut wordt afgerekend niet toejuich. Consumenten
die het betreft zijn duurder uit en het kan zijn dat zij moeilijker controle kunnen
houden over de belkosten, omdat het lastiger wordt bij te houden hoeveel
belminuten in rekening gebracht worden (de teller van de telefoon rondt
gesprekken bijvoorbeeld niet af op hele minuten). Ook zijn de telefonieaanbieders
niet altijd even transparant geweest over de omzetting.
Het is belangrijk dat consumenten kunnen kiezen voor afrekenen per seconde. En
het is belangrijk dat bedrijven transparant zijn over afrekenmethode en dat ze
zich houden aan de mededingingsregels.
Vanuit mijn ministerie zijn gesprekken gevoerd met KPN en Vodafone over deze
kwestie. Beide aanbieders hebben toegezegd ervoor te zorgen dat consumenten
meer keuze krijgen om per seconde af te rekenen. Bovendien hebben ze
aangegeven transparanter te zijn over de gebruikte afrekenmethode, zodat de
consument bewuster kan kiezen.
Ik wil de markt de kans geven deze punten te verbeteren. Ik wil dat de gedane
toezeggingen begin 2011 ingevuld zijn.
7
Heeft de Nederlandse consument volgens u op het moment de vrijheid om te
kiezen voor een abonnement waarbij er per seconde betaald wordt?
Antwoord
Ja, de consument heeft keuze, maar die is met de recente acties van KPN en
Vodafone wel beperkt.
Mobiele telefonie wordt in Nederland aangeboden door drie aanbieders met een
eigen netwerk (KPN, Vodafone en T-Mobile) en vele tientallen aanbieders die
mobiele telefonie aanbieden via het netwerk van één van de drie
netwerkoperators. Van de drie partijen met een eigen netwerk heeft T-Mobile nog
verschillende abonnementen waarbij per seconde afgerekend wordt. KPN (dat nog
één abonnementsvorm over heeft waarbij afgerekend wordt per seconde) en
Vodafone hebben toegezegd weer een aantal abonnementen in de markt te zetten
waarbij per seconde wordt afgerekend. Ook een aantal aanbieders zonder eigen
netwerk bieden de mogelijkheid om af te rekenen per seconde. Daarnaast is het
zo dat bij prepaidaansluitingen bijna altijd per seconde wordt afgerekend.
8
Vindt u dat de Nederlandse telecommarkt op dit punt goed functioneert, in de zin
dat consumenten goed abonnementen kunnen vergelijken en vervolgens kunnen
overstappen?
9
Wat gaat u doen om er voor te zorgen dat de consument optimaal geïnformeerd
wordt?
Antwoord 8 en 9
Mijn voorganger heeft een aantal maatregelen genomen om de
informatievoorziening van telefonieaanbieders aan consumenten te verbeteren.
Hierdoor worden aanbieders van vaste en mobiele telefonie onder andere verplicht
om consumenten via hun website actief te informeren over basale
tariefinformatie, waaronder de afrekenmethode, voordat de consument een
bestelling kan plaatsen. Dit helpt consumenten om een bewuste keuze te maken.
Deze nieuwe verplichtingen zijn per 1 oktober ingegaan. OPTA ziet toe op de
naleving van deze verplichting en kan indien nodig handhavend optreden.
Bij tussentijdse wijziging van de voorwaarden, zoals in dit geval bijvoorbeeld een
omzetting van betaling per seconde naar per minuut, moeten consumenten door
hun aanbieder geïnformeerd worden. Daarop hebben zij het recht hun
abonnement op te zeggen waarna zij kunnen overstappen.
KPN en Vodafone hebben in gesprekken met mijn ministerie toegezegd extra
aandacht te besteden aan transparante informatievoorziening over de
afrekenmethode.
Vragen van het lid Van Dam (PvdA) aan de minister van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie over de uitspraken van de Eurocommissaris over het
afronden van belminuten door telecomaanbieders (ingezonden november 2010).
1
Heeft u kennisgenomen van de uitspraken van eurocommissaris Kroes over het
naar boven afronden van af te rekenen belminuten door mobiele aanbieders?2
Antwoord
Ja.
2
Heeft Eurocommissaris Kroes aan u bekend gemaakt welke Europese bepalingen
zorgen dat de nationale regelgevende instantie (wetgever en/of toezichthouder)
mag ingrijpen of, gelet op de woorden van eurocommissaris Kroes, zelfs moet
ingrijpen? Zo nee, bent u bereid navraag bij haar te doen welke bepalingen de
ruimte zouden bieden of zelfs zouden dwingen in te grijpen en kunt u op basis
daarvan vertellen om welke bepalingen het gaat?
Antwoord
Naar aanleiding van de uitspraken van mevrouw Kroes in het programma Kassa is
een misverstand ontstaan over de Europese regels ten aanzien van afrekenen per
minuut. Mevrouw Kroes heeft dit misverstand een dag later uit de wereld