Rijksoverheid
Consument moet mobiel bellen kunnen afrekenen per seconde
Nieuwsbericht | 22-11-2010
Minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vindt
dat consumenten die dat willen de mogelijkheid moeten hebben om
gesprekken met de mobiele telefoon gewoon af te rekenen per seconde.
Toezeggingen
In antwoorden op Kamervragen laat de minister vandaag weten niet
gelukkig te zijn met de recente stappen van Vodafone en KPN, die bijna
uitsluitend nog abonnementen aanbieden waarbij gesprekken naar boven
worden afgerond op hele minuten. Naar aanleiding hiervan zijn
gesprekken gevoerd met beide telefonieaanbieders.
KPN en Vodafone hebben toegezegd dat ze hun klanten snel meer keuze
zullen bieden door meer abonnementen aan te bieden waarbij per seconde
afgerekend wordt. De minister wil dat de telefoniebedrijven begin 2011
hun toezeggingen ingevuld hebben.
Kiezen voor afrekenen per seconde
Verhagen: "Veel mensen vinden afrekenen per minuut oneerlijk omdat je
betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Ik kan me dat goed voorstellen.
Daarom vind ik dat consumenten moeten kunnen kiezen voor afrekenen per
seconde. Ik ben blij dat de aanbieders zich dat ook realiseren en weer
meer keus gaan bieden. Ik zal de zaak nauwgezet volgen."
Afbeelding van mobiele telefoon.
Duidelijkheid over prijzen
Naast keuzevrijheid benadrukt Verhagen ook het belang van
transparantie. Consumenten moeten bewuste keuzes kunnen maken. Daarvoor
moeten zij goed geïnformeerd zijn. Telefonieaanbieders moeten dus
duidelijk zijn over prijzen en voorwaarden, zoals de afrekenmethode.
Sinds 1 oktober van dit jaar moeten telefonieaanbieders voldoen aan
strengere transparantieverplichtingen, waardoor zij onder andere
duidelijker moeten vermelden of ze per seconde of per minuut afrekenen.
Telecomwaakhond OPTA ziet toe op de naleving van deze regels en kan
ingrijpen bij overtredingen.