Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Niet treuzelen met tram, onmiddellijk ingrijpen bij Zuidtangent
Noord-Holland moet niet treuzelen met het laten rijden van een tram op
de Zuidtangent, die door overvolle bussen en overlast ten onder dreigt
te gaan. Dat schrijft Rover-Haarlem in een brief aan de provincie, die
maandag in de commissie VV&W besluit over de investering in nieuwe
HOV-projecten en de Zuidtangent.
De Zuidtangent gaat aan zijn succes ten onder: bussen zitten overvol,
klonteren samen, en Haarlem centrum en diverse kruisingen kunnen het
toegenomen aantal bussen en auto's niet verwerken. Bovendien wil
Haarlem-Noord geen Zuidtangentbaan.
De Haarlemse wethouder van Doorn kwam vrijdag met de volgende
oplossing: Haal de Zuidtangent weg uit Haarlem Centrum en leg deze
helemaal om, langs de rand van Haarlem (Waarderpolder), zodat ook
Haarlem Noord niet hoeft worden aangedaan.
Geduputeerde Post stelt voor in haar rapport "Toekomstperspectief
Zuidtangent" om tot 2030 nog meer en langere (driedubbelgelede)
Zuidtangentbussen te laten rijden. Een tram vanaf Velse naar
Schiphol-Noord (400 miljoen) of naar Amsterdam Arena (900 mln) wordt
uitgesteld naar de verre toekomst. Ondertussen zal de Zuidtangent aan
zijn succes ten onder gaan zo vreest Rover.
Rover-Haarlem wil niet pappen en nathouden, maar daadkracht:
1. Rover wil een C1000-tram: geen fratsen, want dat scheelt:
Kort traject - alleen van Haarlem-NS tot Schiphol-NS, over bestaande
route.
Geen dure tunnel - maar trambrug naast de Langebrug (is al eens bedacht
voor de auto, het kan en past).
Geen dure trambanen erbij, gewoon rails leggen in de betonbaan, en
verder in het asfalt (in Amsterdam rijden trams ook over de weg).
Een tram is namelijk schoon, stil en gaat als een strijkijzer rustig
door de stad en lost de problemen op. Bovendien zorgt een tram voor
15%-30% extra reizigers en stimuleert huizenprijzen en de
winkelverkoop.
2. In Haarlem-Noord blijft lijn 75 rijden over de huidige route.
Die bus hoeft slechts rood geverfd te worden
3. Ga creatief op zoek naar geld
Geld kan komen uit: EXINH-III (2011), de nooit uitgegeven 100 miljoen
voor een Spaarnetunnel (deels: bezuinigingen ongedaan maken,
productformule en haltes gaan voor!). Gezien het regionale economische
belang kan geld komen uit wegenprojecten (bv niet honderden miljoenen
meebetalen aan weg die in bollenstreek de problemen van Zuid-Holland
oplost) en de Metropoolregio/Stadsregio (reizigers op drukste
ZT-traject gaan vooral naar Amsterdam en Schiphol-bedrijven). Tenslotte
kan het rijk gevraagd mee te betalen, want de bereikbaarheid van
Schiphol is een nationaal belang.
"Actie is vereist om de Zuidtangent niet aan zijn succes tenonder te
laten gaan.", schrijft Leon Tebbens in de brief aan de
provincie. "Nu nog langere bussen laten rijden is geen optie: de
overlast in de stad blijft. En het duurt 10 jaar voor er een tram kan
rijden, dus we kunnen niet wachten."
Pagina geplaatst: 22 november 2010