MKB'ers kijken in de keuken van collega-foodbedrijven
Wat vroeger op school alleen in het uiterste geniep kon, mochten
twintig ondernemers openlijk gedurende één dag: afkijken! Tijdens de
mini-trendtour door Noord-Holland op 18 november kregen zij een
spreekwoordelijk kijkje-in-de-keuken bij twaalf collega-ondernemers in
de agri- en voedingssector. Zij keken de kunst af bij ondernemers die
met passie producten bereiden, van chocolade, varkensvlees, kaas,
tomaten, meel, bier en wijn tot⦠eetbare insecten! Deze openheid bood
hen een dag inspiratie om tot nieuwe ideeën te komen voor hun eigen
bedrijf. Bang dat hun ideeën 'gejat' worden is niemand. Want duidelijk
bleek tijdens deze inspiratietour dat het geheim van de smit niet
schuilt in zijn recept, maar in de combinatie van zijn vakmanschap,
passie en ondernemerschap.
Syntens Minitrendtour Puur Noord-Holland
Deze dagtocht is de elfde uit een reeks van twaalf provinciale
mini-trendtours die Syntens dit jaar in Nederland organiseert.
Organisator en innovatieadviseur Stephanie Wagenaar: "Ondernemers
krijgen vaker de kans om in hun eigen branche op bedrijfsbezoek te
gaan. Bakkers gaan dan op bezoek bij collega-bakkers. Wij zien dat
innovatie juist plaatsvindt op de grensvlakken van sectoren. Het
belangrijkste is dan ondernemers uit verschillende disciplines bij
elkaar te zetten. Dan zie je dat er spannende, nieuwe combinaties
ontstaan. Tijdens zo'n mini-trendtour willen we hen uitdagen tot nieuwe
verbindingen te komen".
De ondernemers brachten 's morgens een bezoek aan Da Vinci Bonbons &
Chocolade, varkenshouderij Het Beemsterlant's Varken en Kaasmakerij
Uitentuis. Na de lunch bij Aagje Deken in Middenbeemster spiekten zij
bij de Beemsterwijngaard, tomatenkweker Royal Pride Holland, Molen de
Krijgsman en Breugems Brouwerij. De reis werd besloten in bekroond
restaurant 'De Vijfde Smaak' in Wormerveer. Hier vertelde Jan Ruig hen
over de nieuwe smaaksensatie: eetbare insecten. Tevens hoorden ze de
verhalen van Harm van Dijk over Landmarkt en kaasspecialist René
Koelman van Bourgondisch Lifestyle.
De meereizende ondernemers kijken terug op een geslaagde dag. Saskia
Joha van Hoeve Kazan: "De rode draad was voor mij: Blijf bij je hart
bij het uitrollen van je concept, zoek niet te ver en sta achter je
concept. Voed dit met tijd, klankbord en innovatie!" Ko van Twillert
van Ko-Kalf was vooral onder de indruk van de aanpak van Royal Pride:
"Een zeer goed concept! Ook leerzaam om tijd over te houden om na te
denken over de ontwikkeling en toekomst van je bedrijf." Piet Jan
Visser van Agridee viel vooral het rotsvaste geloof van de ondernemers
in hun product of concept op. "Dat komt soms wat eigenwijs over, maar
ze "gaan"er helemaal voor!" Rita Schilder van Lakenvelder boerderij
beaamt dit: "Wat een vasthoudendheid en overtuiging van de ondernemers!
Tegen de stroom houden zij allen vast aan hun idee. Zij doen dat op hun
'eigen-wijze' manier."
Lees het gehele verslag van deze inspiratietour op
www.syntens.nl/minitrendtour. Via deze website is het tevens mogelijk u
aan te melden voor de laatste mini-trendtours in 2010: PUUR Groningen
Ontdekken. De foto's van de mini-trendtour zijn te bekijken op
www.minitrendtour.nl
Syntens