Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Vragen bij brand in Utrecht
De brand in de verkeersleidingspost Utrecht heeft het spoor in het hart
geraakt, zoals ProRail zelf stelt. De gevolgen voor de treinreizigers
en de bereikbaarheid van Utrecht zijn enorm. Rover wenst de mensen die
de schade moeten herstellen (de technische schade en de schade aan de
dienstverlening) alle wijsheid en sterkte.
De impact van deze brand op het treinverkeer roept vragen op. Die
vragen had ROVER ook al bij de storingen die het afgelopen decennium
bij herhaling leidden tot het `plat' gaan van het treinverkeer in
Utrecht Centraal en omgeving. ProRail bleek te weinig mogelijkheden te
hebben om storingen in de systemen van de Verkeersleiding op te vangen
en het treinverkeer zo veel mogelijk op gang te houden.
Om dat te verbeteren is vorige maand een nieuw `zenuwcentrum' voor het
spoor in gebruik genomen, het Operationele Controle Centrum Rail
(OCCR). Maar kennelijk bevat de technische ketting nog steeds kwetsbare
schakels. ROVER wil duidelijkheid over dat risico en de vraag hoe dit
kan worden verminderd. Ook wil ROVER weten waarom systeemuitval in
Utrecht nog altijd leidt tot complete uitval van het treinverkeer
tussen bijvoorbeeld Gouda en Zoetermeer, tussen Ede en Arnhem en tussen
Leiden en Alphen aan den Rijn. De technische aansturing van seinen en
wissels op die trajecten gebeurt lokaal en is dus niet door de brand in
Utrecht getroffen. Maar blijkbaar is er voor de bediening van deze
trajecten vanuit Utrecht nog steeds geen back-up. Volgens ProRail had
dit wel een functie van het OCCR zullen worden (zoals blijkt uit een
brief aan de Tweede Kamer van de toenmalige minister van V&W uit 2006).
Zoals elke keer bij grote ontregelingen, liet de informatie aan de
reizigers veel te wensen over. Zelfs bij de geplande `wintertest' in
oktober ging het mis. NS en ProRail beloven telkens beterschap, maar
ROVER wil die belofte nu wel eens waargemaakt zien.
Pagina geplaatst: 20 november 2010