UMC St Radboud
Nederlandse burger positief over gezondheidszorg
18-11-2010
Nederland onderscheidt zich internationaal positief op de
toegankelijkheid van de gezondheidszorg, maar er blijven ook kansen
liggen. Dat blijkt uit een enquête onder bijna 20.000 burgers in 11
landen. Het Nederlandse deel van het onderzoek is uitgevoerd door de
afdeling IQ healthcare van het UMC St Radboud.
Internationaal onderzoek
Het Amerikaanse Commonwealth Fund laat jaarlijks een onderzoek
uitvoeren om inzicht te krijgen in het functioneren van nationale
gezondheidszorgsystemen. Door het internationale karakter is het
mogelijk om sterke en zwakke punten aan te wijzen. Ook kunnen in de
loop der jaren trends zichtbaar worden.
Het onderzoek van 2010 richtte zich op de ervaringen van de burgers in
de deelnemende landen. In voorgaande jaren stonden ervaringen van onder
andere chronisch zieken en medische beroepsbeoefenaren centraal.
Sterke punten
Sterk punt van de Nederlandse gezondheidszorg is de toegankelijkheid.
Tussen de 70 en 80 procent van de Nederlandse respondenten kon dezelfde
of de volgende dag terecht voor een afspraak met de huisarts. Ook de
medisch specialistische zorg is goed toegankelijk. Meer dan driekwart
van de respondenten kon binnen vier weken bij een medisch specialist
terecht. De gemiddelde Nederlandse burger ervaart weinig financiële
belemmeringen. Dit komt door de gratis toegankelijke huisartsenzorg en
de relatief lage eigen bijdragen. Hiermee scoort de Nederlandse
gezondheidszorg internationaal goed op het punt van zowel de fysieke
als financiële toegankelijkheid.
Het preventiebeleid voor risicopopulaties, bijvoorbeeld hartpatiënten
of patiënten met diabetes, wordt adequaat uitgevoerd. Nederlandse
respondenten ervaren weinig problemen met de coördinatie van zorg en
rapporteren weinig medische fouten.
De communicatie van de Nederlandse huisarts is goed in vergelijking met
andere landen.
Extra aandacht
Toch blijven er ook kansen liggen. De Nederlandse gezondheidszorg
blijft achter als het gaat om darmkankerscreening. Verder doet de
huisarts weinig aan leefstijlbegeleiding, zowel van mensen met
bijvoorbeeld overgewicht, als van mensen met een chronische aandoening
voor wie begeleiding op het gebied van voeding, bewegen of stress
relevant is. Verder is het aantal onterechte bezoeken aan de
Spoedeisende Hulp hoog en zou er vanuit de huisartspraktijk extra
aandacht moeten zijn voor medicatiebewaking. De huisarts zou in
individuele gevallen meer ondersteuning kunnen bieden bij de
coördinatie van zorg.
Trends
Trends over de afgelopen jaren laten zien dat de telefonische
bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk sterk is verbeterd. Het
percentage Nederlandse gezinnen dat het afgelopen jaar niets heeft
betaald voor medische behandelingen of diensten is sterk gedaald. Dit
is het gevolg van de invoering van de eigen bijdrage aan de
ziektekosten. Toch wordt dit niet als een belemmering ervaren.
Dit jaar namen de Verenigde Staten, Canada, Nieuw Zeeland, Australië,
Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Zweden,
Zwitserland en Nederland aan het onderzoek deel.