Ingezonden persbericht
PERSUITNODIGING
LET OP: ONDER EMBARGO TOT WOENSDAG 17-11-2010 6:00 uur
- Derde ronde grootste energiebesparingscampagne van Nederland van start -
Piet Paulusma trapt Klimaatstraatfeest af in straat in Waalwijk
Woensdag 17 november trapt Piet Paulusma in Waalwijk opnieuw het Nationale
Klimaatstraatfeest af. Samen met de winnaars van de vorige ronde viert Piet
Paulusma dat de grootste energiebesparingswedstrijd van Nederland voor de
derde maal van start gaat.
Duizenden straten in het hele land zullen naar verwachting ook dit jaar weer
de strijd met elkaar aangaan voor de titel 'beste klimaatstraat van
Nederland'. Piet Paulusma, de SBS6-weerman, zal woensdagavond 500 gouden
enveloppen, goed voor maar liefst 500 straatfeesten, veilig opbergen in een
kluis. Begin april 2011 zullen de 500 straten bekend gemaakt worden die een
straatfeest winnen. Daarvan is één straat de nummer 1 die het
SUPERSTRAATFEEST wint met optreden van een bekende artiest. Piet Paulusma
zal samen met de winnaars van vorig jaar in Waalwijk het startschot geven
voor deze nieuwe ronde van het Klimaatstraatfeest.
Het doel van het Klimaatstraatfeest is om zoveel mogelijk mensen te
betrekken bij de oplossing van het klimaatprobleem. Door zoveel mogelijk
energie te besparen, maken de straten kans op 1 van de 500 straatfeesten. De
website van het Klimaatstraatfeest (www.klimaatstraatfeest.nl) is het
kloppend hart van de campagne waar iedere straat een eigen pagina krijgt.
Daar worden vanaf 17 november de 135 dagen afgeteld tot het einde van de
campagne. Op de site staan legio acties die deelnemers zelf en met hun buren
kunnen doen om energie te besparen en dus punten te verdienen. Piet Paulusma
zal weer regelmatig actief deelnemende klimaatstraten bezoeken.
Dat deze stratencompetitie effectief is, blijkt alleen al uit het feit dat
het eerste jaar bijna 3.300 en vorig jaar maar liefst 5.500 straten uit heel
Nederland hebben meegedaan. Hierdoor kan het Klimaatstraatfeest met recht de
grootste energiebesparingsactie van Nederland genoemd worden. Het blijkt
bovendien dat Klimaatstraten vaak blijvende maatregelen nemen en hun gedrag
structureel veranderen omdat zij zich bewust worden van hun energiegebruik.
Naast laagdrempelige acties als het plaatsen van radiatorfolie of het
indraaien van spaarlampen kiezen ze voor bijvoorbeeld gezamenlijke inkoop
van dubbel glas, isolatiemaatregelen en zonne-energie, het delen van een
auto of lid worden van een windcoöperatie. Klimaatstraten kunnen ook flink
punten scoren door minder spaarzame buren over te halen om mee te doen. Lucy
Maijer, de winnares van het Klimaatstraatfeest 2010: "Mijn buren en ik
dachten vroeger nooit na over het klimaat. Door het Klimaatstraatfeest
kwamen wij erachter hoe makkelijk en leuk samen energie besparen kan zijn!"
Het is van groot belang dat zowel de lokale als de landelijke overheid de
initiatieven van burgers en bedrijven steunen, vindt de HIER
Klimaatcampagne. Op dit moment zijn alweer tientallen gemeenten actief
binnen het Klimaatstraatfeest als Gouden Ster gemeente en enthousiasmeren
hun bewoners om mee te doen aan het Klimaatstraatfeest.
Het Nationale Klimaatstraatfeest is een initiatief van de HIER
Klimaatcampagne, de campagne van ruim 30 maatschappelijke organisaties van
Nederland die werken aan de oplossing van het klimaatprobleem. In de
campagne werkt de HIER Klimaatcampagne samen met Agentschap NL, Buurtlink,
de Fietsersbond, Meer met Minder, MilieuCentraal, Natuurmonumenten,
Stichting Band op Spanning en de Woonbond. De campagne wordt mede mogelijk
gemaakt door hoofdsponsor Essent en door Dirk van den Broek, Procter&Gamble
en Kieskeurig.nl. www.klimaatstraatfeest.nl