Ingezonden persbericht
Persbericht Gemeente Den Haag
15 november 2010
Italiaanse affiches 1895-1935
I Manifesti
Op 17 november 2010 opent Zijne Excellentie F. Giordano, Ambassadeur van Italië, de
tentoonstelling I Manifesti - Italiaanse affiches 1895-1935 in De Affiche Galerij (Tramtunnel, station
Spui). De tentoonstelling is daar tot 17 januari 2011 te zien.
Il manifesto pubblicitario, het reclame affiche. De basis voor de tegenwoordige, kleurige campagnes
is in de tweede helft van de 19e eeuw gelegd in Parijs. Al snel raakt ook Italië in de ban van dit
nieuwe medium. Kunstenaars die in Parijs studeerden namen de nieuwe technieken mee naar het
zuiden waar ze snel eigen werden gemaakt. De Italianen ontwikkelen hun eigen vormentaal, vooral
in de reclame voor producten is dat goed te zien. Vaak is het merk niet heel erg groot, prominent in
beeld, maar wordt het, min of meer achteloos, vastgehouden door een charmante of opvallende
persoon. Toch word je blik meteen geleid naar de sigaret, de auto of het drankje. De Italianen zijn
hier trouwens nog steeds meesters in.
In de tentoonstelling I Manifesti - Italiaanse affiches 1895-1935 is een schitterende collectie reclame
uit de begindagen van het affiche bij elkaar gebracht. Van grootmeesters als bijvoorbeeld Leonetto
Cappiello, Plinio Codognato, Marcello Dudovich, Leopoldo Metlicovitz tot Franz Lenhard die de
tentoonstelling afsluit met zijn iconische reclame voor Modiano sigaretten en vloei. Zo'n affiche dat
bij heel veel mensen een 'Aha erlebnis' oproept.
Natuurlijk weerspiegelen affiches niet alleen het dagelijkse leven; ook elementen van de heersende
kunststroming zijn eenvoudig te herkennen. Waar we in de affiches uit de vroegste jaren nog
duidelijk de invloeden van de Belle Epoque en het neoclassicisme zien, is de invloed van het
futurisme goed te zien in de affiches van na 1910. Vooral het affiche voor de Fiat 509 (1925, Plinio
Codognato) spat van de vooruitstrevendheid van het papier. Een galopperende centaur, torent
huizenhoog boven de fabriek, compleet met rokende schoorstenen, uit. Op zijn hoog in de lucht
gehouden vlakke handpalm heeft hij de nieuwste creatie van FIAT. In stille verering kijkt hij er zelf
ook naar. Wij kúnnen niet anders dan zijn blik volgen.
De affiches in de tentoonstelling zijn grotendeels ter beschikking gesteld door Posters Please Inc.
New York (USA) en een klein gedeelte is afkomstig uit een Nederlandse privé collectie. De
tentoonstelling is in samenwerking met het Affichemuseum in Hoorn en de Stichting Internationale
Affichegalerij tot stand gekomen.