Opbrengsten Nedap N.V. 2e halfjaar 2010 significant hoger dan vorig jaar
Investeringen in productontwikkeling en marktbewerking blijven
onverminderd hoog.
Groenlo, 17 november 2010
De opbrengsten over het 2e halfjaar 2010 van N.V. Nederlandsche
Apparatenfabriek "Nedap" zullen naar verwachting belangrijk* hoger zijn
dan over de overeenkomstige periode 2009, toen een omzet van EUR 59,7
miljoen werd gerealiseerd. Ook ten opzichte van het gehele jaar 2009
zullen de opbrengsten duidelijk tot belangrijk hoger zijn (2009: EUR
115,2 miljoen). De winst na belastingen zal over 2010 fors stijgen
(2009: EUR 1,1 miljoen), ook als rekening wordt gehouden met de kosten
van de vorig jaar doorgevoerde reorganisatie (EUR 3,5 miljoen). De
financiële positie blijft met een solvabiliteit van meer dan 40%,
onverminderd sterk.
Nedap N.V. blijft stevig investeren in producten en markten, waarvoor
in de loop van dit jaar ruim 50 nieuwe medewerkers zijn aangenomen,
hoofdzakelijk in development- en commerciële functies. De vruchten
hiervan worden inmiddels geplukt. De marktgroepen Healthcare, Retail
Support en Security Management realiseren dit jaar hogere omzetten dan
ooit tevoren. De groepen Agri en AVI zijn op de goede weg terug met
hogere opbrengsten. De marktgroep Power Supplies introduceert met zorg
haar nieuwe producten op voor haar nieuwe markten. Volgens plan bouwt
deze groep, evenals de marktgroep Specials, haar activiteiten in de
toeleveranciersmarkt af. Deze toeleveranciersactiviteiten bedroegen
enkele jaren terug ongeveer 20% van de totale opbrengsten van Nedap.
Aan het einde van dit jaar zal dit nog circa 5% zijn. De opbrengsten
van de marktgroepen Education, Library Solutions en Locker Management
Systems zullen dit jaar op het niveau liggen van vorig jaar. Door
hogere uitgaven voor productontwikkeling en voor marktbewerking en door
het stroomlijnen van logistieke processen zal de doelstelling om een
bedrijfswinst van minimaal 10% van de opbrengsten te behalen dit jaar
nog niet worden gerealiseerd.
De marktgroep Healthcare (automatisering van administratieve
werkzaamheden van zorgprofessionals) zal dit jaar opnieuw een sterke
groei doormaken. Steeds meer zorginstellingen maken gebruik van haar
diensten: een geïntegreerd, gebruiksvriendelijk pakket voor planning,
registratie en informatie. De administratieve last voor
zorginstellingen en hun medewerkers wordt hiermee verminderd en maakt
zo meer kwalitatieve zorg mogelijk. De marktgroep Healthcare is op dit
moment onbetwist marktleider in de thuiszorg in Nederland op het gebied
van planning en registratie. Ook PEP (gedigitaliseerde urenregistratie
voor o.a. uitzendbureaus) draagt bij aan de groei van de groep. De
marktgroep Retail Support (beveiliging-, beheer- en informatiesystemen
voor de detailhandel) ziet haar marktaandeel groeien en verwacht dit
jaar een recordomzet te realiseren. De afgelopen maanden is een aantal
aansprekende opdrachten van grote retailers verworven (o.a. H&M en
Galeria Kaufhof). Goede resultaten worden geboekt met nieuwe producten
zoals de Tweet mirror (passpiegel met fotocamera en
twitter/e-mail-mogelijkheid) en Cube (uitgebreid beheer- en
informatiesysteem voor winkels). In Hongkong is begin deze maand het
Global Label Center van Nedap geopend. Van hieruit kan wereldwijd
sneller worden voldaan aan specifieke wensen van retailers inzake
kwalitatief hoogwaardige beveiligingslabels.
De technologische voorsprong van het security platform AEOS van de
marktgroep Security Management (systemen voor toegangscontrole,
betaling, brand- en inbraakmelding, observatie en biometrie) wordt door
steeds meer partijen in de beveiligingswereld herkend. Door de open
architectuur is de functionaliteit van AEOS vrij configureerbaar,
waardoor het zeer flexibel is en snel aangepast kan worden aan
veranderende eisen van de gebruiker. Tot haar klanten rekent de
marktgroep grote internationale concerns, die wereldwijd gebruik willen
maken van hetzelfde security management systeem. Ondanks de algehele
teruggang in bouwactiviteiten zullen de producten en het
distributiemodel van Security Management naar verwachting dit jaar
zorgen voor de hoogste omzet in het bestaan van de marktgroep.
Na een behoorlijke terugval in 2009 ziet de marktgroep Agri
(automatisering, beheer- en informatiesystemen voor de melkvee- en
varkenshouderij) inmiddels haar opbrengsten weer stijgen. De marktgroep
is ondanks de verminderende investeringsbereidheid in haar marktsegment
blijven investeren in productontwikkeling en marktbewerking. In China
is een lokaal team geformeerd voor het bewerken van de regionale markt.
Ook AVI (Automatische Voertuig Identificatie) herstelt zich gaandeweg
van de omzetdip in het 2^e halfjaar 2009. Met haar nieuwe producten
voor het op afstand herkennen van voertuigen en mensen en haar
uitgebreide, wereldwijde distributienetwerk, heeft zij goede troeven in
handen voor nieuwe groei.
De groep Library Solutions (RFID zelfbedieningssystemen voor
bibliotheken) maakt na een sterke groei in de afgelopen jaren nu een
pas op de plaats. Uitbreiding in afzetgebieden en nieuwe
onderscheidende producten, die binnenkort worden geïntroduceerd, zullen
in de nabije toekomst voor verdere groei moeten zorgen.
De opbrengsten van de marktgroepen Power Supplies (elektronische
besturingen gebaseerd op vermogenselektronica voor o.a. licht,
kantoorautomatisering, medische scanapparatuur, autonome
energiesystemen) en Specials (elektronische besturingen voor home
comfort en car comfort, alsmede aansluitmateriaal voor telecom) zullen
dit jaar duidelijk hoger zijn dan over 2009. Ten opzichte van de jaren
daarvoor zijn de opbrengsten echter fors lager. Dit is het gevolg van
onze bewuste keuze om de activiteiten in de traditionele
toeleveringsmarkten te beëindigen en ons ook in deze groepen volledig
toe te leggen op het ontwikkelen en vermarkten van eigen Nedap
(eind)producten. De toename van de opbrengsten voor deze twee
marktgroepen in 2010 wordt onder meer veroorzaakt door enkele "last
time buys". Nieuwe producten, zoals de Luxon lampdriver en de
PowerRouter, dragen in de 2^e jaarhelft 2010 voorzichtig bij aan de
omzet.
De opbrengsten van de relatief kleine groepen Education
(toegangscontrole en automatisering van presentie en absentie van
studenten) en Locker Management Systems (sloten en beheersystemen voor
lockers, kluisjes voor kleding, bagage, medicijnen etc.) blijven
nagenoeg op het niveau van 2009. De marktgroep Election Management
Systems (Verkiezingssystemen) houdt de vinger aan de pols in de diverse
landen op verkiezingsgebied. Dit jaar realiseert de groep nauwelijks
omzet.
De bovenstaande verwachtingen voor het jaar 2010 zijn gebaseerd op de,
op het moment van schrijven van dit persbericht, bekende feiten. Door
het projectmatige karakter van een groot deel van de opbrengsten kunnen
er echter nog wezenlijke afwijkingen optreden in de laatste weken van
dit jaar.
(*) Nedap past in dit persbericht de `schaal van Mock' toe.