Onderzoek kantoorleegstand Eindhoven
De gemeente Eindhoven wil graag proactief meewerken aan het ombouwen
van leegstaande kantoorgebouwen naar andere bestemmingen
(transformatie), zo heeft het college van B&W besloten. Dit onder
andere door regels optimaal te benutten, door mee te werken aan
eventueel benodigde bestemmingsplanwijzigingen en door
kantoortransformatie in lopende gebiedsontwikkelingen te betrekken. De
gemeente wil met deze en andere maatregelen leegstand van
kantoorgebouwen tegengaan.
Leegstand
In Eindhoven is het aanbod van kantoorruimte zo'n 14% van de totale
kantoorvoorraad. Een steeds groter deel van dit aanbod wordt aangemerkt
als `incourant' waardoor de verwachting bestaat dat de kantoorleegstand
steeds meer structurele vormen zal aannemen. Langdurig leegstaande
gebouwen hebben een negatieve invloed op het leef- en vestigingsmilieu
in de stad.
Onderzoek TU/e
Daarom heeft de gemeente Eindhoven de TU/e opdracht gegeven tot een
onderzoek naar de mogelijkheden om leegstaande (of vrijkomende)
kantoorgebouwen te transformeren naar woongerelateerde functies voor
specifieke doelgroepen zoals studenten, kenniswerkers of een low
budget-hotel. De onderzoekers hebben in totaal 112 gebouwen bekeken op
hun transformatiepotentie, om uiteindelijk te komen tot een shortlist
van 14 kantoorgebouwen, waaronder het voormalig Philips-kantoor aan de
Vonderweg 11 en het TD-gebouw van de gemeente Eindhoven.
Andere maatregelen
Naast transformatie worden er ook andere maatregelen getroffen om
kantoorleegstand tegen te gaan. Denk aan het prioriteren van
nieuwbouw-kantoorlocaties (zie plan van aanpak Meerhoven), terughoudend
omgaan met het verlenen van vergunningen voor nieuwe
kantoorinitiatieven en betere regionale afstemming hierover. Ook wil de
gemeente meewerken aan initiatieven die erop gericht zijn om incourante
kantoorgebouwen uit de voorraad te onttrekken (bijvoorbeeld door
sloop), dan wel te `verduurzamen' zodat ze beter aansluiten bij de
vraag.
Gemeente Eindhoven