17-11-2010
Alledaagse taal maakt aanvraag bijzondere bijstand eenvoudiger
Niemand hoeft nog te struikelen over een ingewikkeld formulier om
bijzondere bijstand aan te vragen. Klanten van de afdeling Arbeidsmarkt
en Sociale Zaken, de sociale dienst, zijn erg tevreden over het nieuwe
formulier. De meeste klanten kunnen het formulier nu zelf invullen of
met beperkte hulp van anderen. Het taalgebruik is veel eenvoudiger en
het formulier ziet er overzichtelijker uit. Dat blijkt uit een
onderzoek.
Mensen waarvan gegevens al bekend zijn van een eerdere aanvraag, hoeven
nu alleen nog hun handtekening te zetten onder het formulier. De
gemeente vult het alvast in met de gegevens die ze al weet. Daardoor
maken mensen minder fouten en is een aanvraag sneller gedaan. Dat is
belangrijk, want bijzondere bijstand is geld voor extra, bijzondere
uitgaven voor mensen met een minimum inkomen. Vaak is dat geld meteen
nodig. Daarom vraagt de gemeente ook niet meer naar bewijsstukken van
de uitgaven bij de aanvraag. Dat komt later.
Wethouder Van Olden is trots op de nieuwe en snellere dienstverlening:
`Mensen hoeven voortaan minder lang te wachten op een vergoeding om
onvoorziene uitgaven te betalen. Dat is klantvriendelijker en scheelt
ons veel werk. Later controleren we natuurlijk wel of het geld is
uitgegeven aan zaken waarvoor de bijzondere bijstand bedoeld is.
Bijzondere bijstand is er natuurlijk alleen voor mensen die er recht op
hebben.'
Binnenkort komt er ook een nieuw formulier voor een aanvraag voor
Schuldhulpverlening. Dat formulier wordt nu getest. Mensen die het al
hebben ingevuld zeggen dat de drempel om hulp te vragen nu een stuk
lager is: `Het oude formulier telde dertien bladzijden en stond vol
ingewikkelde taal. Het was een enorm obstakel om schuldhulpverlening
aan te vragen. Het nieuwe formulier is nog steeds een flinke stapel
papier, maar het invullen is een stuk eenvoudiger. Daardoor kreeg ik
sneller hulp bij het oplossen van mijn schulden.'
Gemeente 's-Hertogenbosch